بانک و بیمه

درخواست تخصیص اعتبار ۵۰۰۰ میلیارد تومانی برای سایپا مورد قبول واقع نشد

بر اساس گزارش بازار ۹ بهمن وزیر صنعت، معدن و تجارت ماه گذشته در نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی خواستار اعطای وام های ۱۵ میلیارد تومانی به شرکت های ایرانی خودرو و سایپا شد.

در این درخواست عباس علی آبادی از محمدرضا فرزین (رئیس کل بانک مرکزی) آمده است: «با توجه به عدم تغییر قیمت محصولات دو شرکت سایپا و ایران خودرو برای مهار تورم، این… «دو شرکت در تامین نقدینگی مشکل داشتند. ; لذا با توجه به موافقت معاون اول رئیس جمهور مبنی بر افزایش تولید در ماه های پایانی سال به منظور تنظیم بازار، دستور فرمایید سقف اعتبار شرکت ایران خودرو ۱۰ هزار میلیارد تومان و سقف اعتبار شرکت سایپا افزایش یابد. بلافاصله ۵۰۰۰ میلیارد تومان افزایش می یابد. ''

شش روز پس از ثبت این درخواست، شورای پول و اعتبار افزایش ۱۵ میلیارد تومانی سقف اعتباری ایران خودرو سایپا را تصویب کرد.

شورای پول و اعتبار مقرر کرد سقف اعتبار تسهیلات بانکی و تعهدات شرکت های خودرو ایران و سایپا بدون احتساب محدودیت های نظارتی و نظارتی تا پایان به ترتیب ۱۰ هزار میلیارد ریال و ۵۰ هزار میلیارد ریال باشد. شهریور افزایش در ماه ۱۴۰۲.

متعاقباً این شورا تأکید کرد: «ل به دست آمده. ''

نامه بانک مرکزی به مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در تاریخ ۹ اسفند علیرغم تصویب شورای پول و اعتبار بهمن ماه نشان می دهد که بانک مرکزی با درخواست وام ۵۰۰۰ میلیارد تومانی این شرکت خودروسازی موافقت نکرده است.

در نامه ای به امضای مدیرکل عملیات پولی و اعتباری اداره کل اعتبارات بانک مرکزی به محمدعلی تیموری (مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا) تاکید و ذکر شده است:

با مراجعه به نامه شماره ۱۴۰۲/۴۸۶۳۹۰ مورخ ۵ آبان ۱۴۰۲ در خصوص درخواست اعطای خط اعتباری ۵۰۰۰۰ میلیارد ریالی برای پرداخت تسهیلات با سود متعارف به گروه خودروسازی سایپا، استفاده از منابع قدرتمند بانک مرکزی را به اطلاع می رساند. در قالب اعطای خط اعتباری تبعات منفی اقتصادی از جمله افزایش پایه پولی و نقدینگی، تورم و نارضایتی بانکی را به دنبال دارد و با سیاست سند تحول مردمی مورخ ۱۳ دولت همخوانی ندارد.

همچنین بر اساس تصمیمات چهارمین جلسه پیگیری کنترل تورم در ۹ خرداد ۱۴۰۱ که با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد، بانک مرکزی از هرگونه اقدامی که موجب افزایش پایه پولی شود، ممنوع است. بنابراین درخواست پیشنهادی مورد تایید این بانک نیست. ''

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا