بانک و بیمه

دخالت طلبکارترین بانک مرکزی جهان در بازار ارز برای تقویت پول ملی!  

گروه بازار، بانک و بیمه: ژاپن توسط محققان پولی و بانکی نمونه ای از نرخ بهره منفی، تورم منفی و ثبات در ارزش پول ملی است. گاهی اوقات از نرخ های بهره منفی برای تحریک تقاضا استفاده می شد. با این حال، از سال ۱۴۰۱، دخالت بانک مرکزی ژاپن برای حفظ ارزش پول ملی خود در بازار ارز به وضوح در سرفصل های بانک مرکزی ژاپن دیده می شود که اخیراً ۶۲ میلیارد دلار برای تقویت ین هزینه کرده است.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، ژاپن از اواخر آوریل تا مه رکورد ۹.۸ تریلیون ین (۶۲ میلیارد دلار) را برای تقویت ین هزینه کرده است.

به گزارش ایران تحلیل، نرخ برابری هر دلار آمریکا در برابر ین ژاپن روز دوشنبه ۱۹ آذرماه افزایش یافت. اردیبهشت به حدود ۱۶۰ ین رسیده بود که نشان دهنده کاهش بی سابقه ارزش ین و شکستن رکورد ۳۴ ساله خود بود. چهار روز بعد، ارزش ین در برابر دلار با افزایش حدود ۲۰ میلیارد دلاری به حدود ۱۵۳ ین رسید و ین را در برابر دلار تقویت کرد. اما این روند مداخله توسط بانک ژاپن ادامه یافت.

نرخ برابری هر دلار آمریکا در برابر ین ژاپن در روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت به حدود ۱۶۰ ین رسیده بود که نشان دهنده کاهش بی سابقه ارزش ین و شکستن رکورد ۳۴ ساله خود بود. چهار روز بعد، ارزش ین در برابر دلار با افزایش حدود ۲۰ میلیارد دلاری به حدود ۱۵۳ ین رسید و ین را در برابر دلار تقویت کرد. با این حال، این روند مداخله توسط بانک ژاپن ادامه یافت

سال ها بود که بانک مرکزی ژاپن برای حذف تورم منفی و خروج از رکود، نرخ بهره اصلی خود را زیر صفر نگه داشت. اما این اقدام باعث تضعیف ین شد به طوری که پول ژاپن از ابتدای سال ۲۰۲۱ حدود یک سوم ارزش خود را از دست داده است، گویی که ویروس کرونا بیماری های اقتصاد ایران را تشدید کرده است و اکنون بانک مرکزی ژاپن در تلاش است تا از بروز این بیماری جلوگیری کند. تضعیف ارز به دنبال تأثیرگذاری بر بازارهای ارزی جهان مانند خون در رگهای اقتصاد این کشور است.

تحلیلگران می گویند بانک ژاپن با یک “معضل بزرگ” روبرو است زیرا تحت فشار قرار می گیرد تا نرخ بهره را سریعتر افزایش دهد زیرا اقتصاد به دلیل کاهش مصرف ضعیف باقی مانده است و رقم ۶۳ میلیارد دلاری که توسط وزارت دارایی در روز جمعه منتشر شد. این دوره از ۲۶ آوریل تا مه را پوشش می دهد. ۲۹، اما فعالان بازار انتظار دارند در چهار روز پس از ۲۹ آوریل، زمانی که ژاپن اولین مداخله خرید ین خود را از اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز کرد، بیشتر هزینه شده است.

ین پس از سقوط به زیر ۱۶۰ ین در اواخر آوریل در روزهای پس از فروش ذخایر دلار برای خرید ارز ژاپن، برای مدت کوتاهی به ۱۵۱.۸۵ ین در برابر دلار آمریکا افزایش یافت. با این حال، در روز جمعه با توجه به تمرکز سرمایه گذاران بر شکاف گسترده بین هزینه های استقراض در ژاپن و ایالات متحده، آن را با ۱۵۷.۳۱ ین معامله کرد.

به گفته معامله گران سرمایه گذاری، با توجه به اینکه فدرال رزرو انتظار می رود نرخ های بهره را برای مدت طولانی تری بالا نگه دارد در حالی که نرخ ها در ژاپن نزدیک به صفر باقی می مانند، ین ارز جهانی ترجیحی برای معاملات حمل و نقل است که در آن ین به صورت ارزان وام گرفته می شود تا به سایر ارزهای بالاتر تبدیل شود. .

با این حال، باید پذیرفت که ین، به دلیل عضویت در شش ارز مرجع (یورو، پوند استرلینگ، ین ژاپن، فرانک سوئیس، دلار کانادا و کرون سوئد)، لزوماً از تأثیر دلار ضعیف‌تر بهره نمی‌برد. ، ارزش دارایی ها وقتی با ین اندازه گیری می شود خارجی ها را بیشتر می کند! بنابراین تصمیمات بانک مرکزی ژاپن بسیار حساس بوده و باید بر اساس محاسبات دقیق باشد، زیرا هر نوع مداخله ای پیامدهای کنش و واکنش در بازار پول این کشور دارد.

به روی وجود ذخایر ارزی غنی و کشورهای طلبکار با بیشترین طلبکار در جهان باز است، اما اکنون با کمبود نیروی انسانی و نگاه نه چندان مثبت در بازار کار مواجه است، اگر به این اضافه کنیم. میانگین سنی جمعیت مردم ژاپن عملاً تقاضای کل در این کشور را کاهش خواهند داد

مشکل بازار کار و تقاضای کل

از سوی دیگر ژاپن دارای ذخایر ارزی غنی است و کشوری است که بیشترین طلبکار را در جهان دارد، اما اکنون با کمبود نیروی کار و چشم انداز نه چندان مثبت در بازار کار مواجه است، اگر به این موارد اضافه کنیم. میانگین سنی ژاپنی ها برای مردم ژاپن، عملا کل تقاضا در این کشور به شدت کاهش یافته است.

فایننشال تایمز به نقل از شینیچی اوچیدا، معاون رئیس بانک مرکزی ژاپن گفت: او سیگنال‌های تهاجمی را برای سرمایه‌گذاران ارسال کرد و گفت: ژاپن به پایان دهه‌های کاهش تورم و تورم منفی نزدیک شده است.

وی افزایش دستمزدها و تغییرات ساختاری در بازار کار کشور ناشی از کمبود نیروی کار را عامل مهم پایان دادن به تورم منفی و صفر در ژاپن عنوان کرد.

ماسامیچی آداچی، اقتصاددان UBS نیز گفت: “افزایش ین برای طرف ژاپنی دشوار خواهد بود مگر اینکه سرمایه گذاران باور کنند که نرخ بهره به طور جدی افزایش خواهد یافت.” ۱ درصد در سال ۲۰۲۴ با این حال، آداچی نسبت به تاثیر این افزایش نرخ بر ثبات اقتصاد ژاپن تردید دارد و دلیل اصلی را ضعیف بودن تقاضای داخلی به دلیل افزایش هزینه های زندگی عنوان می کند. آداچی گفت: بانک ژاپن ضعف اقتصاد را دست کم می گیرد و این یک مشکل بزرگ است.

سابقه حضور در بازار ارز

سیاست مداخله بانک مرکزی ژاپن اولین باری نیست که در سال های اخیر اجرا می شود. این کشور چندین دهه است که با تورم کم یا حتی منفی دست و پنجه نرم می کند. هدف سیاست پولی ژاپن این است که شرایط تامین مالی شرکت ها و خانوارها را تا حد امکان ساده کند تا آنها را تشویق به خرج کردن پول بیشتر کند. در سال ۲۰۱۶، بانک ژاپن سیاست کنترل منحنی بازدهی را معرفی کرد که بازده اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله را در حدود صفر درصد محدود کرد.

اما در زمانی که بانک های مرکزی سایر کشورهای جهان نرخ بهره را افزایش می دهند، این سیاست در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ برای ژاپن است. گسترش اسپرد منجر به ضعیف‌تر شدن ارز شد زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال بازدهی بالاتر در جاهای دیگر بودند.

هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، بار دیگر تاکید کرد که این بانک نرخ بهره را پایین نگه خواهد داشت. اگرچه این عبارت برای حامیان سیاست های بانک مرکزی ژاپن آشناست، اما این بار این سیاست نتیجه نادرتری داشت. ارزش ین (پول ملی ژاپن) در سال ۲۰۲۱ به پایین ترین سطح خود در بیش از ۲۰ سال گذشته رسید و دولت ژاپن را مجبور کرد برای اولین بار از زمان بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۸ در بازارهای ارز مداخله کند.

مداخله ژاپن در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار برای حمایت از ین اعلام شد، اما کمی بعد این مبلغ ۳۶ میلیارد دلار اعلام شد. وب سایت Investing داده های وزارت دارایی ژاپن را نشان داد که این کشور تنها در یک هفته بیش از ۲.۸ تریلیون ین (۱۹.۷ میلیارد دلار) برای مداخله در بازار ارز هزینه کرده است. رکورد قبلی فروش دلار و مداخله خرید ین نیز در بحران سال ۱۹۹۸ گزارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا