اقتصاد جهان

درآمد نفتی عربستان به کمترین رقم طی 3 سال گذشته رسید

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از قیمت نفت، درآمد صادرات نفت عربستان در ماه اوت به کمترین میزان در سه سال اخیر رسید که می توان آن را ناشی از تقاضای ناامیدکننده برای نفت و عرضه محدود دانست و این کشور را به بزرگترین صادرکننده نفت جهان تبدیل کرد.
گزارش وزارت آمار عربستان نشان می دهد که ارزش صادرات نفت این کشور در آگوست ۲۰۲۴ بالغ بر ۱۷.۴ میلیارد دلار بوده که ۱۵.۵ درصد کمتر از ۲۰.۶ میلیارد دلار در آگوست ۲۰۲۳ است.
درآمد صادرات نفت عربستان سعودی نیز در آگوست امسال نسبت به ماه قبل از آن ۶ درصد کاهش یافت و در تمام ماه‌های ژوئن ۲۰۲۱ کمتر از درآمد صادراتی این کشور بود.

نگرانی ها در مورد تقاضای جهانی نفت، به ویژه در چین، باعث کاهش قیمت ها در ماه های آگوست و سپتامبر شد. قیمت نفت برنت در ماه اکتبر پس از تشدید درگیری ها بین ایران و رژیم صهیونیستی برای مدت کوتاهی به ۸۰ دلار در هر بشکه رسید اما پس از آن به ۷۵ دلار کاهش یافت.
در ماه اوت، نفت بین ۷۰ تا ۷۵ دلار در هر بشکه معامله شد که بر درآمد صادرات نفت عربستان سعودی و تجارت کلی این کشور تأثیر گذاشت.
مجموع صادرات کالاهای عربستان سعودی در ماه اوت امسال نسبت به سال گذشته ۹.۸ درصد کاهش یافت که دلیل آن کاهش ۱۵.۵ درصدی صادرات نفت این کشور است. به این ترتیب سهم صادرات نفت عربستان از کل صادرات این کشور در آگوست ۲۰۲۴ به ۷۰.۳ درصد رسیده است که این رقم در اوت ۲۰۲۳ به ۷۵.۱ درصد رسیده است.
اگر اوپک پلاس به تعهد خود مبنی بر افزایش تولید نفت از دسامبر پایبند باشد، درآمد صادرات نفت عربستان سعودی در سال آینده افزایش خواهد یافت.
انتهای پیام/۳۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا