ترندهای روز

دریاچه صورتی ایران حال خوشی ندارد

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

دریاچه زیبای مهارلو که دریاچه ای پر نمک است به دلیل سرازیر شدن آب های آلوده و فاضلاب شهری از طریق رودخانه های تغذیه کننده دریاچه با آلودگی های زیادی مواجه شده است و حال و هوای خوبی ندارد.

امروزه آلودگی های زیست محیطی ناشی از تولید و رهاسازی فاضلاب در طبیعت دیگر مختص نقطه خاصی از کشور ما نیست، بلکه ورود آب های جاری و فاضلاب به رودخانه ها، تالاب ها و دریاچه ها در مناطق مختلف از جمله شمال مشاهده می شود. جنوب، غرب و مرکز کشور. بدون اینکه کسی در قبال این موضوع زیست محیطی احساس مسئولیت و پاسخگویی کند.

دریاچه صورتی ایران حال خوشی ندارد

ورود پساب ها و رواناب های خانگی و صنعتی در اکثر شهرهای منتهی به دریا و رودخانه در اقصی نقاط ایران روز به روز تشدید می شود و دلیل آن را باید در عدم نظارت و عدم مسئولیت پذیری برخی مسئولین جستجو کرد. نسبت به مسائل زیست محیطی و حفظ آب و خاک. انجام داد

رودخانه های شمال کشور و همچنین دریای خزر مدت هاست با مشکل فاضلاب، آب لوله کشی و زباله دست و پنجه نرم می کنند و روز به روز مسائل زیست محیطی این مناطق پیچیده تر می شود. این در حالی است که در سایر مناطق کشورمان از جمله در استان های جنوبی مانند هرمزگان، بوشهر و خوزستان، ورود فاضلاب به رودخانه ها و دریاها نه تنها محیط زیست و طبیعت این مناطق را به خطر انداخته است، بلکه سلامت انسان و آبزیان در معرض تهدید جدی قرار گرفته است.

در این میان استان فارس یکی از مناطق کشورمان است که شرایطی مشابه استان های شمالی و جنوبی کشور پیدا کرده است. به عنوان مثال دریاچه مهارلو با مشکل ورود آب و فاضلاب مواجه است و اکوسیستم آن در خطر است.

دریاچه زیبای مهارلو که دریاچه ای پر نمک است به دلیل سرازیر شدن آب های آلوده و فاضلاب شهری از طریق رودخانه های تغذیه کننده دریاچه با آلودگی های زیادی مواجه شده است و حال و هوای خوبی ندارد.

مهارلو دریاچه ای به وسعت ۲۵۰۰۰ هکتار است که در جنوب شرقی شهر شیراز واقع شده و به دریاچه صورتی نیز معروف است. این دریاچه با وجود جاذبه های گردشگری و اکوسیستم اکولوژیکی پرندگان مهاجر. با مشکلات و معضلاتی از جمله آلودگی زیست محیطی که حیات منطقه را تهدید می کند، دست به گریبان بوده است.

اما گفته می شود نمک دریاچه فقط در بخش های صنعتی مصرف می شود و در بخش خوراکی استفاده نمی شود، اما لازم است نظارت ها در این زمینه افزایش یابد.

ورود آب آلوده به دریاچه مهارلو

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان فارس در گفت و گو با فارس به ۳ رودخانه تغذیه کننده دریاچه مهارلو اشاره می کند و می گوید: ۳ رودخانه سرستان، شیراز خشک و چنار راهدار دریاچه مهارلو را تغذیه می کنند و از آن هستند. ورودی های اصلی؛ علاوه بر آنها دریاچه های کوچکی نیز در شمال دریاچه وجود دارند که زمانی جزو منابع تغذیه مهارلو بوده اند، اما به دلیل خشکسالی های اخیر اکنون وضعیت مطلوبی ندارند.

قاسم نهاوندی با بیان اینکه مقداری روان آب سطحی شهرستان به ۲ رودخانه خشک و چنار راهدار هدایت و در نهایت به دریاچه مهارلو می ریزد، علت اصلی انتقال آلودگی به دریاچه مهارلو را رودخانه چنار راهدار می داند و می افزاید: رودخانه چنار راهدار. به عنوان دلیل اصلی آلودگی دریاچه شناخته شده است. این رودخانه به دلیل جریان آب سطحی، فاضلاب و پساب برخی تصفیه خانه ها که از نقاط مختلف به سمت آن هدایت می شود و در نهایت به دریاچه می ریزد، باعث آلودگی دریاچه مهارلو شده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته آلودگی های زیادی دریاچه مهارلو را تهدید می کرد، ادامه می دهد: در گذشته آلودگی های مختلف این دریاچه را در معرض خطر و آسیب قرار داده بود که با پیگیری های موثر اداره محیط زیست بسیاری از این عوامل تهدید کننده باعث شد. حذف شده.

به عنوان مثال ۳ واحد صنعتی نشاسته ساز موظف شدند از سیستم تصفیه فاضلاب استفاده کنند و با دستگاه های پیشرفته تر فرآیند تولید را به گونه ای تغییر دهند که کمترین میزان مصرف آب و حداقل میزان تولید پساب را داشته باشند.

نهاوندی می افزاید: اکنون با رفع مشکل ورود فاضلاب تصفیه نشده این ۳ واحد صنعتی، بخش قابل توجهی از آلودگی وارد شده به دریاچه توسط رودخانه چنار راهدار و بخشی از بوی نامطبوع ناشی از این پسماندها در کمربندی شده است. حذف شده.

وی عامل دیگر آلودگی را فاضلاب فرودگاه شهید دستغیب شیراز می داند و ادامه می دهد: بخشی دیگر از آلودگی دریاچه مهارلو ناشی از ورود فاضلاب فرودگاهی بوده که از طریق قضایی و محیط زیستی به شبکه فاضلاب شهری متصل شده است. پیگیری و جلوگیری از ورود آلودگی به مهارلو. تبدیل شد.

نهاوندی همچنین به وجود آلودگی نقطه ای در اطراف دریاچه مهارلو اشاره می کند و می افزاید: با وجود رفع موانع خطرناک دریاچه که قبلا ذکر شد، متاسفانه همچنان آلودگی های نقطه ای در منطقه وجود دارد که در حال پیگیری برای رفع آن هستیم.

وی تاکید می کند: با وجود نظارت اداره محیط زیست گاهی تخلفاتی صورت می گیرد و باعث ورود فاضلاب و آلودگی به زهکش منتهی به دریاچه مهارلو می شود. همچنین سید محمد مظلومی، مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص نمک دریاچه مهارلو می گوید: مجوز برداشت نمک از دریاچه مهارلو که تاکنون صادر شده است. مصرف خوراکی نیست و همه آن باید در صنایع به خصوص در صنایع پتروشیمی استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا