ورزشی

دختران ایرانی در پرت‌ترین جایگاه ورزشگاه و پنهان از تیررس دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری

روزنامه شرق نوشت: صد و سومین دربی پایتخت قرار است فردا شب در ورزشگاه آزادی برگزار شود تا شاهد یکی از حساس ترین بازی های نیم فصل دوم باشیم. صرف نظر از بحث پرستیژی که همیشه بر این بازی حاکم بوده، جایگاه فعلی دو تیم در جدول رده بندی دلیلی مضاعف برای ارزشمند بودن این بازی از نظر فنی شده است. مثل همیشه اشتیاق و اشتیاق زیاد هواداران برای حضور در مهمترین بازی سال از آن اتفاقاتی است که مسئولان ورزش از آن نهایت استفاده را کردند و از آن عذرخواهی کردند. اما مشکل اینجاست که مدتی است هیچ تسهیلاتی برای این قشر علاقه مند در نظر گرفته نشده، جایگاه آنها محدودتر شده است.

ورزشگاه آزادی ماه هاست که به دلیل تعمیر برخی از سکوها نمی تواند از ظرفیت ۱۰۰ درصدی خود استفاده کند. پیش آمده که گاهی به همین بهانه بازی ها بدون حضور تماشاگران و گاهی با حضور حداقلی آنها برگزار می شود. اما جدای از این، بیشترین ظلم ها در حق دخترانی صورت گرفته که قرار است بازی تیم های مورد علاقه خود را در ورزشگاه آزادی تماشا کنند. حالا که دربی فرا رسیده است، این بی عدالتی بیش از گذشته نمایان است. تا همین یکی، دو سال پیش، دختران ایرانی به دلایل عجیبی از حضور در ورزشگاه منع می شدند. اما حالا که شرایطی فراهم شده تا بتوانند با حداقل حضور در ورزشگاه بازی های فوتبال را تماشا کنند، بدترین مکان ممکن را برای لذت هر چه بیشتر از بازی در اختیارشان گذاشته اند.

پیش از این، زمانی که زنان برای اولین بار پس از تهیه بلیط اجازه ورود به ورزشگاه را داشتند، در طبقه پایین پشت دروازه می نشستند. اما ظاهرا شادی این دختران فوتبالدوست پس از به ثمر رساندن گل تیم محبوب، مورد پسند عده ای قرار نگرفت. اینطور شد که دستوری از بیرون آنها را به طبقه دوم ورزشگاه در دورافتاده ترین مکان ممکن برد تا شاید از دید تیراندازان دوربین های عکاسی و فیلمبرداری پنهان بمانند.

تبلیغات

خودت باید سال خوبی بسازی! وسایلش با ماست

مشاوره و خرید

در آگهی

نکته عجیب اینجاست که هر زمان که نیاز به استفاده از حضور بانوان در این گونه صحنه ها و به عنوان مثال برای جلوگیری از شکل گیری محرومیت بوده است، جایگاه خوبی برای بانوان در ورزشگاه در نظر گرفته شده است. جایگاهی که در دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیما در اختیار بانوان علاقه مند به فوتبال قرار گرفت، حتی اگر به صورت انتخابی به ورزشگاه بیایند، فراموش نشده است. در آن روزها رئیس فدراسیون دست رئیس فیفا را گرفت و برای اینکه ثابت کند حضور بانوان در ورزشگاه فراهم شده است، اینفانتینو را جلوی جایگاه بانوان برد و آنها برای حاضران دست تکان دادند. مقایسه آن موقعیت با جایگاهی که این روزها برای دخترانی که علاقه مند به تماشای فوتبال هستند، گواه خیلی چیزهاست.

عجیب تر اینکه اعتراض تعدادی از رسانه ها، بازیکنان و سرمربیان شاغل در دنیای فوتبال راه به جایی نبرده است و به نظر می رسد اگر فیفا یا مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا نامه تهدیدآمیز ارسال نکنند. و هشدار، قرار نیست جایگاه شایسته ای در اختیار این باشد، باید تعدادی تماشاگر قرار گیرد. سروش رفیعی، هافبک پرسپولیس از جمله بازیکنانی است که به این موضوع اعتراض دارد. او می گوید: “چند بازی خانم ها به استادیوم آمده اند؟ اتفاق خاصی افتاده یا مشکلی پیش آمده است؟ غیر از این است که خوشحال ترند. هر چند کمی مهربان تر می شوند و به گوشه بالای استادیوم می روند. بیا و مردم خوشحال هستند و هیچ بی احترامی در ورزشگاه رخ نمی دهد.وقتی با خانواده ام به استادیوم می آیم سعی می کنم چیزی نگویم که خانواده ام بشنوند.همه چیز خیلی خوب پیش می رود و همه چیز زیباتر پیش می رود. زیرساخت و زیباتر و حرفه ای تر فکر کنید مطمئن باشید همه چیز درست می شود و مردم از این فوتبال لذت خواهند برد.

دانیال اسماعیلی فر آخرین بازیکنی است که نسبت به محل در نظر گرفته شده برای بانوان در ورزشگاه اعتراض کرده است. ما از برگزارکنندگان مسابقات یک درخواست داریم، در فرهنگ ایرانی همیشه می گویند که خانم ها اول هستند و به نظر من باید بهترین نقطه ورزشگاه را برای خانم ها در نظر بگیریم، نه چندان دور. ما که آنها را نمی بینیم، من می بینم. نمی دانم آن بندگان خدا ما را چگونه می بینند وقتی به استادیوم می آیند باید بهترین صندلی های استادیوم را به آنها بدهند این بندگان خدا که به استادیوم می آیند شما هم لطف کرده اید و اجازه داده اید جایی را در نظر بگیرید که آنها می توانند به راحتی فوتبال تماشا کنند و بگذارند همه ما از این لذت ببریم، نه اینکه بگوییم آنها آمده اند و از دور بازی را تماشا می کنند.

البته اعتراض بازیکنان و مربیان به این کم لطفی ها مربوط به این روزها نیست. پیش از این، یحیی گل محمدی در روزهایی که روی نیمکت سرمربی پرسپولیس نشسته بود، اعتراض خود را اعلام کرده بود و گفته بود: «ما از حمایت هواداران برخورداریم و نمی دانم چگونه سطح این تیم را به آنها نشان دهم. فداکاری و عشق همینطور هواداران خانمی که کمی دور از زمین هستند و شایسته است بهترین صندلی ها در استادیوم به آنها داده شود امیدوارم بیشتر به این موضوع توجه شود ما دوست نداریم هواداران زن در ورزشگاه حضور داشته باشند. آن‌ها لیاقت نزدیکی به بازیکنان و زمین را دارند.»

زنان ایرانی چند صباحی است که به ورزشگاه می روند و پیش از این نیز مقاومت های کوچک و بزرگی در این راستا وجود داشت. در نهایت فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا با نامه های متعدد و البته جلسات متعدد جانی اینفانتینو، حسن روحانی و ابراهیم رئیسی زمینه حضور بانوان در ورزشگاه را فراهم کردند. بعداً اصرار فیفا بر حضور بانوان برای تماشای بازی های لیگ برتر مسیر را هموارتر کرد. با وجود این، با توجه به جایگاه زن در فرهنگ ایرانی، کمتر کسی فکر می کرد که افراطی ترین سکوی ورزشگاه در اختیار آنها قرار گیرد. این موضوع به حدی با اعتراض تماشاگران زن مواجه شده است که چند روز پیش باشگاه پرسپولیس نیز در نامه ای رسمی به فدراسیون فوتبال ایران خواستار تغییر جایگاه بانوان در ورزشگاه آزادی شد.

در بخشی از این نامه آمده است که «با تلاش فراوان وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال ایران و سازمان لیگ این طلسم شکسته شد تا پس از سال ها شاهد حضور باشیم. حضور بانوان سرزمینمان در ورزشگاه ها؛ همانطور که همه میادین کشور حضور دارند، سنگ بنای این اتفاق شاید در فینال لیگ قهرمانان آسیا گذاشته شد، رئیس فیفا نیز در آن روز در ورزشگاه آزادی حضور داشت. اکنون شاهد این هستیم که بانوان پرسپولیسی حاضر در ورزشگاه آزادی به دلیل سکویی که در اختیارشان قرار گرفته با مشکل مواجه هستند و البته امیدواریم مکان مناسب تری با دید بهتر برای تماشای این دیدار در اختیار آنها قرار گیرد. در این خصوص باشگاه پرسپولیس به عنوان متولی فوتبال کشور نامه ای به فدراسیون فوتبال ارسال کرده است که البته شکی نداریم که وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نگران این موضوع هستند. موضوع؛ اما باشگاه پرسپولیس به سهم و اقتدار خود در این زمینه ادامه خواهد داد تا شرایط بهتری را برای هواداران پرسپولیس فراهم کند.

حالا با وجود اینکه بازیکنان و باشگاه ها روی این موضوع حساسیت بیشتری دارند اما بعید است اتفاق خاصی برای بازی فردا بیفتد و جایگاه بانوان در ورزشگاه آزادی تغییر کند. اما انتظار می رود با توجه به شعار مسئولان مبنی بر احترام به جایگاه زنان، از هفته های آینده فکری جدی برای این موضوع شده و جایگاه مناسبی به دختران ایرانی داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا