ترندهای روز

درمان سنگ کلیه به‌ کمک این نوشیدنی پرطرفدار

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

تحقیقات فعلی نشان می دهد که نوشیدن قهوه می تواند خطر کلی ایجاد سنگ کلیه را کاهش دهد. کافئین موجود در چای، نوشابه یا قهوه عملکرد محافظتی دارد و می تواند از بروز سنگ کلیه جلوگیری کند.

سنگ های کلیه رسوبات سختی هستند که اغلب به دلیل غلظت بالای املاح و املاح در ادرار تشکیل می شوند. به طور کلی، سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که غلظت برخی از موادی که می توانند کریستال ایجاد کنند (مانند کلسیم، اسید اوریک و اگزالات) در ادرار افزایش می یابد.

درمان سنگ کلیه با کمک این نوشیدنی محبوب

مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف کافئین ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند. از آنجایی که قهوه دارای خواص ادرارآور است، اکثر مردم تصور می کنند که نوشیدن قهوه منجر به کم آبی بدن و افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه می شود. اما تحقیقات جدید خلاف این را نشان می دهد و می گوید که مصرف کافئین می تواند به طور قابل توجهی از سنگ کلیه جلوگیری کند.

بر اساس مطالعه ای که توسط بنیاد ملی کلیه در سال ۲۰۲۱ انجام شد، مشخص شد که کافئین موجود در چای، نوشابه یا قهوه عملکرد محافظتی دارد و می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد. به طوری که نوشیدن یک فنجان قهوه در روز می تواند احتمال ابتلا به سنگ کلیه را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

مطالعات بعدی نشان داد کسانی که به طور منظم قهوه یا چای می‌نوشیدند نسبت به افرادی که نوشیدنی‌های بدون کافئین مصرف می‌کردند کمتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه بودند. در این مطالعه نشان داده شد که مایعات جریان ادرار را افزایش می دهند که باعث می شود کلیه از تشکیل سنگ در امان باشد.

یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز در سال ۲۰۲۲ همچنین نشان داد که مصرف بیشتر کافئین با کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط است.

بروز سنگ کلیه (از بدو تولد) در مردان بیشتر از زنان است و در هر دو جنس در حدود ۳۰ سالگی به اوج خود می رسد. کارشناسان نوشیدن آب بیشتر و کنترل مصرف سدیم و کلسیم را برای کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه توصیه می کنند.

عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی نامناسب، اضافه وزن و … می توانند در ایجاد چنین شرایطی نقش داشته باشند.

علائم شایع سنگ کلیه در بدن عبارتند از: درد شدید در ناحیه کمر، خون در ادرار، حالت تهوع، استفراغ، تب و لرز، ادرار کدر و بدبو.

به نظر می رسد رژیم غذایی بیشترین تأثیر را بر خطر ابتلا به سنگ کلیه دارد. تحقیقات نشان می دهد که آنچه می خورید و می نوشید به طور مستقیم با خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط است. افزایش مصرف مایعات، میوه ها و فیبر با خطر کاهش سنگ کلیه مرتبط است و این نشان می دهد که بهبود تغذیه و مصرف غذاهای سالم می تواند به جلوگیری از تولید سنگ کلیه کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا