اخبار اقتصاد ایران

در دنیا تنها ۵ کشور تورم بالای ۴۰ درصد دارند که ایران یکی از آن هاست

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی درباره راهکار خنثی سازی اثر منفی ورود نقدینگی ثبت نام کنندگان خودرو به بازار گفت: باید انتظارات تورمی را کاهش دهیم، همان اتفاقی که در دولت اول روحانی افتاد.

افق میهن، نزدیک به ۳ میلیون نفر نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان در ثبت نام خودروسازان واریز کردند. این عدد حدود ۶۰۰ همت محاسبه شده است، عددی که پس از پایان ثبت نام وارد هر بازاری شود، تنش جدی در آن بازار ایجاد خواهد کرد. در بین تمام کسانی که خودرو ثبت نام کرده اند، تنها ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار نفر خودرو دریافت کرده اند، یعنی در حال حاضر ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر آماده ورود به بازارهای دیگر هستند.

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی درباره انباشت نقدینگی زیاد در حساب خودروسازان به «انتخ» گفت: تعداد میلیون ها نفری که برای خودرو مشارکت کردند تقاضای واقعی نداشتند. ما یک تقاضای واقعی داریم، یک تقاضا برای سفته بازی. با توجه به حجم بالای نقدینگی در اقتصاد ایران، تقاضا برای سفته بازی افزایش می یابد زیرا مردم می خواهند ارزش دارایی خود را در برابر تورم حفظ کنند. مردم خودشان را در برابر تورم بیمه می کنند. این مشکل در مسکن هم وجود دارد. کسانی که چندین خانه دارند ارزش پول خود را حفظ می کنند. باید ثبات اقتصادی را به اقتصاد ایران برگردانیم. وقتی بتوانیم تورم را کنترل کنیم و تک رقمی شویم، اقتصاد به ثبات رسیده است. دستاوردهای بشری نشان می دهد که تورم تک رقمی امکان پذیر است.

وی افزود: تنها ۵ کشور در جهان تورم بالای ۴۰ درصد دارند که ایران یکی از آنهاست. چرا تورم در مالزی تک رقمی است؟ چرا حتی در دوران کرونا نرخ تورم در انگلیس ۱۱ درصد بود؟ بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی انگلیس، تورم آنها به ۵.۴ رسیده است.

وی درباره مسیر غلط نقدینگی در کشور گفت: یکی از دلایل رشد نقدینگی افزایش هزینه های دولت است. دولت در ایران پرهزینه اداره می شود. این منجر به کسری بودجه می شود. کسری بودجه یعنی بانک مرکزی بدون پشتوانه پول چاپ می کند. در صورت اتخاذ سیاست های علمی برای مقابله با تورم و پذیرش قوانین بین المللی، ریسک سرمایه گذاری در اقتصاد کاهش می یابد. نقدینگی در ایران به جای اینکه به سمت سرمایه گذاری برود، به سمت فعالیت های دلالی و واسطه گری می رود.

پازوکی درباره راهکار خنثی سازی اثر منفی ورود نقدینگی ثبت نام کنندگان خودرو به بازار گفت: باید انتظارات تورمی را کاهش دهیم، همان اتفاقی که در دولت اول روحانی افتاد. تورم با حرف و جادو تک رقمی نمی شود، به محض اینکه مردم اخبار مثبت سیاست خارجی را بشنوند، انتظارات تورمی کاهش می یابد. ۵۰ درصد علت کاهش تورم در دولت اول روحانی به خاطر اخبار برجام بود. آقای مزیکیان باید بداند که مردم باید امید اقتصادی پیدا کنند تا سرمایه خود را به سمت بازارهای غیرمولد سوق ندهند و در آن بازارها با چالش مواجه نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا