ورزشی

در انتخاب سرمربی خارجی فوتبال، چشم بازار را درآوردیم!

کارلوس کی روش، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران نیز از قطر اخراج شد. این مرد پرتغالی که پس از ثبت نتایج ضعیف با تیم ملی ایران در کمال تعجب به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال قطر انتخاب شد، در آستانه جام ملت های آسیا در حالی از کار استعفا داد که زمان زیادی تا شروع بازی باقی نمانده است. از مسابقات. برکنار شد

اقدامات قطری ها در دو نقطه بسیار عجیب بود. اول، انتخاب کارلوس کی روش بود. قطری ها در دوره قبل با فلیکس سانچز قهرمان جام ملت ها شده بودند و انتظار می رفت مربی موفق تری را به جای او انتخاب کنند. آنها اما در اقدامی جنجالی به سراغ کارلوس کی روش رفتند اما خیلی زود متوجه شدند که اشتباه کرده اند. کی روش ۹ تن به فوتبال قطر نیاورد اما در ۱۱ دیداری که روی نیمکت سرمربی این تیم نشست تنها چهار برد را به دست آورد تا میانگین بدی از خود به جای بگذارد. از همه بدتر سبک بازی این تیم بود که دردی را برای قطری ها دوا نکرد. شکست سنگین ۴ بر صفر مقابل تیم ملی ایران به خوبی نشان داد که کی روش در قطر حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

با وجود این، از آنجایی که زمان زیادی تا آغاز جام ملت های آسیا که قطر میزبان آن است، باقی نمانده، دومین اقدام عجیب قطری ها قطع همکاری با این مرد پرتغالی در این فاصله کم است. البته دستاورد کی روش می تواند به قطری ها این حق را بدهد که خود را اسیر افکار فوتبالی کی روش نکنند. به این ترتیب کی روش پس از دو ناکامی در تیم ملی ایران، ناکامی در کلمبیا و مصر از قطر اخراج شد تا شاید از ۷۱ سالگی به فکر بازنشستگی بیفتد.

اخراج کی روش زنگ خطری برای فوتبال ایران نیز به صدا درآورده است تا مشخص شود در سال های اخیر حداقل در انتخاب سرمربیان خارجی عملکرد قابل دفاعی از خود برجای نمانده است. نکته بحث برانگیز این است که هر سه مربی خارجی ایران در سال های اخیر روزهای عجیبی را تجربه می کنند. دو نفر از آنها که از تیم های دیگر اخراج شدند و یکی که برخلاف تبلیغات گسترده، اصلا مشتری نداشت.

ماجرای حضور کارلوس کی روش در تیم ملی ایران بر هیچکس پوشیده نیست. در دوره اول اگرچه تغییرات ساختاری در ترکیب و سیستم تیم ملی فوتبال ایران ایجاد کرد اما عملاً کار مفیدی انجام نداد. یعنی نه توانست ایران را در جام ملت های آسیا قهرمان کند و نه توانست تیم ملی را به مرحله بعدی جام جهانی برساند. بازگشت او به فوتبال ایران در فاز دوم نیز جز فاجعه چیزی به همراه نداشت. او در جام جهانی ضعیف ترین نتایج تاریخ فوتبال ایران را به نام خود ثبت کرد و سپس به دلیل اتفاقاتی که رخ داده بود و دل خوشی از تمدید قرارداد او نداشت، کی روش از برنامه های فدراسیون فوتبال ایران حذف شد. .

اگرچه انتخاب مجدد او به عنوان سرمربی تیم ملی ایران بحث های زیادی را به همراه داشت و به طور رسمی نتایج، این موضوع را توجیه می کرد، اما مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، این سرمربی را به عنوان مرد اول نیمکت فوتبال قطر انتخاب کرد. به عنوان سوژه ای برای حمله به منتقدانش. استفاده کرد و گفت انتخاب کی روش توسط قطری ها نشان می دهد که فدراسیون فوتبال ایران تصمیم درستی برای بازگشت او به ایران گرفته است. با این حال قطری ها خیلی زود از انتخاب خود پشیمان شدند و عذرخواهی کردند. مردی که در دوران حضورش در ایران برای فدراسیون فوتبال ایران هزینه های زیادی کرد، در سال های اخیر هر جا که کار کرده جز شکست چیزی نصیبش نشده است.

انتخاب دوم فدراسیون فوتبال ایران برای سرمربیگری تیم ملی فاجعه کم ندارد. مارک ویلموتس که در دوره مهدی تاج هم به عنوان سرمربی به ایران آمده بود از کی روش هم جنجالی تر شد. مهدی تاج از او به عنوان بزرگوار یاد کرده بود اما بعدها مشخص شد که این بزرگوار فقط به جیب فدراسیون فوتبال ایران نگاه می کند و اصلا دلش به تیم ملی نمی خورد. هنوز صحبت های زیادی درباره قرارداد این سرمربی بلژیکی وجود دارد و روزی نیست که بند عجیبی از آن قرارداد رسانه ای نشود. ایران بزرگترین غرامت ورزشی خود را به یک مربی فوتبال به ویلموتس پرداخت کرد. جالب اینجاست که این مرد بلژیکی پس از پایان همکاری با تیم ملی فوتبال ایران که نان و آب زیادی برای او فراهم کرده بود، یکی دو سال بدون تیم ماند. بعدها به تیم رجایی مراکش پیوست که هیچ دستاورد فوتبالی نداشت و از کار برکنار شد. ویلموتسی که از سوی فدراسیون فوتبال ایران به عنوان یکی از برترین مربیان جهان معرفی شده است، به جز ایران و رجا مشتری نداشت و این روزها شبیه بسیاری از روزهای زندگی حرفه ای او در خانه است.

در این میان، هنوز یک استثنای عجیب وجود دارد: دراگان اسکوچیچ. این مربی کمتر شناخته شده کروات در تیم ملی ایران نتایج خیره کننده ای کسب کرد، اما از آنجایی که ملی پوشان معتقد بودند او چیزی از دنیای مدرن فوتبال و تمرینات به روز خود نمی داند، در آستانه ۲۰۱۷ توسط مهدی تاج برکنار شد. جام جهانی ۲۰۲۲ قطر. اینکه تیم ملی در جام جهانی نتایج خوبی بگیرد. در آن زمان اطرافیان دراگان به این اقدام فدراسیون فوتبال ایران حمله کردند و گفتند که دراگان حتی یک روز هم بیکار نمی نشیند و در حال حاضر از بسیاری از تیم های حاشیه خلیج فارس برای سرمربیگری تیم های ملی پیشنهاد دارد. این یک بلوف بزرگ بود، زیرا هیچکس به دراگان اعتماد نکرد تا او را سرمربی تیم ملی کشورش کند. دراگان پس از مدت ها خانه نشینی، پیشنهادی بهتر از حضور در تیم ملی زیر ۲۱ سال کرواسی دریافت نکرد تا افسانه هایی که اطرافیان درباره او می گویند همگی ساختگی از آب در بیاید.

حالا مروری بر سرنوشت سه مربی خارجی که به تازگی در سطح ملی فوتبال ایران فعالیت کرده اند نشان می دهد مسئولان فدراسیون فوتبال ایران چشم به بازار باز کرده اند. مربیانی که دو نفر از آنها فقط به بعد مالی قراردادشان فکر می کردند و دیگری قد بلندی نداشت که بتواند به عنوان سرمربی تیم ملی پیشرفت کند و دوام بیاورد. دقیقاً به همین دلایل است که وقتی صحبت از انتخاب سرمربی تیم ملی ایران می شود، بدن خیلی ها به خاطر انتخاب های احتمالی فدراسیون می لرزد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا