اخبار بورس

درباره عرضه اولیه آردینه چه میدانید؟

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامامسال سهام ۱۸ شرکت به بازار سرمایه آورده شد، آخرین عرضه در سال جاری نماد بیوتیک و فردا چهارشنبه ۴ اسفند بود. بهمن نماد آردین، نوزدهمین عرضه اولیه سهام در بازار سرمایه در سال جاری خواهد بود.

فردا چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ برای اولین بار ۱۲ درصد از سهام شرکت نشاسته و گلوکز آردینه با نماد آردینه به صورت یکجا در بورس ایران عرضه می شود. برای این منظور وضعیت این شرکت را بررسی می کنیم.

اضافه شدن نماد آردین به لیست تعرفه های فرابورس ایران

به اطلاع می رسانیم شرکت نشاسته و گلوکز آردین (سهامی عام) به عنوان سیصدمین نماد معاملاتی (یکصد و نود و سومین شرکت در بازار دوم) در فهرست نرخ ارزهای فرابورس ایران در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ قرار گرفت. ، پس از احراز کلیه شرایط پذیرش.
اطلاعات بیشتر به شرح زیر است:
تاریخ گرفتن: ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
مشاور پذیرش: تامین سرمایه برای تمدن
نماد معاملاتی: آردینا
گروه: محصولات غذایی و آشامیدنی غیر از شکر
زیرگروه: تولید نشاسته و محصولات وابسته
شماره ثبت نزد سازمان: ۱۲۱۷۸
تاریخ ثبت نام در سازمان:۱۴۰۲/۰۶/۰۸

کمک های اولیه آردینا

عرضه اولیه ۴۰۰ میلیون سهم به نمایندگی از ۱۲ درصد از کل سهام شرکت آردین نشاسته و گلوکز به صورت ترکیبی و در دو مرحله در روز چهارشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۲ انجام می شود.

مرحله اول سهام این شرکت به مبلغ ۱۶ میلیون سهم معادل ۴ درصد کل سهام به قیمت ارزش گذاری ۵۸۹۵۹ ریال به روش مزایده عرضه می شود. طبقه دوم ۳۲ میلیون سهم معادل ۸ درصد از کل سهام شرکت به قیمت تعیین شده در مرحله اول و به روش قیمت قطعی عرضه می شود.

معرفی و تاریخچه شرکت

به گزارش بورس پرس، شرکت آردین نشاسته ۲۱ دی این شرکت در سال ۱۳۵۵ به صورت سهامی خاص تشکیل و در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی اصفهان به ثبت رسید و با ظرفیت اسمی ۱۰۰۰۰ تن نشاسته، ۳۵۰۰۰ تن گلوکز و ۱۵۰۰ تن گلوتن شروع به فعالیت نمود. نام این شرکت در سال ۲۰۱۹ به آردین نشاسته و گلوکز تغییر یافت.

این شرکت از سال ۱۳۵۵ فعالیت خود را با استفاده از مدرن ترین و مجهزترین ماشین آلات تولید نشاسته، گلوتن و گلوکز از کشورهای اروپایی آغاز کرد. در این صنعت مدرن، اکنون تجهیزات کنترل کیفیت پیشرفته ای دارد و قادر به تولید نشاسته فوق تصفیه شده، گلوتن، اسید، گلوکز فوق تصفیه شده و همچنین دکستروز آنزیمی و مایع در شرایط کاملاً بهداشتی است.

محصولات این شرکت مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی جایگاه ویژه ای در صنایع غذایی به ویژه فرآورده های گوشتی (سوسیس، کالباس، همبرگر)، ماکارونی، شیرینی و شکلات، تافی، گز، تراشه های چوب، حلوای شکری، مربا دارند. ، بستنی، آدامس و غیره دارد

میزان سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه این شرکت با ۱۲۷ پرسنل در ابتدای تاسیس ۱۰۰ هزار تومان بوده و در چند مرحله افزایش سرمایه به ۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. امسال این شرکت از محل سود انباشته ۲۰۰ میلیارد تومانی افزایش سرمایه خواهد داشت.

حسین و سعید امینی، مسعود و مهدی امینی هرندی هر کدام ۲۲.۷ درصد، مائده امینی هرندی ۷.۹۲ درصد و شرکت سرمایه آران خاورمیانه ۱ درصد از سهام را در اختیار دارند. خانواده امینی ۶۰ سال است که به دلیل فعالیت پدر، به تولید نشاسته از آرد گندم در شهر اصفهان می پردازند.

به طور خلاصه شرکت آردین در سال ۱۳۷۶ با هدف تولید نشاسته، گلوتن و گلوکز تاسیس شد. در حال حاضر خانواده امینی با ۹۹ درصد سهام سهامدار اصلی «آردینه» و شرکت آران سرمایه خاورمیانه با ۱ درصد دیگر سهامدار این شرکت است.

رقیب آردینا در بازار سرمایه

شرکت نشاسته و گلوکز آردین در بازار سرمایه رقیب بزرگی به نام شرکت گلوکوزان با نماد «قوگل» دارد. برخلاف “آردین”، یک تجارت خانوادگی. سهامدار اصلی قگل گروه صنعتی زر یکی از بزرگترین هلدینگ های صنایع غذایی کشور و همچنین یکی از بزرگترین صادرکنندگان مواد غذایی در خاورمیانه است.

میزان صادرات آردنا

با توجه به اینکه شرکت آردین بخشی از محصولات خود را صادر می کند، می تواند حتی با افزایش قیمت ارز نیز روند صعودی خود را در فروش حفظ کند. لازم به ذکر است که این شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ تقریباً ۱۳ درصد از محصولات خود را به بازارهای صادراتی فروخته است. در جدول زیر وضعیت صادرات “آردینا” در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ را مشاهده می کنید:

همانطور که می بینید ترکیه مقصد اصلی صادرات آردین است و این شرکت با فروش ۳۵۰ تن گلوتن گندم توانسته ۳۳۲ هزار و ۵۰۰ دلار درآمد کسب کند.

وضعیت سودآوری در آردین

همانطور که مشاهده می کنید، از سال مالی ۱۷ تا پایان سال مالی ۱۴۰۱، میانگین رشد سود خالص و سود عملیاتی آردین به ترتیب ۱۷۳ و ۱۶۰ درصد بوده است. در نمودار زیر، همچنین می توانید وضعیت سود تحقق یافته “Ardine” را بر اساس هر سهم در ۵ سال گذشته مشاهده کنید:

آردین در سال مالی ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۶۳۵۵ ریال سود حاصل کرد که با افزایش ۶۶ درصدی سود نقدی نسبت به سال ۱۴۰۰ همراه بود.

وضعیت مالی، که در آن منابع باید هزینه شود و برنامه افزایش سرمایه

سود خالص شرکت در نیمه اول سال ۱۸۷.۳ میلیارد تومان و سود عملیاتی و سود خالص در سال گذشته به ترتیب ۷۱۸.۵ و ۲۵۴.۲ میلیارد تومان بوده است. خالص دارایی ها در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۲۴ میلیارد تومان بوده که در نیمه اول سال به ۵۸۴ میلیارد تومان رسیده است. البته دارایی ها تجدید ارزیابی نشد.

این شرکت هیچ بدهی بانکی ندارد و تا به امروز از هیچ گونه تسهیلات بانکی استفاده نکرده است. تجزیه و تحلیل مقایسه ای از فروش محصولات نشان می دهد که پریمیوم گلوکز پرفروش ترین محصول آردین در سال ۱۴۰۱ با سهم ۵۷ درصد بود.

سهم شرکت از بازار مصرف و محصول

بر اساس برآورد مصرف واقعی سهم این شرکت در مصرف نشاسته و فرآورده های گلوکزی ۲ درصد و این سهم در بازار نشاسته گندم و فرآورده های گلوکزی ۱۰ درصد است. این شرکت برنامه ای برای گسترش این سهم بازار ندارد و اهداف توسعه عمدتاً بر تنوع تولید و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر متمرکز است.

آردین این دوره سه ماهه را چگونه گذراند؟

شرکت آردین نشاسته و گلوکز در دوره سه ماهه منتهی به ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۲ به ازای هر سهم ۱۷۴۸ ریال سود اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۴ درصد کاهش داشته است.

آردین با سرمایه ثبت شده ۴۰۰.۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد سه ماهه منتهی به ۳۱/۰۳/۱۳۰۲ مبلغ ۶۹۹۱۰۴ میلیون ریال سود کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا