اخبار بورس

در سال آینده بازار‌ها نیز رشد قابل توجهی خواهند داشت

چشم انداز صعودی بازار سهام با رشد نرخ دلار؛

بررسی عملکرد ۹ ماهه شرکت ها از طریق گزارش عملکرد ماهانه آنها رشد درآمدی جذاب و چشمگیری را نشان نمی دهد.

بازارها در سال آینده رشد قابل توجهی خواهند داشت

«اخبار بورسا»:

مرتضی زمانی امیرزکریا کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایران تحلیلبا توجه به اینکه عملکرد بازارها در ۹ ماهه سال جاری به پایان رسیده است، بازار سرمایه و بازارهای موازی در ۲ ماه باقی مانده از سال جاری چه عملکرد و رویکردی را پشت سر خواهند گذاشت؟ گزارش عملکرد ماهانه آنها جذاب و چشمگیر نیست، بنابراین باید منتظر پایان ۹ ماهه باشیم تا ببینیم کدام شرکت ها در کنترل هزینه های خود موفق بوده اند.

وی ادامه داد: با توجه به ادامه سال و دو ماه باقیمانده به دلیل مشکلات سیاسی از جمله انتخابات سراسری، ناآرامی های منطقه ای، نامشخص بودن سیاست های دولت، تاثیر مخرب بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی، رشد تقاضای مصرفی، افزایش تقاضای مصرف کنندگان، افزایش قیمت ها و مشکلات اقتصادی است. علاوه بر تقاضای دلار و ارز خارجی در آستانه عید می توان حدس زد که التهاب در بازارها وجود داشته باشد. به نظر می رسد این التهاب ناشی از بازار ارز و فلزات گرانبها باشد زیرا به دلیل تورم مداوم بالای ۴۰ درصد نمی توان بازار ارز و طلا را برای مدت طولانی سرکوب کرد. انتظار افزایش قیمت در بازار مسکن و خودرو و همچنین دارایی های کلان را در روزهای باقی مانده نداریم، اما؛ در صورت افزایش نرخ ارز و تقویت موج انتظارات تورمی در روزهای باقی مانده از سال، قطعا این بازارها در سال آینده رشد چشمگیری خواهند داشت.

در نهایت، با توجه به پایان سال مالی شرکت ها و انتظار رشد نرخ دلار، می توان چشم انداز صعودی را برای بازار سهام متصور شد، البته نه به اندازه خود دلار و طلا، اما می توان انتظار رشد بیشتری داشت. در سهام منفرد

این کارشناس با بیان اینکه صنایع می توانند تا پایان سال همچنان موتور محرک باشند، بیان کرد: بسیاری از سهام بزرگ مانند پالایشگاه ها، برخی پتروشیمی ها و فولادها بر اساس مبنای و عملکرد مناسب از نظر قیمتی ارزشمند هستند و باید بر این صنایع نظارت شود.

از سوی دیگر، صنایعی که احتمالاً افزایش زیادی در تعرفه ها وجود دارد (مانند صنایع روان کننده و لاستیک) و صنایعی که هیچ هدف قیمتی وجود ندارد، می توانند جذاب باشند. تعدادی از سهام صنعت سیمان در حال حاضر وضعیت بنیادی خوبی دارند و ارزش دارند.

در بخش های غذایی، کشاورزی و دامپروری نیز با توجه به تحولات تورمی می توان افزایش قیمت ها را انتظار داشت. من امید زیادی به بانک ها ندارم زیرا سیاست گذار بیشترین تأثیر مخرب را در این بخش دارد.

امیرزکریا زمانی با در نظر گرفتن این موضوع که تجدید ارزیابی دارایی و بودجه مهمترین خبر بازار محسوب می شود، چشم انداز بازار را تا پایان سال اینگونه تصور می کرد: «به طور کلی نسبت به تجدید ارزیابی ها برای بازار بسیار بدبین هستم. و به نظر من اصلا مناسب نیست. به نظر من مناسب نیست، اما؛ برای تعدادی از سهام بنیادی که اتفاقاً سود خوبی ایجاد می کنند و می خواهند ساختار سرمایه خود را بهبود بخشند، تجدید ارزیابی یک رویداد بسیار مهم و مثبت است. بنابراین، تجدید ارزیابی این گروه از سهام می تواند با تایید هیات مدیره و نظر مثبت سازمان و حسابرس مشوق خوبی باشد اما; در سراسر بازار و برای هلدینگ های بزرگ مانند صنایع فولاد، پالایش و پتروشیمی، قدردانی می تواند اثرات مخربی داشته باشد.

وی افزود: در مورد بودجه نیز می دانیم که این طرح نهایی نمی شود و ناهماهنگی آن (در این مرحله) و عدم انعکاس تورم موجود و واقعیت های اقتصادی در جامعه، فشار اقتصادی بیشتری ایجاد کرده و چشم انداز تورمی را بیشتر می کند. ” . . از این گذشته دولت بیشتر از زمین داران سر سفره مردم می نشیند و به جای پول مالیات می گیرد و عملاً تلاش می کند درآمد مردم را محدود کند و رکود ایجاد کند.

مجموعه این عوامل و سردرگمی نهادهایی مانند بانک مرکزی که اخیرا اعلام کرده اند ذخایر طلا، ضرب سکه با طرح جدید و برنامه های بی نتیجه و نابخردانه را به حراج می گذارد، محتاطانه فعالان و سرمایه گذاران را برانگیخته است. در مورد بازار به طور کلی باید بگویم که به نظر من محرک کافی برای رشد بازار است اما ریسک های ایجاد شده توسط فضای سیاسی و سیاست های اقتصادی می تواند نقش بسیار مخربی داشته باشد.

این کارشناس بازار در شرایط کنونی بازار ارز که روند کم نوسانی را طی می کند، در خصوص کمکی که این ثبات به بازار خواهد کرد، گفت: به نظر نمی رسد نوسانات کم این چند روز اخیر باشد. بازار به دلیل ثبات است. در مقیاس بزرگ اقتصادی، ثبات به معنای برقراری تعادل عرضه و تقاضا در بخش بزرگی از بازارها است، به گونه ای که بر هم خوردن این تعادل تنها به دلیل اشباع عرضه یا تقاضا و عواملی مانند دولت و مرکزی باشد. بانک ها در آن موثر نیست.

انحصار بانک مرکزی در بازار ارز در حال حاضر بسیار مخرب است و همه منتظر نشانه های کافی هستند که نشان دهد بانک مرکزی قادر به کنترل و سرکوب نرخ ارز نیست.

این که بازار به پایین ترین قیمت و ارزش خود رسیده است کاملاً درست است، اما از نظر ارزش گذاری و چشم انداز آینده، با توجه به اینکه در سایر بازارها دلار بسیار گرانتر از نرخ فعلی است، وضعیت بسیار نامتعادل و ناپایدار است. و فقط در بازار نقدی و نقدی دلار ۵۰۰۰۰ تومان است. به نظر می رسد فعالان بازار به این نتیجه رسیده اند که دلار در سایر بازارها حباب مثبتی ندارد، اما در بازار سرمایه و بازار پول حباب منفی دارد و این بد است.

آنچه ثبات به نظر می رسد، نبود بازار، کمبود نقدینگی و وجود بلاتکلیفی در ذهن تک تک فعالان بازار است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا