اخبار اقتصاد ایران

درآمد «ناخن‌کار» بیش‌تر از پرستار است | بهبود معیشت، درخواست پرستاران از دولت آتی

توجه به معیشت جامعه پرستاری و رفع کمبود نیروی انسانی در این حوزه، توزیع عادلانه منابع و تسهیم آن در سیاست های حوزه سلامت از جمله درخواست های شورای عالی سازمان نظام پرستاری از چهاردهم بهمن ماه است. دولت.

ایران تحلیل، وحید زمان زاده، رئیس شورای عالی نظام پرستاری در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه بهبود وضعیت معیشتی جامعه پرستاری یکی از خواسته های دولت چهاردهم است، اظهار کرد: این موضوع مشخص و مشخص نیست. برنامه انعطاف پذیر در مورد شرایط زندگی پرستاران. شرایط و معیشت پرستاران به ویژه در تهران به دلیل مسائل مختلف از جمله اجاره بها سخت است. جامعه پرستاری از دولت آینده می خواهد که با توجه به شرایط موجود برنامه ای جامع و منعطف طراحی کند و معیشت پرستاران را مورد توجه قرار دهد.

وی در خصوص تعداد کارگران بخش پرستاری گفت: در حال حاضر تناسب بین تعداد تخت های بیمارستانی و پرستاران مناسب نیست و کل کشور با کمبود شدید پرستار مواجه است. کمبود پرستار نسبت به تعداد تخت های بیمارستانی در تهران بسیار مشهود است. سهم و ظرفیتی که برای جذب پرستار در آزمون استخدامی دانشگاه های علوم پزشکی در نظر گرفته شده بود خالی مانده است. از طرفی درآمد پرستاران با سختی و وظایف محوله همخوانی ندارد.

ارائه برنامه ای برای رفع مشکل کمبود پرستار

رئیس شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی مشهود است. دلیل کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی، توسعه بیمارستان ها و کاهش جذب نیروی پرستاری است. جایگاه جذب و جذب پرستار باید در کانون توجه سازمان های «برنامه و بودجه» و «دفتر کارگزینی» باشد. شرایط فعلی به گونه ای است که مشکلات کمبود نیروی پرستاری را نمی توان به راحتی و در زمان کوتاه حل کرد و زمان زیادی می برد.

زمان زاده گفت: برخی از پرستاران به دلیل بازنشستگی از چرخه خدمت خارج می شوند و از سوی دیگر جذب این گروه شغلی به صورت قطره چکانی است. این مسائل باعث می شود کمبود نیروی پرستاری در مدت زمان کوتاهی برطرف شود. جامعه پرستاری از دولت آینده می خواهد که به جذب نیروی پرستاری توجه کند و برنامه خود را ارائه کند.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات کمبود پرستار به نیروی میانی متوسل شدند، گفت: برای رفع مشکل کمبود پرستار در سال های اخیر به نیروهای میانی متوسل شده اند اما نیروی میانی. از نظر درمان نمی تواند جایگزین پرستار شود. مثلاً توسعه بهزیستی نمی تواند جایگاه پرستاری را از نظر حقوقی توجیه کند. بنابراین می توان به جای توسعه نیروی میانی، ظرفیت دانشکده های پرستاری را افزایش داد.

توجه به ماندگاری پرستاران در گروه شغلی خود/ درآمد یک «نیک آرتیست» بیشتر از یک پرستار است.

زمان زاده ترک کار و عدم ماندگاری را از دیگر چالش های جامعه پرستاری عنوان کرد و گفت: میزان ماندگاری در حرفه پرستاری پایین است و پرستاران ترجیح می دهند به گروه های شغلی دیگر روی بیاورند. درآمد ماهانه یک پرستار حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است. در حالی که یک ناخن کار چند میلیون تومان درآمد دارد و از درآمد ماهانه یک پرستار بیشتر است. درآمد پرستاران با وجود شیفت های سخت و تعداد زیاد بیمارانی که تحت نظر دارند ۱۵ تا ۲۰ میلیون است. با وجود سختی کار، انتظاراتی از این گروه شغلی وجود دارد و می خواهند کارهای بزرگی انجام دهند. در حال حاضر هر پرستار معادل ۲ تا ۳ نفر کار می کند. مهاجرت های شغلی و مهاجرت های جغرافیایی به دلیل مسائل معیشتی است. جامعه پرستاری از دولت آینده می خواهد که به موضوع طول عمر کارکنان این گروه شغلی توجه کند.

کمک به سیاست ها

وی با اشاره به مسائل حاکمیتی سلامت گفت: پرستاران حدود ۶۰ درصد نظام سلامت را تشکیل می دهند. با وجود اینکه پرستاران حدود ۶۰ جامعه در نظام سلامت کشور را تشکیل می دهند، اما نقش چندانی در نظام سیاست گذاری و تصمیم گیری ندارند. گروه خاصی در حوزه تصمیم گیری حاکم هستند و همین موضوع باعث آسیب مردم می شود. جامعه پرستاری از دولت بعدی می خواهد که پرستاران را در حوزه تصمیم گیری در نظر بگیرد.

توزیع عادلانه منابع

رئیس شورای عالی نظام پرستاری درباره مطالبات سایر پرستاران از دولت آتی گفت: نظام پرداخت و نحوه توزیع منابع در نظام سلامت باید عادلانه باشد. در حال حاضر توزیع منابع عادلانه نیست. پرستاران در مورد توزیع منابع احساس تبعیض می کنند. ارائه فرمول توزیع عادلانه منابع از دیگر خواسته های جامعه پرستاری است.

وی با بیان اینکه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۵ سال وقفه در دولت سیزدهم اجرایی شد، گفت: اما لازم است قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به روز شود و مشکلات آن برطرف شود. مشکلات قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری این است که میزان نیروی کار پرستاران ناچیز است و برخی ترجیح می دهند قبل از اجرای تعرفه گذاری، سیستم پرداخت باشد.

تشکیل دستیاران پرستاری در دانشگاه های علوم پزشکی

زمان زاده با بیان اینکه گروه پرستاری در وزارت بهداشت وجود دارد گفت: با توجه به اینکه پرستاران نقش بسزایی در نظام سلامت دارند، ایجاد رشته پرستاری در دانشگاه های پرشکی یکی از خواسته های جامعه پرستاری از دولت آینده است. .

وی با بیان اینکه تعداد اساتید نسبت به دانشجویان پرستاری در وضعیت نامناسبی قرار دارد، تصریح کرد: تعداد اساتید نسبت به دانشجویان حدود یک بیستم است. این در حالی است که بر اساس برنامه ششم توسعه این تعداد باید یک به ۱۰ یا یک به ۱۲ باشد که سازمان های «اداری و استخدامی» و «برنامه و بودجه» برای حل مسائل مربوط به اعضای هیأت علمی گام بردارند. دستمزد استادیار در رشته پرستاری حدود ۲۰ میلیون تومان است که برای استاد ساکن تهران کم در نظر گرفته می شود. جامعه پرستاری خواستار توجه دولت چهاردهم به این مسائل و مشکلات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا