اقتصاد جهان

درخواست رئیس صندوق بین المللی پول برای حذف یارانه سوخت های فسیلی

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از نشنال نیوز، کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول در اجلاس COP28 در دبی از دولت ها خواست یارانه سوخت های فسیلی را برای تسریع حرکت به سمت اهداف کربن زدایی حذف کنند.

به گفته جورجیوا، یارانه سوخت های فسیلی مستقیم و غیرمستقیم در سال ۲۰۲۲ با حمایت دولت ها از مصرف کنندگان و کسب و کارها در طول افزایش جهانی قیمت انرژی به رکورد ۷.۱ تریلیون دلار رسید.

وی تاکید کرد که دولت ها باید این بودجه را به سمت زیرساخت هایی هدایت کنند که شرایط را برای کربن زدایی و تحقیق و توسعه مرتبط با اقلیم ایجاد کند.

جورجیوا به انجمن آب و هوای تجاری و بشردوستانه گفت: «ما معتقدیم که با ترکیبی از اقداماتی مانند قیمت‌گذاری کربن، حذف یارانه‌های مضر و حمایت از سیاست‌هایی که کربن‌زدایی را به روش‌های معنی‌داری تسریع می‌کنند، همچنان می‌توانیم این دهه را به یک دهه اقدام تبدیل کنیم. به خودت افتخار کن.

خانم جورجیوا همچنین از بخش خصوصی خواست تا به سرعت برای افزایش سرمایه گذاری در کاهش تغییرات آب و هوایی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، اقدام کند.

طبق گزارش صندوق بین المللی پول، کشورهای نوظهور و در حال توسعه در حال حاضر حدود دو سوم گازهای گلخانه ای را تولید می کنند.

رئیس این صندوق در ادامه توضیح داد: بخش خصوصی باید حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری مورد نیاز را تامین کند.

وی گفت: برای تحقق کربن زدایی به ۵ تریلیون دلار نیاز داریم و سوال این است که آیا ۵ تریلیون دلار پول زیادی است؟

وی افزود: البته این مقدار کمی نیست، اما ۵ تریلیون دلار نزدیک ترین چیزی است که به یارانه های مستقیم و غیرمستقیم ۷.۱ تریلیون دلار یا اندازه اقتصاد جهانی که بیش از ۱۰۰ تریلیون دلار است، نزدیک است. به نظر من باید شجاع باشیم. و بگوید: بله ممکن است.

رئیس صندوق بین‌المللی پول تأکید کرد که «خوش‌بین» است که جهان به تدریج به سمت تأمین مالی ترکیبی حرکت کند، «اما فقط باید کمی سریع‌تر پیش برویم».

تامین مالی ترکیبی استفاده از منابع مالی مختلف برای بسیج منابع اضافی برای توسعه پایدار در کشورهای در حال توسعه است.

این سیاست سرمایه شرکت ها را به پروژه هایی جذب می کند که به توسعه پایدار کمک می کنند و در عین حال بازده مالی را برای سرمایه گذاران فراهم می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا