بانک و بیمه

درمان رایگان برای نیمی از جمعیت کشور

به گزارش ایران تحلیل، سعید کریمی روز یکشنبه در نشست معاونان دانشگاه علوم پزشکی در ستاد وزارت بهداشت افزود: در دولت سیزدهم ۳۳ میلیون نفر از طریق مراجعات به صورت رایگان درمان شدند و هشت میلیون کودک زیر ۱۳ سال ۷ سال نیز تحت درمان قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم اخلال در خدمت وظیفه عمومی، این موضوع برای درمان و سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است و بر این اساس بحث ارائه خدمات حتی پس از بیانات رئیس جمهور نیز پابرجاست. ”

کریمی با بیان اینکه در دولت سیزدهم ظرفیت تخت های بیمارستانی کشور در بخش دولتی ۱۷ هزار تخت افزایش یافت، این میزان را معادل ۱۳ درصد از کل ظرفیت تخت های بیمارستانی کشور ارزیابی کرد.

معاون وزیر بهداشت، افزایش سه هزار تختی ظرفیت تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه کشور، دوبرابر شدن تخت‌های مراقبت‌های ویژه کودکان از ۵۰۰ تخت به ۵۰ هزار تخت، ایجاد ۶۷ مرکز برای ارائه خدمات دندان‌پزشکی در بخش دولتی برای شبکه درمان کشور به‌ویژه ایجاد مناطق محروم و ایجاد ۸۷ مرکز درمان ناباروری مرحله دوم در کشور از جمله اقدامات کلیدی دولت سیزدهم است.

وی در خصوص راه اندازی صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج تصریح کرد: ۱۰۷ گروه بیمار از خدمات صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج بهره مند هستند و بودجه آن از هفت میلیارد تومان به ۱۲ همات افزایش یافته است.

معاون درمان وزارت بهداشت کاشت حلزون برای کودکان را از دیگر اقدامات وزارت بهداشت عنوان کرد و ادامه داد: قبل از دولت سیزدهم دو هزار کودک در لیست انتظار کاشت حلزون شنوایی قرار داشتند که در حال حاضر وجود دارد. هیچ کودکی که منتظر کاشت حلزون است، شنوایی ندارد.

کریمی خاطرنشان کرد: کاشت حلزون شنوایی بسیار مهم است زیرا اگر کاشت حلزون در کودکان قبل از چهار سالگی انجام نشود نه تنها شنوایی خود را از دست می دهند بلکه دیگر نمی توانند صحبت کنند.

وی با بیان اینکه زایمان در مراکز درمانی دولتی به صورت رایگان انجام شد، افزود: در سال گذشته ۳۳۳ هزار و ۸۱۰ زایمان در مراکز دولتی انجام شده و تمامی این موارد رایگان بوده است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه دولت سیزدهم به پرسنل نظام سلامت توجه داشته است، افزود: موضوع معیشت پزشکان جوانی که تازه فارغ التحصیل شده اند باید مورد توجه قرار گیرد. پزشکان جوانی که تازه فارغ التحصیل شده اند باید دوره برنامه ریزی خود را بگذرانند و این موضوع قبل از انقلاب اسلامی تصویب شده و از انقلاب اسلامی مورد توجه بوده است. حقوق پزشک طرح حدود ۱۲ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم بر موضوع پایداری پزشکان در مناطق محروم تمرکز کرده و برای این منظور با سازمان اداری و استخدامی توافقاتی انجام شده است. در حال حاضر پزشکان شاغل در مناطق محروم به ازای هر روزی که در این مناطق سپری می کنند یک میلیون و پانصد هزار تومان دریافت می کنند. مدت اقامت پزشکان در مناطق محروم تا پایان اسفند ماه پارسال پرداخت شد.

به گفته کریمی، علاوه بر سکونت در مناطق محروم، «حق سکونت» را نیز برای پزشکان در نظر گرفته ایم. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، هزینه اقامت پزشکان در روزهای تعطیل ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و برای نوبت های غیر تعطیل نیز مبلغ ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: پزشکان شاغل در مراکز درمانی در مناطق محروم مشمول تعرفه بخش خصوصی هستند. سطح تعرفه پزشکان در سال جاری به سطح قابل قبولی رسیده است. سطح تعرفه های پزشکی نمی تواند کسری ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته را جبران کند.

کریمی گفت: بحث سقف بندی خدمات درمانی در سال ۱۳۹۴ تصویب شد و تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشت. این در شرایطی بود که جهش ارزی در سال ۲۰۱۸ در حال وقوع بود و پزشکان می توانستند خدمات خود را به صورت محدود ارائه کنند و این بدان معنا بود که محدوده خدمات ارائه شده به هر پزشک مشخص بود. ما سقف ارائه خدمات توسط یک پزشک خاص در بیمارستان های دولتی مناطق محروم را لغو کرده ایم و هر پزشکی می تواند بدون سقف خدمات پزشکی ارائه دهد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تعداد ویزیت پزشکان عمومی ۴۴ هزار تومان بود که اکنون ۱۲۴ هزار تومان است و ویزیت پزشکان متخصص را از ۶۰ هزار تومان به ۱۸۰ هزار تومان رسانده ایم. در حال حاضر ویزیت متخصصان ۲۴۰۰۰۰ تومان است که ۸۳۰۰۰ تومان بوده است.

کریمی با اشاره به انجمن آمار پزشکی وزارت بهداشت گفت: ۲۵۰۰ پزشک نیمه وقت و ۱۷۰۰ پزشک تمام وقت به پنل وزارت بهداشت پیوسته اند.

وی با بیان اینکه وضع تعرفه خدمات پرستاری از دیگر برنامه های اجرایی دولت سیزدهم است، گفت: قانون تعرفه خدمات پرستاری پس از وقفه چند ساله در دولت سیزدهم اجرایی شد.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص صدور پروانه ساخت مراکز درمانی خصوصی و ارائه دهنده خدمات درمانی گفت: مجوز ساخت ۶۵ بیمارستان خصوصی صادر شده و این مراکز نیز موفقیت اساسی خود را به دست آورده اند مراکز تصویربرداری برای بخش خصوصی ساخته شده است و این مراکز می توانند بخش دولتی را پشتیبانی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا