اخبار بورس

در آمیختن هنر و بانکداری با رونمایی از آلبوم «ش م س» شجریان

گزارش کردن افق میهنمراسم رونمایی از آلبوم SHMS به آهنگسازی کی خسرو پورناظری و خوانندگی همایون شجریان شامگاه شنبه ۳ آذرماه شهریور با حضور محمدجواد ظریف و زهرا بهروز آذر این مراسم توسط معاونان رئیس جمهور و جمعی از هنرمندان عرصه های مختلف در تالار وحدت تهران برگزار شد.

این آلبوم موسیقی با اشعاری از مولانا و حافظ و همراهی گروه تنبور شمس و روایتی از حفظ ریشه های موسیقی شامل ۹ قطعه است. «یارکان»، «امروز»، «انفرادی تنبور»، «آواز مست و خراب»، «مغان»، «مردان خدا»، «ای ماه»، «افسانه تنبور» و «افسانه دل».

حلقه اتصال؛ مدرنیزه شدن در عین وفادار ماندن به اصل

محسن سیفی مدیر عامل بانک صادرات ایران در ابتدای این مراسم که توسط آوا مشکاتیان (فرزند زنده یاد پرویز مشکاتیان) برگزار شد، اظهار داشت: بسیار خرسندیم که در آستانه هفتاد و سومین سالگرد تاسیس بانک صادرات ایران با بانک صادرات می توانیم مسیر جدیدی را در عرصه فرهنگ و هنر باز کنیم و امسال شاهد رکوردهای تاریخی در حوزه های مختلف بانکی بوده ایم و این حرکت ها و سوابق تاریخی می تواند بانک صادرات ایران را به سمتی سوق دهد. موقعیت پیشرو دغدغه اصلی ما تغییر تفکر از بانک سنتی به بانک مدرن با حفظ اصالت است.

وی افزود: پیوند همکاری بانک صادرات ایران با همایون شجریان و استاد کیخسرو پورناظری، حرکت به سمت نوسازی با وفاداری به اصل است و تصمیم گرفتیم با آلبوم «شمس» که شنیده می شود، آلبوم جدیدی را روانه بازار کنیم. سکوی روی این سکو این گامی در جهت نوسازی است که امروز با حضور استاد کیخسرو پورناظری و بزرگوار همایون شجریان گامی تعیین کننده برداشته است. از این دو عزیز که موافقت کردند بانک صادرات ایران را در کنار خود داشته باشند کمال تشکر را دارم و امیدوارم موضوع برگزاری کنسرت این آلبوم قابل اجرا باشد و بانک صادرات ایران نیز در این مسیر از هنرمندان حمایت کند.

پخش نماهنگ مردان خدا از آثار شناخته شده کی خسرو پورناظری با صدای همایون شجریان از دیگر بخش های این برنامه بود.

این قطعه یکی از آثار ماندگار موسیقی ایرانی است که سال ها پیش با صدای جلال الدین محمدیان تقدیم مخاطبان شد.

جمع برای معنی دادن به کلمه “اقتصاد هنر”.

یاسر مرادی، عضو هیئت مدیره بانک صادرات ایران، پس از این بند گفت: من اینجا هستم تا به این سوال پاسخ دهم که چرا از بانک صادرات ایران حمایت می کنیم و چرا از آلبوم «SHMS» حمایت می کنیم؟ این آلبوم راهی برای حضور در دنیای تکنولوژی پیشرفته است که نتوانسته آنطور که باید روحیه افراد را بهبود بخشد. می‌خواهیم با حضور در این فناوری اجتناب‌ناپذیر، با ابزار فرهنگ و هنر اصیل ایرانی، حال و هوای دل مردم را بهبود بخشیم زیرا معتقدیم این معناشناسی است که می‌تواند روحیه مردم را بهبود بخشد.

وی در تشریح فعالیت های بانک صادرات ایران در حوزه بانکداری الکترونیک تصریح کرد: به سراغ هنرمندان اصیلی رفتیم که توانستند بهترین اثر را برای هدف ما خلق کنند. امروز آمده ایم تا با این آلبوم پلی بین تجارت، فرهنگ و هنر بسازیم. به این ترتیب مخاطبان از هفته آینده می توانند این آلبوم را از طریق اپلیکیشن اختصاصی به صورت کاملا رایگان دانلود کنند.

اصلی ترین راه برای دیدن هستی، شنیدن است

رامین حیدری فاروقی، کارگردان و پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر نیز نکاتی را در رابطه با رابطه فلسفه و هنر بیان کرد و توضیح داد: این اثری که می شنویم ما را شگفت زده می کند، متعلق به صدای امروز است نسلی که از آنجا می آید متأسفانه شنوایی توسط انسان فراموش می شود، در حالی که اصلی ترین شکل دیدن، شنیدن است.

فاروقی ادامه داد: هستی شگفت انگیز است. طبیعت شگفت انگیز است. طلوع و غروب خورشید شگفت انگیز است، اما بشریت در اجتناب ناپذیرترین لحظات زندگی خود دریافته است که انسانیت شگفت انگیزترین نقطه وجود است. زیرا موفق شده است با آنچه هست و نیست جریان پیوسته هستی ایجاد کند. در میان هنرها و داستان هایی که امروز در آستانه ایستاده ایم و از آستانه عبور خواهیم کرد: موسیقی. کشور ما سرزمین شعر است

این کارگردان و پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر همچنین خاطرنشان کرد: قصه گفتیم، فلسفه کردیم و به شعر بازگشتیم. کشور ما سرزمین شعر است. عجیب است که وقتی می‌خواهیم چیزی را سبک جلوه دهیم می‌گوییم شعر است و وقتی می‌خواهیم چیزی ناب و فاخر و بی‌نظیر بگوییم شعر است و شعر ما را به آستانه‌ای رسانده است که شمس و مولانا نمایندگان او هستند.

وی ادامه داد: فیلسوف بزرگ قرن بیستم می گوید: «انسان کسی است که همیشه در میان موجودات دیگر است». شعر و موسیقی ما را به آنجا می برد و در میان انواع هنرها، موسیقی از آستانه عبور می کند و به جایی می رسد که آن نقطه در کنار ما قرار می گیرد و شگفت انگیز آن چیزی است که از اصل بر می آید. اصل چیزی دست نیافتنی است. نکته اصلی در مورد آن این است که با گذشت زمان جذابیت خود را از دست نمی دهد. به عنوان شاهدی بر این اثر خواهیم شنید و ما را شگفت زده خواهد کرد. و همچنین حضور مستمر کسی که عاشق این معجزه است، این پیوند و پیوند را تا به امروز ایجاد کرده است. کسی از نسل امروز به نظر می رسد که از راه دور آمده است.

پس از سخنان حیدری فاروقی، قطعه ای اجرایی با ترانه هایی از آلبوم شمس برای حضار اجرا شد.

سحر فروزان مدیر برنامه های همایون شجریان متنی از محمدرضا درویشی مدرس پژوهشگر و آهنگساز موسیقی ایرانی را به مناسبت انتشار آلبوم شمس خواند.

ما وارث لحن و صدای مولانا هستیم

کی خسرو پورنظیری پس از خواندن متن محمدرضا درویشی، هنرمند موسیقی ایرانی و آهنگساز آلبوم «SHMS» گفت: از حضور در این مراسم خوشحالم و دانشمندان غربی توانستند صداها را ضبط کنند جهان با استفاده از دستگاه هایی که آنها اختراع کرده اند، و می توانید به صورت آنلاین به آنها گوش دهید. این موسیقی مانند یک صدای تنش و تقریبا هماهنگ است و مانند یک آهنگ ساده به گوش ما می رسد. آوازهای بیات کردی که می دانیم سروده شده و حضرت مولانا با بصیرت اجرا کرده است. ما وارثان این ملودی هستیم که مردمان اولیه و ماقبل تاریخ با آن به اصطلاح خورشید را می‌خواندند و می‌خواندند و هنوز هم به‌عنوان «هوره» در کرمانشاه وجود دارد. حتی در منطقه اورامانات با موسیقی به نام سیاه چمانه مواجه هستیم که مربوط به دوران کشاورزی انسان است. این صداها هنوز در کرمانشاه وجود دارد که امروز به ریتم و سپس سازهای بادی می رسیم که این موسیقی را به تنبور می رساند.

وی افزود: تنبور صدای اسرارآمیز خاک چند هزار ساله است که در کنار هم رشد کرده و خوشبختانه در نواحی کرمانشاه قطع نشده است در دوره تیموریان بار دیگر مورد استفاده قرار گرفت و افرادی مانند عبدالقادر مراغی در این زمینه تحقیقات زیادی انجام داده اند. پروسه ای که دوستان بزرگی چون محمدرضا درویشی در کنار هم قرار دادند و همایون شجریان با بهترین کیفیت ممکن در آلبوم شوق نامه اجرا کردند. گروه «شمس» نیز مفتخر است که ساز تنبور را به شکلی آبرومندانه ارائه می کند و آوازهای این گروه را می شناسید که سعی در حفظ این شأن داشتند. موسیقی گروه شمس یک موسیقی هنرمندانه است که سعی دارد با آثار بزرگان به سطح کیفی واضحی دست یابد.

این مدرس موسیقی تصریح کرد: این موسیقی کجا باید شنید؟ چرا صدا و سیما از این نوع موسیقی حمایت نمی کند؟ چرا وزارت ارشاد در صدور مجوز برای آهنگ ها و برخی شعرها سخت گیری می کند؟ قطعا گلایه داریم اما سعی می کنیم آثاری را براساس اعتماد مردم و حمایت مردم از موسیقی خلق کنیم. من در خانواده ای متاثر از فرهنگ به دنیا آمدم و بزرگ شدم. من به پیروی از پدرم، بی واسطه انسانی را انتخاب کردم و از آن زمان تصمیم گرفتم فقط کار فرهنگی انجام دهم. من به فرزندانم همین توصیه را کرده ام و خوشبختانه فرزندانم تاکنون هیچ اثر سطح پایینی تولید نکرده اند زیرا سعی کرده ایم ارتباط خود را با مردم و موسیقی اصیل حفظ کنیم.

در حال برنامه ریزی برای کنسرت در ایران هستم

پورناظری در پایان سخنان خود گفت: به همکاری با همایون شجریان بسیار افتخار می کنم و امیدوارم این هنرمند با اخلاق آثار بسیار ارزشمندی در این زمینه تولید کند.

۶ سال برای یک آلبوم دیگر

همایون شجریان پس از صحبت های پورناظری توضیح داد: شروع این آلبوم از شش سال پیش آغاز شد و پس از کنسرت هایی که در این منطقه برگزار کردیم، کارهای فنی زیادی روی این آلبوم انجام شد. پس از طی مسیری که در حوزه فنی طی کردیم، به این فصل رسیدیم و امروز بسیار خوشحالم که بانک صادرات ایران با نگاهی گرم دست به کار شد و با جسارت عشق خود را در این پروژه سهیم کرد.

وی افزود: استاد پورناظری در این قطعات دقت کردند که هر قطعه با دیگری متفاوت باشد و این یکی از بهترین کارهایی بود که در زمینه آلبوم داشتم و امیدوارم در این آلبوم کمی بتوانم ایفای نقش کنم. برای کنسرت‌های ایران در سال آینده، قصد داریم یک سری کنسرت‌ها را آغاز کنیم و بانک صادرات ایران ما را همراهی می‌کند.
پس از سخنان همایون شجریان، بخشی از آثار تولید شده در آلبوم شمس با نوازندگی کی خسرو پورنظری و خوانندگی همایون شجریان به حاضران تقدیم شد.

ارتباط و پشتیبانی یک شرکت تجاری در هنرهای موسیقی

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر و معاون پارلمانی دولت اصلاحات نیز در مقاله ای درباره آلبوم «SHMS» و «شام اس» از اتصال و حمایت شرکت بزرگ اقتصادی مانند بانک صادرات ایران به هنر موسیقی استقبال کرد. به طور محسوسی در مورد آن فکر کرد وی همچنین جوانی و فرهنگ مدیر عامل بانک صادرات ایران را نقطه قوت عنوان کرد.

لازم به ذکر است در این مراسم جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، بازرگانی، سیاسی و ورزشی از جمله محمدجواد ظریف (معاون راهبردی رئیس جمهور) و زهرا بهروز حضور داشتند. آذر (معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده)، علی ربیعی (سیاستمدار)، محمدعلی ابطحی (سیاستمدار)، سهراب پورناظری (آهنگساز)، فرهاد فخرالدینی (رهبر ارکستر)، آرش گوران (رهبر ارکستر)، بهنام ابوالقاسم (آهنگساز)، آزاد میرزاپور (تار)، همایون نصیری (درامز)، داوود گنجه ای (نوازنده ویولن)، محمدعلی مراتی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، رویا نونهالی (بازیگر)، رامین حیدری فاروقی (کارگردان)، حمید استیلی (پیشکسوت فوتبال)، بهداد. سلیمی (وزنه بردار)، بهرام دبیری (نقاش)، عادل فردوسی پور، منصور بهجیان؛ مدیران عامل بانک ها و سفرای کشورهای سوئیس، اتریش و عربستان سعودی حضور داشتند. را

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا