ترندهای روز

در انبار مخفی اشیا تایتانیک چه می‌گذرد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بی بی سی: کیف دستی ساخته شده از پوست تمساح و بطری های کوچک عطر که هنوز هم پس از گذشت این همه سال بوی تند می دهد، تنها بخشی از اقلام ارزشمندی است که از معروف ترین کشتی غرق شده جهان یعنی تایتانیک به دست آمده است.

محل دقیق انباری که این اشیاء قیمتی در آن نگهداری می شود کاملاً محرمانه است. آنچه می توانیم در مورد موقعیت آن بگوییم این است که در جایی در آتلانتا، جورجیا، ایالات متحده آمریکا واقع شده است.

قفسه های این انبار پر از هزاران شی مختلف است. از وان حمام کشتی و پنجره دایره‌ای سوراخ‌دار گرفته تا قاب عینکی که حکاکی‌های فوق‌العاده ظریف و دکمه‌های ریز دارد.

بی بی سی فرصتی نادر برای بازدید از این انبار مخفی، دیدن اشیاء داخل و کشف داستان های پشت برخی از این اشیاء به دست آورد.

داستان غم انگیز کیف دستی دوخته شده با پوست کروکودیل

توماسینا ری مدیر شرکت رویال تایتانیک کلکسیون است. شرکتی که توانست این اشیاء را کشف کند. این شرکت هم اکنون حق انجام عملیات اکتشافی بیشتر در این کشتی را دارد و در طول سال ها توانسته است ۵۵۰۰ شی را از کشتی نجات دهد که مجموعه ای دستچین شده از آنها در نقاط مختلف جهان به نمایش درآمده است. توماسینا درباره کیف تمساح می گوید: «این یک کیف واقعا زیبا و مد روز است.

این کیف از پوست کروکودیل ساخته شده است و توانسته چندین دهه در اعماق اقیانوس اطلس شمالی زنده بماند. اشیای ظریف داخل آن در تمام این سال ها به خوبی حفظ شده اند و جزئیات زندگی مالک را به ما نشان می دهند. صاحب این کیف دستی ماریان مینول، مسافر درجه سه کشتی بوده است.

توماسینا می گوید: او ۶۳ ساله بود و شغلش ساخت و دوخت کلاه بود، او برای زندگی با دخترش که تازه شوهرش را از دست داده بود به آمریکا می رفت.

در میان وسایل داخل کیف یک عکس محو شده بود که گمان می رود مربوط به مادر خانم مینول باشد.

در انبار مخفی تایتانیک چه می گذرد؟

در میان چیزها، اسنادی پیدا شد که مارین برای شروع زندگی جدید خود در آمریکا نیاز داشت. از جمله توصیه نامه ای از صاحبخانه قبلی اش در لندن که در آن نوشته شده است: خانم مینول همیشه برای ما مستأجر خوبی بوده و اجاره بها را به موقع پرداخت کرده است.

هنوز کارت سلامتش داخل کیف بود. این سندی است که همه مسافران درجه سه باید با خود حمل می کردند تا نشان دهند سالم هستند و بیماری را به ایالات متحده نمی آورند. اما این مدرک شناسایی که آثاری از لکه های آب روی آن دیده می شود حقیقتی تلخ را آشکار می کند.

ماریان مینول بلیطی برای مجستیک رزرو کرده بود. Majestic یکی دیگر از کشتی های White Star Line بود. حضرت در روز مقرر حرکت نکرد. روی کارت سلامت او، Majestic خط خورده بود که نشان می داد او به کشتی تایتانیک منتقل شده است. بدین ترتیب او یکی از ۱۵۰۰ نفری شد که جان خود را از دست دادند.

توماسینا می گوید: «این واقعاً مهم است که بتوانیم داستان او را با کمک این اشیاء باقیمانده تعریف کنیم. در غیر این صورت، او فقط یک نام در لیست طولانی نام‌های دیگر خواهد بود.»

شیشه عطری که هنوز بوی تند دارد

در انبار مخفی تایتانیک چه می گذرد؟

اشیایی متعلق به کسانی که از حادثه تایتانیک جان سالم به در برده اند نیز از اعماق دریا بیرون آورده شده اند.

توماسینا در ظرف پلاستیکی را باز می کند و ناگهان بوی شیرین و تند فضا را پر می کند. او می گوید: بوی بسیار تند می دهد.

داخل ظرف پلاستیکی بطری های کوچک عطر وجود دارد. در همه آنها بسته است، اما پس از ده ها سال زیر دریا، بوی تند آنها به مشام می رسد.

توماسینا توضیح می دهد: «یک فروشنده عطر در کشتی بود. او حدود ۹۰ شیشه عطر کوچک از این قبیل همراه خود داشت.

نام او آدولف سالفلد بود. او یکی از مسافران کلاس دوم تایتانیک بود.

در انبار مخفی تایتانیک چه می گذرد؟

آقای سالفلد یکی از ۷۰۰ مسافری بود که از فاجعه تایتانیک جان سالم به در برد. هنگام تخلیه کشتی، زنان و کودکان در اولویت قرار گرفتند. برخی از مردانی که بعداً توانستند از کشتی پیاده شوند، دچار مشکلات روحی شدند.»

توماسینا می گوید: «وقتی این چیزها را پیدا کردیم، او قبلاً مرده بود. اما آنطور که من فهمیدم زندگی او با کمی احساس گناه همراه بود. احساس گناهی که با نجات یافتگان همراه است».

سبک زندگی با شامپاین

یکی دیگر از وسایل این مجموعه یک بطری شامپاین است. این بطری کاملاً حفظ شده است. هم محتویات و هم چوب پنبه آن.

توماسینا می‌گوید: «شاید مقداری آب از طریق سوراخ‌های چوب پنبه وارد بطری شود و فشار داخل بطری را تنظیم کند و کف اقیانوس برای دهه‌ها دست نخورده باقی بماند.

هنگامی که کشتی تایتانیک در سال ۱۹۱۲ پس از برخورد با کوه یخ غرق شد، کشتی به دو نیم شد و همه چیز در کشتی ریخته شد و مقدار زیادی زباله در دریا باقی ماند.

در انبار مخفی تایتانیک چه می گذرد؟

توماسینا می‌گوید: «بطری‌ها، گلدان‌ها و وسایل آشپزخانه زیادی در کف اقیانوس وجود دارد. چون تایتانیک در قسمتی که یکی از آشپزخانه های کشتی قرار داشت ترک خورد.

هزاران بطری شامپاین در کشتی بود. صاحب خطوط کشتیرانی از مسافران درجه یک می خواست که تجربه بسیار لوکسی داشته باشند و بهترین غذا و نوشیدنی را در اختیار خود داشته باشند.

توماسینا می گوید: «تایتانیک مانند یک قصر شناور بود. قرار بود این کشتی لوکس ترین کشتی تفریحی جهان باشد.»

به همین دلیل داشتن شامپاین، سالن بدنسازی و تمام امکانات رفاهی برای مسافران برای آنها بسیار مهم بود.»

در انبار مخفی تایتانیک چه می گذرد؟

تایتانیک یک سالن ورزشی داشت

فاش شدن پرچ های کشتی

تایتانیک در اولین سفر خود از ساوتهمپتون به ایالات متحده آمریکا با یک کوه یخ برخورد کرد.

این کشتی برای زمان خود دارای ویژگی‌ها و طراحی‌های امنیتی پیچیده‌ای بود که به دلیل غرق نشدنی بودن آن مشهور بود.

توماسینا تعدادی از پرچ های استفاده شده در ساخت کشتی را به ما نشان داد. پرچ های فلزی بزرگ و خشن که قطعات فولادی ضخیم بدنه کشتی را به هم متصل می کرد. احتمالاً بیش از سه میلیون از این پرچ ها در ساخت کشتی استفاده شده است.

توماسینا می گوید: زمانی که کشتی تایتانیک غرق شد، یکی از فرضیه ها در مورد علت آن، کیفیت پایین مواد به کار رفته در ساخت آن بود.

در انبار مخفی تایتانیک چه می گذرد؟

برخی از این پرچ ها برای بررسی وجود ناخالصی در مواد آنها آزمایش شدند.

توماسینا توضیح می دهد: در ساخت این پرچ ها از درصد بالایی از مواد سرباره استفاده شده است. سرباره ماده ای شیشه مانند است که می تواند در برابر سرما شکننده باشد.”

اگر فرض کنیم که این پرچ‌ها در سرما شکننده هستند، ممکن است یکی از پرچ‌ها به راحتی از جای خود جدا شده و باعث شود درز بزرگ‌تری در جایی که به کوه یخ برخورد کرده باز شود.

توماسینا می گوید هنوز ناشناخته های زیادی در مورد غرق شدن کشتی وجود دارد.

ما می‌توانیم به آزمایش این فرضیه‌ها کمک کنیم. خوشحالیم که با یافتن شواهدی برای تحقیقات علمی این فرضیه‌ها، می‌توانیم در بیان داستان واقعی این حادثه نقش داشته باشیم.»

اختلاف طبقاتی

زندگی در کشتی تایتانیک برای طبقات مختلف اجتماعی بسیار متفاوت بود. این تفاوت حتی در فنجان ها و ظرف هایی که در آن می خوردند و می نوشیدند نیز دیده می شد.

یک لیوان مسافرتی درجه سه ساده و محکم بود، با یک نشان قرمز روشن و یک ستاره سفید در آن. بشقاب مسافری درجه دو طرح های گل آبی زیبایی داشت و کمی ظرافت بیشتر در ساخت آن به کار رفته بود. اما ظروف مسافرتی درجه یک از ظروف چینی بسیار ظریف تری ساخته شده اند. دور آن نوار طلایی دارد و اگر آن را به سمت نور نگه دارید می توانید طرح های ظریف حلقه های گل را ببینید.

توماسینا می گوید: این حلقه های گل یک رنگ بودند اما چون روی لعاب نقاشی شده بودند به مرور زمان شسته شده و رنگ خود را از دست دادند.

مسافران ثروتمند درجه یک با کارد و چنگال نقره ای غذا می خوردند، اما مسافران درجه سه داستان کاملاً متفاوتی داشتند.

توماسینا می‌گوید: «مسافران درجه سه احتمالاً مجبور بودند خودشان چینی را جابجا می‌کردند و به احتمال زیاد به آنها ظروف چینی ضخیم‌تر و درشت‌تر داده می‌شد و با دقت حمل نمی‌شدند.»

در انبار مخفی تایتانیک چه می گذرد؟

شرکت آر ام اس تایتانیک تنها شرکتی است که از نظر قانونی مجاز به کشف و استخراج بقایای کشتی غرق شده است. این حقوق بر اساس رای دادگاه در ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۹۴ به این شرکت داده شد اما این شرکت می تواند تحت شرایط و ضوابط بسیار سختگیرانه ای این فعالیت را انجام دهد. اشیای به دست آمده باید همیشه کنار هم بمانند تا امکان فروش تکی وجود نداشته باشد. همچنین این اشیاء باید به درستی نگهداری و محافظت شوند.

تا به امروز، این شرکت فقط اشیاء پراکنده در اطراف کشتی را جمع آوری کرده است. اما اخیرا این شرکت با ابراز تمایل خود برای بیرون آوردن یک شی خاص از داخل خود کشتی، جنجال به پا کرده است. آنها می‌خواهند فرستنده رادیویی مارکونی را که در شب حادثه پیام‌های پریشان تایتانیک را ارسال کرده بود، بازیابی کنند.

در انبار مخفی تایتانیک چه می گذرد؟

برخی معتقدند که بقایای کشتی مانند یک قبر است و باید به حال خود رها شود.

توماسینا می گوید: «ما می خواهیم تایتانیک را در کارمان گرامی بداریم.

ما می خواهیم سعی کنیم خاطرات این کشتی را حفظ کنیم. همه نمی توانند به کشتی تایتانیک برسند و ما می خواهیم این اطلاعات را در اختیار عموم قرار دهیم.”

این انبار مخفی احتمالاً به زودی به قفسه های بیشتری نیاز خواهد داشت.

این شرکت در آخرین سفر خود، میلیون ها تصویر از بقایای کشتی گرفت تا یک اسکن سه بعدی با جزئیات بالا از تایتانیک ایجاد کند.

آنها علاوه بر بررسی وضعیت فعلی اتاق فرستنده رادیویی مارکونی، محل دقیق اشیاء پراکنده در اطراف کشتی را شناسایی کرده اند تا در عملیات های آینده آنها را از اعماق اقیانوس بیرون بیاورند.

چه کسی می داند که آنها چه اشیایی پیدا خواهند کرد و هر کدام چه داستان های ناگفته ای در مورد پایان غم انگیز تایتانیک و مسافران آن خواهند گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا