اخبار اقتصاد ایران

در جریان نشست مومنی، راغفر، حسن تاش و واعظ مهدوی با پزشکیان چه گذشت؟

محمدرضا واعظ مهدوی، نظریه‌پرداز اقتصاد سلامت و رئیس بنیاد حسب گفت: روز گذشته به همراه اعضای پژوهشکده مطالعات دینی و اقتصادی، حسین راغفر و غلامرضا حسن تاش، با رئیس‌جمهور دیداری دو ساعته داشته‌اند.

افق میهن به نقل از جماران، در دیدار دو ساعته اعضای پژوهشکده مطالعات دینی و اقتصادی با رئیس جمهور، پزشکان ضمن استقبال از همکاری علمی دانشمندان، محققان و صاحب نظران، موضوعات بحث شده کاملا منطبق بر دیدگاه خودشان بود. و مقرر شد تصمیمات مهم اقتصادی به پژوهشگاه دین و اقتصاد و فرهنگستان علوم ارسال شود تا قبل از اجرا مورد بررسی قرار گیرد.

محمدرضا واعظ مهدوی، نظریه‌پرداز اقتصاد سلامت و رئیس بنیاد حسب، با بیان اینکه روز گذشته به همراه اعضای «مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد» و حسین راغفر و غلامرضا حسن تاش، دیداری دو ساعته با رئیس‌جمهور داشتند، گفت: مسعود مزیکیان. با بیان نگرانی ها در خصوص مسائل کشور، پیشنهاد شد تصمیمات اقتصادی به پژوهشگاه دین و اقتصاد و فرهنگستان علوم اعلام شود تا قبل از اجرا مورد بررسی قرار گیرد.

متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

دیروز شنبه ۱۳ مرداد مجدداً با همفکری جمعی از صاحب نظران و صاحب نظران حوزه عدالت اجتماعی در مؤسسه «مطالعات دین و اقتصاد» که به همت مرحوم آقای علایی نسب برای پایه‌گذاری چارچوب های اقتصادی مبتنی بر دستاوردهای علمی بشری و آموزه های دینی و آموزه های پیامبران. از جمله آقایان دکتر فرشاد مومنی، دکتر حسین راغوفر و دکتر غلامحسین حسن تاش، دیداری نسبتاً مفصل با رئیس جمهور جناب آقای دکتر داشتیم.

در این جلسه که نزدیک به دو ساعت به طول انجامید و با حضور دکتر طیب نیا و دکتر حاجی میرزایی برگزار شد، برخی از مهمترین مسائل اقتصادی و مدیریتی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و راهکارهای برون رفت از ابرچالش های موجود مورد بحث و بررسی قرار گرفت. انجام شد.

ابتدا جناب آقای دکتر مومنی به این نکته اشاره کردند که دو «وزن» باید معیار سنجش همه سیاست ها و اقدامات دولت باشد.

۱- سفره و معیشت مردم که بر اساس آن از هرگونه سیاست و اقدامی که به معیشت مردم آسیب وارد می کند و فشار بر معیشت مردم را افزایش می دهد اکیداً خودداری شود.

۲- تولید; یعنی هر اقدامی که به پایه تولید کشور لطمه بزند باید متوقف شود. معیار هر سیاست و تصمیمی باید این باشد که چه تأثیری بر تولید و تولیدکننده دارد. لذا از هرگونه تصمیم و اقدام مرتبط با دو محور فوق جداً خودداری شود.

وی همچنین تاکید کرد: مشکلات کشور متعدد و پیچیده است و باید از جستجوی راه حل های موردی برای آنها اکیدا پرهیز کرد. برای حل مشکلات کشور ابتدا باید وضعیت موجود تبیین شود. سپس علل و عوامل آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و در مرحله بعد برای آنها برنامه ریزی شود و اقدامات در قالب برنامه و به طور جامع و منسجم انجام شود. تمام تصمیمات و سیاست های تخصیص منابع باید بر اساس اولویت های برنامه اتخاذ شود. بر این اساس، بیش از ۹۰٪ از آدرس های داده شده بر اساس راه حل های موردی اساسا نامعتبر هستند.

جناب آقای دکتر بیزیکیان و مشاوران ایشان به اتفاق آرا اعلام کردند که این موارد کاملا مورد تایید ماست و این جنبه های معیشتی و تولیدی مردم ملاک اصلی همه تصمیمات دولت خواهد بود.

بر اساس این گزارش، دکتر راغوفر به تعاملات مربوط به حذف ارز ترجیحی و افزایش نرخ پایه ارز در دولت شهید رئیسی اشاره کرد و آثار تورمی کاهش ارزش پول ملی را برشمرد و نقش آن در تضعیف معیشت مردم است و تاکید کرد که امروز مردم امید زیادی به اصلاح امور دارند.

وی هشدار داد: دولت نباید دست به اقدامات امتحان شده و شکست خورده ای مانند یکسان سازی نرخ ارز بزند! امروز حتی اگر نرخ ارز به هر عددی در بازار برسد، باز هم ممکن است خریدار برای آن وجود داشته باشد و بازار آن را رد نکند، اما اثرات افزایش نرخ ارز بر بودجه خانوار و چرخه تولید خواهد بود. فاجعه بار.

وی همچنین تاکید کرد: حمایت از تولید باید مبنای سیاست های دولت باشد و با توجه به شعار سال مقام معظم رهبری، حمایت از تولید باید به گونه ای انجام شود که تولیدکنندگان از حضور خود در عرصه تولید و در عرصه تولید رضایت داشته باشند. اقتصاد و بازار، بیشترین درآمد را از تولید به دست آورید.

به گزارش جماران، دکتر واعظ مهدوی در ادامه گزارش آنچه در دیدار روز گذشته با رئیس جمهور رخ داد، بیان کرد: پس از آن دکتر حسن تاش که سال ها مطالعات خود را بر انرژی و اقتصاد انرژی متمرکز کرده است، هرگونه تغییر در مدل را رد کرد مصرف انرژی را از طریق رد کرد. دستکاری قیمت ها و تاکید بر اینکه اصلاح ساختار انرژی کشور باید از طریق مدیریت تقاضا و نه افزایش عرضه انجام شود.

وی با بیان اینکه بر اساس محاسبات ما می توان روزانه ۲.۵ تا ۲.۵ میلیون بشکه نفت خام از طریق مدیریت تقاضا و کاهش اتلاف انرژی استخراج کرد. سرمایه گذاری در این کار مقرون به صرفه تر از سرمایه گذاری برای افزایش تولید است، با محیط زیست سازگار است و منجر به افزایش چشمگیر بهره وری می شود. راه حل خرید تضمینی انرژی است که از طریق کاهش ضایعات و بهبود کارایی به دست می آید.

وی همچنین کاهش ضایعات و ارتقای بهره وری را در صنایع سیمان، صنایع ساختمانی، مرغداری ها و بسیاری دیگر از صنایع و صنوف ممکن دانست و اعلام کرد: مطالعات مربوطه به تفصیل موجود و قابل ارائه به دولت محترم می باشد.

آقای رئیس جمهور ضمن استقبال از همکاری علمی دانشمندان، محققین و صاحب نظران، مباحث مطرح شده را کاملاً مطابق با دیدگاه خودشان اعلام کردند و دستور دادند که تصمیمات مهم اقتصادی برای نقد و بررسی به پژوهشگاه دین و اقتصاد و فرهنگستان علوم ارسال شود. بررسی شود

در ادامه اینجانب (دکتر واعظ مهدوی) با اشاره به تمرکزی که در سال های اخیر از طریق “بنیاد حسب” بر نابرابری های منطقه ای داشته ایم، با اشاره به گزارش های سازمان امور مالیاتی، سهم استان ها از درآمد را مقایسه کرده ام. از مالیات بر ارزش افزوده و نشان دادم که محروم ترین مناطق مانند استان سیستان و بلوچستان کمترین سهم را از درآمد مالیات بر ارزش افزوده دارند.

چرا اینطور است؟ در حالی که عدالت حکم می کند که استان های محروم سهم بیشتری از درآمد کشور داشته باشند. دلیل آن مکانیسم تخصیص منابع است که سهم درآمدهای هر استان را به همان استان می دهد. در حالی که باید سهم هر استان با توجه به شاخص محرومیت آن استان مشخص شود. دکتر طیب نیا ضمن تایید این مطلب به تسهیلات بانکی مورد استفاده استان ها اشاره کرد و همین عدم تعادل را دلیل ایجاد و تداوم کمبود مواد غذایی در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان دانست.

جناب آقای دکتر مزیکیان نیز با تایید اهمیت اولویت بندی مناطق محروم در تخصیص منابع بر نقش سازمان برنامه و بودجه در عادلانه شدن نظام تخصیص منابع تاکید کردند و همچنین خواستار تداوم مطالعات کارشناسی «حسب» شدند. برای شناسایی این تنگناها که باعث ایجاد نابرابری در تخصیص منابع می شود.

در پایان، حاضران و اعضای موسسه دین و اقتصاد از صبر و حوصله دکتر مزیکیان و زمانی که برای شنیدن دغدغه‌های کارشناسان این موسسه برای ارتقای عدالت اجتماعی در کشور اختصاص دادند و مجدداً تشکر کردند. آمادگی خود را برای ارائه مشاوره و نقد و تحلیل تصمیمات کلان اعلام کردند. اقتصاد دولت او اعلام کرد.

به امید موفقیت دولت چهاردهم و همه دولت های جمهوری اسلامی

محمدرضا واعظ مهدوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا