اخبار اقتصاد ایران

درخواست ۱۰ انجمن تولیدی برای اصلاح نرخ ارز :: ایران تحلیل

۱۰ انجمن بزرگ تولیدی کشور از جمله؛ انجمن صنفی صنایع پتروشیمی، فولاد، سرب و روی، پالایش نفت، نساجی، مس، پلیمر، سنگ آهن، آلومینیوم و کفش در نامه ای به رهبری از سیاست های بانک مرکزی در زمینه کاهش نرخ ارز صادراتی انتقاد کرد. صدور گواهی سپرده ۳۰ درصدی و مطالبه تحقق نرخ ارز در سامانه نیما بر اساس نرخ شناور مدیریت شده نص صریح قانون است.

به گزارش ایران تحلیل، این تهیه کنندگان در این نامه اعلام کرده اند; که یکی از موانع جدی اصرار بر فروش ارز حاصل از صادرات با نرخ سرکوب شده و بسیار کمتر از نرخ شناور موضوع بند «ت» ماده ۲۰ قانون دستور العمل های دائمی است. بند «الف» ماده ۴۴ قانون بانک مرکزی. این سیاست که در سال های گذشته بارها شکست خورده و همواره مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته، راهی برای تنبیه صادرکنندگان و تشویق واردکنندگان است.

اگرچه تمامی تولیدکنندگان و صادرکنندگان زیر مجموعه این سازمان ها بازگشت ارز در کوتاه ترین زمان ممکن را یک وظیفه ذاتی می دانستند و حداکثر همکاری را با بانک مرکزی داشتند، اما با توجه به افزایش هزینه های تامین مالی و تورم در گذشته سال و عدم موفقیت در سیاست کنترل تورم، شناور بودن نرخ ارز در بازار نیما یک ضرورت برای حفظ رقابت پذیری در رقابت خارجی و تقویت تولید ملی است.

نگرانی دیگر تولیدکنندگان افزایش شدید نرخ تسهیلات پس از ابلاغ بخشنامه گواهی سپرده ۳۰ درصدی در شبکه بانکی است. این منابع که قرار بود صرفا در جهت طرح های تولیدی مصرف شود، به نظر می رسد برای مصارفی غیر از مصارف مورد نظر هزینه شده باشد، زیرا هیچ تولیدکننده ای در شرایط فعلی توانایی بازپرداخت تسهیلات با نرخ دو برابری را در رقابت با واردکنندگان ندارد. بهره مندی کالاهای مصرفی از ارز رانتی عمده‌ترین گزارش‌های موجود از گواهی سپرده ۳۰ درصدی شامل سپرده‌هایی بود که با نرخ پایین‌تری در سیستم بانکی وجود داشت و پس از این اعلام نرخ به ۳۰ درصد تغییر کرد و عملاً پول جدیدی جذب سپرده‌های بانکی نشد.

برای تحقق جهش تولید با مشارکت حداکثری واحدهای اقتصادی، لازم است بانک مرکزی نرخ ارز را در سامانه نیما بر اساس نرخ شناور مدیریت شده در نص صریح قانون به فعلیت رساند و بدیهی است. که به منظور رشد سرمایه گذاری و تامین مالی سرمایه در گردش تولید، اعطای تسهیلات به شکل هدفمند فقط به بخش های غیر تولیدی محدود شود و تولیدکنندگان واقعی اقتصاد ملی صنایع و معادن سرب و روی بتوانند به اعتبارات بانکی دسترسی داشته باشند. تا حد امکان و با رعایت مقررات عادلانه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا