اخبار بورس

در این قحط‌الرجال تاریخی، ناچاریم به انتخاب “صیدی” خوشبین باشیم

موضوع هفته: آقای سیدی قیمت ۲ تا ۳ دلاری هر سهم بانک صادرات چطور؟

می دانیم که آقایان عشقی و سعیدی را با «گری جنسلر» رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا مقایسه نخواهیم کرد و همچنین می دانیم که به استاد و مدرس همان انتظارات نمی اندیشیم. از دانشگاه ام آی تی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد شمال انتظار می رفت و یا دارای مدرک لیسانس از امام صادق(ع) بود. اما بهتر بود کمی بیشتر به ماهیت انتخاب و سوابق کاری افراد فکر می کردیم. سهام بانک صادرات که طبق پیش بینی آقای سعیدی در سال ۲۰۱۹ به ارزش ۳ دلار بود، در حال حاضر به قیمت و ارزش ۰.۰۰۳ دلار معامله می شود. امیدواریم در مورد آینده شاخص کل و عملکرد آتی بورس اظهارنظری نکنند تا مطمئن باشیم که دارایی های ما به نصف یا خیلی کمتر کاهش پیدا نمی کند.

در این قحطی تاریخی ما باید انتخاب کنیم

«اخبار بورسا»:

بی شک اتفاقات هفته گذشته یکی از خاطره انگیزترین هفته های تاریخ معاصر بازار سرمایه کشور بود. جایی که رسوایی دادن وام های ۱۰.۵ میلیارد تومانی به خود و دوستانش با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله همه توجه ها را به خود جلب کرد.

عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران که با توجه به اتفاقات و شرایط ناگوار بازار سرمایه در بین اهالی و فعالان بازار سرمایه چهره شناخته شده ای بود، ناگهان با انتشار نامه ای از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، تیتر یک روزنامه های تجاری و رسانه ها شد. سازمان بازرسی

آش چنان پرشور شد و جنبه های پنهان وام های ۴ درصدی آنقدر آشکار شد که آقای عشقی چاره ای جز استعفا قبل از اخراج نداشت. البته هفته گذشته یکی از اولین رسانه های تجاری و بورسی کشور بود که به بررسی ابعاد مختلف حادثه ناشناخته وام ۴ درصدی معروف به «.وام عشقوی افزود: ما پرداخت کرده ایم و منتظر روشن شدن مواضع رسمی قوه قضائیه خواهیم بود اما در هفته ای که شایعات و گمانه زنی ها درباره انتخاب نام رئیس جدید سازمان بورس به شدت در کانال ها و شبکه های مجازی دست به دست می شود. و در مورد افراد کم سابقه در بخش اقتصادی و مالی کشور.حجت الله سعیدیوی به عنوان رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار معرفی شد.

قحطی مردانی که کشور را فرا گرفته است:

متاسفانه یکی از دغدغه های فرهیختگان کشور در سال های اخیر کمبود مرد در فضای اقتصادی و سیاسی کشور است. سال‌هاست که مقالات متعددی درباره کمبودها و کمبود متخصصان واجد شرایط و کاندیدای پست‌های تخصصی در کشور منتشر می‌شود و همه اذعان دارند که این مشکل عامل اصلی بحران کنونی کشور شده است.

در این قحطی تاریخی ما باید انتخاب کنیم

نه مدیران انقلابی سال های اخیر کارنامه قابل دفاعی از خود به جای گذاشته اند و نه در این سال ها فرصت خودنمایی و تصدی پست های کلیدی به جوانان و کارشناسان داده شده است.

وقتی به کاندیدای ریاست جمهوری نگاه می کنیم، تنها چند نام رایج (محسن رضایی، قالیباف، زاکانی، جلیلی و…) را می بینیم و مجلس و مجلس کشور سال هاست که زیر نظر مستمر هدایای ویژه هستند.

اگر به وزارتخانه های پیشنهادی دولت ها نگاهی بیندازیم، جز چند تیم محدود، چند نامزد قدیمی و دوستانشان چیزی دیده نمی شود و حتی اگر نام این بزرگواران در لیست وزیران پیشنهادی یک دولت نباشد، آنجا برخی از جوانان به دنبال نام هایی با مدارک علمی ناامیدکننده از دانشگاه هستند. امام صادق در می یابد که غیبت آنها بسیار مفیدتر از حضورشان است.

البته این وضعیت تنها به ساختار شکست خورده دولت مربوط نمی شود و سال هاست که حتی شاهد ظهور افراد تاثیرگذار در بدنه های صنعتی و خصوصی کشور نبوده ایم. اگر از رانت و اعطای وام های کلان بانکی به برخی افراد بگذریم، شاید تعداد مدیران خصوصی و افراد تاثیرگذار در صحنه صنعتی و اقتصادی کشور نیز بسیار محدود باشد.

متأسفانه بازار سرمایه کشور نیز از این قاعده مستثنی نیست و شاید بتوان انتخاب مجید عشقی جوان و کم تجربه به عنوان رئیس سازمان بورس در دولت ریاست جمهوری را یک نکته برجسته نامید. خشکسالی مردانه “یا” مردها را قطع کن«آشنایی با فضای علمی و تخصصی کشور.

حتی هفته گذشته که شاهد گمانه زنی ها درباره انتخاب افراد دارای صلاحیت علمی و تخصصی برای تصدی ریاست سازمان بورس بودیم، تعداد کاندیداهای پیشنهادی به تعداد انگشتان یک دست هم نبود. (البته همین تعداد به دلیل باج گیری خبرگزاری ها و داغ شدن بازار انتخابات بود).

پس از چند روز بالاخره همای سعادت بر دوش حجت الله سعیدی نشست تا نگرانی برخی سهامداران و فعالان بازار سرمایه از بی مهری و بدلکاری های او را برطرف کند.

اما آیا رهبران سازمان بورس بر اساس رزومه و صلاحیت حرفه ای انتخاب می شوند؟

شاید سخت گیری باشد اما به نظر می رسید بهتر بود رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برنامه کاری مناسبی در یکی از نهادهای نظارتی بر بازار سرمایه ایران داشته باشد. در واقع شرایط کنونی بازار سرمایه کشور به گونه ای نیست که رئیس آن چندین ماه و سال را صرف آشنایی با وظایف و مسائل مهم بازار سرمایه کند. احتمالاً شما نیز با ما موافق هستید که وضعیت بد اقتصادی و موسسات سرمایه گذاری در ایران اجازه آزمون و خطا را به مدیران نمی دهد و قطعاً عشقی و آقای سعیدی با توجه به شغل حرفه ای خود در شرایطی نیستند که شرایط را بهبود بخشند و بسازند. تغییرات جسورانه برای ایجاد

در این قحطی تاریخی ما باید انتخاب کنیم

ما می دانیم که آقای عشقی و سعیدی نباید این کار را بکنندگری تفنگداربیایید رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا را با هم مقایسه کنیم و همچنین متوجه این مشکل هستیم که از یک استاد و مدرس دانشگاه MIT همان انتظاراتی که از یک هیات علمی در دانشگاه آزاد شمال یا یک دانشجوی کارشناسی وجود دارد، وجود ندارد. فارغ التحصیلان امام صادق(ع) ممکن است مدرک داشته باشند، اما بهتر است کمی از نحوه انتخاب و سوابق کاری افراد بیشتر بدانیم.

سالهاست که ما عادت کرده ایم به تصمیمات محتاطانه صاحبان قدرت و انتخاب افرادی با روحیه انفعالی در کشور که در بهترین حالت نه تنها اوضاع را بدتر می کنند، بلکه توانایی ایجاد تغییرات اساسی و … حضور موثر.

با دریافت جوایز متعدد گری جنسلر از جمله اسکندر همیلتون و تامار فرانکل علاوه بر دستاوردهای استثنایی او به عنوان رئیس کمیسیون معاملات آتی ایالات متحده (CFTC)، دارایی خالص او یکی از نکات قابل توجه در رزومه رئیس فعلی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده است.

به عنوان رئیس SEC، Gensler حدود ۳۲۰۰۰ دلار در ماه دریافت می کند. طبق گزارش فاکس نیوز، دارایی خالص او اکنون بین ۴۰ تا ۱۱۶.۲ میلیون دلار است.

جنسلر از دارایی های گلدمن ساکس و حساب های بازنشستگی شخصی خود به ترتیب به ارزش ۳.۱ و ۱۲ میلیون دلار سود می برد، اما فاکس نیوز گزارش می دهد که سرمایه گذاری های او در برخی از آنها. صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) اکنون بین ۳۶.۹ تا ۱۰۴ میلیون دلار ارزش دارد و اکثریت دارایی های او را تشکیل می دهد.

می‌دانم که در نظام عدالت‌محور کشورمان که حامی مستضعفان است، انتخاب مقامات و مدیران ثروتمند مجاز نیست، اما یکی از مزایای انتخاب افراد دارای سلامت اخلاقی و مالی در پست‌های کلیدی این است که دیگر مجبور به عضویت در این نظام نیستیم. ماجراجویی های دریافت وام های کم بهره و بلندمدت تحت نظر مدیران ما. رئیس سازمان بورس به دلیل افشای وام ۴ درصدی استعفا نمی دهد و رئیس کل بانک مرکزی نیز متهم به اخذ این گونه وام ها نیست. (بر اساس شایعات)

آقای صیدی یادتان باشد سازمان بورس جای جا و وعده های دروغین نیست

تنها ماده اولیه ای که در این کشور به طور مکرر خرید و فروش می شود، زیر نظر اتحادیه نیست و هیچ گونه عوارض و مالیاتی دریافت نمی شود.

امیدواریم آقای سعیدی صرفاً در راستای انجام وظایف نظارتی و ایجاد شرایط عادلانه سرمایه گذاری در بازار سرمایه تلاش کند و دست به شعارهای رنگارنگ و غیرممکن نزند.

راستی جناب سیدی حرف شما در مورد ارزش واقعی هر سهم بانک صادرات اردیبهشت آیا ماه ۱۳۹۹ را به خاطر دارید؟ ۲ تا ۳ دلار، ارزش واقعی هر سهم بانک صادرات در سال ۱۳۹۸؟

در این قحطی تاریخی بشریت، ما باید انتخاب کنیم

شاید برای شما جالب باشد: ارزش بازار بانک صادرات در زمان مصاحبه وی در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان و ارزش هر دلار در بازار آزاد ۱۶ هزار تومان بوده است. با محاسبات دقیق آقای سعیدی در آن زمان که البته قیمت ها در بازار را حباب ندانستند، ارزش ۲۲۰۰۰۰۰۰ میلیارد تومانی بانک صادرات برای تحقق وعده های خود باید از ۲۶۶ برابر به ۳۹۹ برابر می شد. برآوردن .

در این قحطی تاریخی ما باید انتخاب کنیم

اگر قیمت هر سهم بانک صادرات را در این روز ۱۲۲ تومان با قیمت هر دلار ۱۶۰۰۰ تومان در سال ۱۳۹۸ برآورد کنیم، ارزش هر سهم بانک صادرات برابر است با فقط ۰.۷ سنت یا ۰.۰۰۷ دلار بود.

آیا می دانید هر سهم بانک صادرات دلار ۶۰ هزار تومانی چند سنت یا چند دلار است؟

۰.۳ سنت یا ۰.۰۰۳ دلار

امیدواریم ریاضیات و دانش آقای سعیدی از بازار سرمایه قوی تر از پیش بینی های ایشان باشد.

سهام بانک صادرات که طبق اعتقاد و پیش بینی آقای سعیدی در سال ۱۳۹۸ ارزشی معادل ۳ دلار داشت، امروز دارای قیمت و ارزشی معادل است. ۰,۰۰۳ دلار در تابلوی معاملات افت می کند.

امیدواریم در مورد آینده شاخص کل و عملکرد آتی بورس اظهار نظر نکنند تا خیالمان راحت باشد که دارایی هایمان به نصف یا کمتر نمی شود.

برای آقای سیدی نه تنها آرزوی موفقیت در سمت جدید و همچنین بهبود شرایط اسفبار بازار سرمایه را دارم، بلکه مقاله را با چند بیت به پایان می برم. اشعار میرزاده عشقی (به همین نام آقای عشقی) کارمان تمام شد.

(البته این اشعار حدود ۷۰ سال پیش سروده شده اند و ظاهراً تا سالیان متمادی اعتبار دارند)

این ملت بیچاره چه حقارت هایی را از راه دور متحمل شده و رنج های زیادی کشیده است
پیشرفت در این کشور غیرممکن است زیرا کمبود مرد در این کشور وجود دارد
ویرانی از جنوب می آید و آزادی آفت این موجود است
ما نباید حجاب را بر اسرار که تبیین بدبختی پدیده می شود، برداریم

تقسیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا