ترندهای روز

دایناسور کوچکی که ۹۹ میلیون سال پیش گور خود را کنده بود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

اخیرا استخوان های یک دایناسور گیاهخوار که در دوره کرتاسه میانی در زیر زمین زندگی می کرده است، کشف شده است.

بقایای دایناسورها به ندرت در صخره های ۹۹ میلیون ساله صحرای یوتا در جنوب غربی آمریکا یافت می شود، زیرا اغلب به قطعاتی تبدیل می شوند که در طول زمان فرسایش می یابند. البته اخیرا گونه ای از دایناسورها به نام «فونا هرزوگا» شناسایی شده است که از این قاعده مستثنی است.

این گیاهخوار کوچک گودال هایی در زیر زمین حفر کرده است که بقایای این دایناسورها را برای میلیون ها سال ذخیره کرده است.

در سلسله مراتب خانواده دایناسورها، “فون” متعلق به گروهی از گیاهخواران متوسط ​​به نام “theslosaurus” بود. این موجودات هیچ سنبله، شاخ، تاج یا دیگر برجستگی های تزئینی عجیبی نداشتند که باعث می شد در میان دایناسورها شبیه گوسفند باشند. شواهد اخیر نشان می دهد که Theslosaurus یکی از معدود گونه های دایناسور است که در زیر زمین زندگی می کرده است، عادتی که باعث فسیل شدن آنها شده است.

دیرینه شناسان این نمونه جدید از Thesalosaurus را در مجله علمی “Anatomical Record” توصیف کرده اند.

هاویو آبراهامی، دیرینه شناس در موزه علوم طبیعی کارولینای شمالی و نویسنده این مطالعه، اسکلت های جانوران را به عنوان “فراوان ترین اسکلت های یافت شده” در سنگ های کرتاسه میانی در شرق یوتا توصیف کرد.

تیم دیرینه شناس همچنین توانست یک اسکلت تقریبا کامل و چندین اسکلت دیگر با استخوان های جداگانه را در مکان های مختلف در همان لایه سنگ کشف کند. دیرینه شناسان معمولاً انتظار ندارند چنین مجموعه ای از دایناسورهای کوچک را پیدا کنند.

دایناسوری به اندازه یک سگ بزرگ

حدود دو متر طول، جانوران بالغ تقریباً به اندازه یک سگ بزرگ با دم بلند بود. این دایناسورهای کوچک نه تنها توسط دایناسورهای بزرگتر طعمه می شدند، بلکه با استخوان های شکننده تر، احتمال تلف شدن لاشه آنها قبل از فسیل شدن بیشتر بود.

این دیرینه شناس آبراه های عبوری از این اکوسیستم را عاملی برای پوسیدگی لاشه ها و پراکندگی آنها عنوان کرد.

توانایی حفاری

این حفاری ها به جانوران اجازه داد تا از سرنوشت مشترک سایر دایناسورهای کوچک اجتناب کنند. به نظر می رسد دفن اسکلت این دایناسورها در گودال ها باعث حفظ آن شده است.

رویدادی که باعث حفظ اسکلت گونه دیگری از دایناسورها، Oryctodromeus شد، در سال ۲۰۰۷ توصیف شد. پیش از آن، دیرینه شناسان نمی دانستند که دایناسورها می توانند حفاری کنند. به نظر می رسد این توانایی چندین بار در گیاهخواران منقاری کوچک تکامل یافته است.

به گفته دیرینه‌شناس آنتونی مارتین، در یکی از این مکان‌ها، فسیل‌هایی از حداقل دو جانور در هم تنیده شده‌اند، شبیه به حیواناتی که در یک لانه مشترک زندگی می‌کنند.

فسیل های جانوران سازگاری هایی را برای حفاری نشان می دهند. آنها استخوان‌های لگن قوی و شانه‌های پهن داشتند تا امکان اتصال بهتر عضلات بازو را فراهم کنند. این سازگاری ها به بازوهای آنها قدرت بیشتری برای حفر زمین می داد. ابراهامی معتقد است که جانوران مانند برخی از پستانداران به ویژه خرگوش از پاهای جلویی خود برای تراشیدن زمین و دفع رسوبات استفاده می کردند.

مزایای حفاری

ایجاد این پناهگاه های زیرزمینی دلیل بقا و رشد علفخواران کوچکی مانند جانوران است که در محیط هایی با شکارچیان بزرگ و در شرایط آب و هوایی سخت زندگی می کردند.

سایر گونه های کوچک دایناسورهای گیاهخوار ممکن است پناهگاه هایی در زمین حفر کرده باشند.

آنتونی مارتین پیشنهاد می کند که دایناسورهای کوچک مشابه، مانند نانوزاروس در اوایل دوره ژوراسیک، می توانند نمونه خوبی برای مطالعه این نوع دایناسورها باشند. مانند جانوران، این گونه ها می توانند برای محافظت از خود در برابر شکارچیان و آب و هوای بد، گودال ها را حفر کنند. این احتمال وجود دارد که این گیاهخواران باستانی به طور مستقل توانایی های نقب زدن مانند جانوران و اوریکتودرومئوس را تکامل داده باشند.

دفن بسیاری از این دایناسورهای کوچک یک عامل مرگبار برای آنها و یک موهبت برای دیرینه شناسان است.

آبراهامی می‌گوید: «ما دقیقاً نمی‌دانیم چه اتفاقی برای اصطلاحنامه‌های مختلف کشف‌شده در شرق یوتا افتاده است. سیل ممکن است این دایناسورها را در زیر زمین غرق کرده باشد. “اما آنچه مسلم است این است که آنها به سرعت دفن شدند، به طوری که بسیاری از اسکلت ها استخوان های مفصلی داشتند نه مجموعه ای مجزا از قطعات.”

او ادامه می‌دهد: «لانه‌های آن‌ها باید به‌عنوان مقبره‌های محافظ عمل کرده باشد تا از پاک شدن تاریخ زندگی‌شان از فسیل‌ها جلوگیری کند.»

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا