فرهنگ و هنر

در سایه‌سار سادگی و آرامش

ایران تحلیل: فیلم ۹۶ دقیقه ای «دختر آرام» ایرلند که نامزد اسکار ۲۰۲۳ شده است، ضمن لمس و بازگویی فقر و تنهایی از چشمان دختری ۸ ساله، راهی اکران سینما می شود. . ” که برای اولین بار در فوریه ۲۰۲۲ به جشنواره فیلم برلین راه یافت. در ۱۳ می همان سال به سینمای بریتانیا نیز مورد استقبال قرار گرفت که در برنامه ای از خانه سینما کرزن در ایرلند مورد استقبال قرار گرفت و در نوامبر ۲۰۲۳ به سینمای آلمان راه یافت.این درام بر اساس داستانی کوتاه از نویسنده ایرلندی Claire K. Gunn با عنوان اصلی کتاب فاستر او ساخته شده است که در رده بهترین فیلم بین المللی ارائه شده است. از ایرلند در مراسم اسکار ۲۰۲۳. این فیلم به دو زبان انگلیسی و ایرلندی با آهنگسازی استفن رنیکس از دوبلین و فیلمبرداری توسط کیت مک کولا. نقش اصلی و شخصیت اصلی فیلم نوجوانی به نام ” کاترین کلینچ».
این فیلم اتفاقات سال ۱۹۸۱ را در روستایی در ایرلند به تصویر می‌کشد که در آن یک دختر ۹ ساله با سه خواهر و مادری که فرزند دیگری را باردار است، به دلیل اینکه در فقر و کمبود زندگی می‌کنند، مادر فراموش می‌کند که کمی غذا بخورد. برای بردن فرزندان خود به مدرسه فراهم کنند. زمانی می رسد که مادر نامه ای از بستگانش، زوجی میانسال و بدون فرزند دریافت می کند که می گوید کیت می تواند تابستان را با آنها در شهری ساحلی در جنوبی ترین قسمت ایرلند، مونستر، با موافقت خانواده بگذراند. کیت و پدرش به سفر می روند. وقتی به آنجا می رسند، خانه است
در دهکده ای با تمام وسایلش جلویشان بزرگ و آفتابی می بینند. میزبان مهماندار «ایب لین زین زیلاش» است که با مهربانی از آنها پذیرایی می کند. پدر کیت در حین غذا خوردن بر اساس شخصیت یک فرد آشوبگر و جنجالی رفتار می کند، یعنی رفتاری که قبلا با خانواده اش داشت. در حالی که کیت لباس‌های کثیف پوشیده است و پدرش فراموش می‌کند قبل از بازگشت چمدانش را به او بدهد، آبه لین لباس بچه‌ای تمیز و تمیزی که در کمد دارد به او می‌پوشاند.


او را حمام می کند و مدام به او لبخند می زند، حتی در حالی که موهایش را شانه می کند آواز می خواند.
«آبه لین» به مهمان جوانش می گوید که در این خانه رازی نیست و اتاق خودش را به او می دهد. محیط و شرایط جدید «کیت» را در موقعیتی قرار داد. با وجود اینکه سعی می کند شب چیزی ننوشد تا صبح خود را خیس نکند، اما با وجود آن نیمه شب برای کمی مشروب از خواب بیدار می شود، اما خیلی زود اوضاع عادی شد. که بعد از مدتی «کیت» و «آبه لین» با هم مشغول آشپزی هستند. او را با وسایل آشپزخانه آشنا می کند و چشمه مخفی جنگل را که «کیت» هر روز با سطل از آن آب می آورد به او نشان می دهد. در عوض همسرش «سان» در ابتدا از مهمان جدید راضی نیست. کمی با او صحبت می کند و با علم و حرکات و هدایای کوچک با او ارتباط برقرار می کند، حتی اگر حرفی برای گفتن نداشته باشند، «کیت» شجاعانه از «سان» می پرسد و او هم سعی می کند جواب خیلی چیزها را به او بدهد. مثلاً چرا گوساله ها شیر مادرشان را می نوشند، اما در واقع هر دو ترجیح می دهند گاهی سکوت کنند. با گذشت زمان، آزادی و نقاط قوت دختر ظاهر می شود، مثلاً وقتی «سان» او را برای دریافت نامه به دورترین نقطه مزرعه که صندوق پستی در آن قرار دارد می فرستد و کم کم به جایی می رسد که حرکات و دویدن دختر تبدیل می شود. روز به روز با انگیزه تر امکان دویدن سریعتر به مقصد وجود دارد. “کیت” اولین تشییع جنازه را با خانواده جدیدش تجربه می کند و به همین مناسبت متوجه می شود که لباسی که “آبه لین” بر تن دارد متعلق به پسرش است که در یک تصادف گم شده است، در همان زمان “کیت” هی. نامه ای از مادرش دریافت می کند که یک برادر دارد و با باز شدن مدارس، میزبانان باید او را به خانه برگردانند، اما بازگشت او با کمی تاخیر همراه است زیرا “سان” باید به همسایه خود کمک کند تا گوساله خود را به دنیا بیاورد و از سوی دیگر «کیت» نیز به داخل آب‌نمای جنگل می‌افتد و سرد می‌شود. روز خداحافظی فرا می رسد. آبه لین و سان کیت را نزد خانواده اش می برند، اما به نظر می رسد که دختر کوچک از رفتن به خانه خوشحال نیست. آنها با کیت خداحافظی می کنند و به او یادآوری می کنند که هر زمان که بخواهد می تواند به سمت آنها بیاید، وقتی ماشین بلند می شود، کیت به دنبال آنها می دود و سان با گریه از ماشینش بیرون می پرد و او را در آغوش می گیرد و در این لحظه “کیت” او را پدر صدا می کند. با صدای دلنشین
این فیلم بر اساس داستان کوتاه “فاستر” اثر “کلر کی گان” ساخته شده است که نسخه چاپی آن برای اولین بار در ۱۵ فوریه ۲۰۱۰ منتشر شد و به عنوان بهترین اثر در مجله شناخته شد. اولین کتاب این نویسنده ایرلندی که در منطقه «ویکلو» ایرلند به دنیا آمده، «قطب جنوب» یا قطب جنوب نام دارد که شامل مجموعه داستان کوتاهی است که برنده جایزه ادبیات تونی شده است. در سال ۲۰۱۳ کتاب دیگری با عنوان «نور سوم» از او منتشر شد و نسخه جدید و اصلاح شده آن در سال ۲۰۲۳ منتشر خواهد شد.
در ادامه «کلرکی گان» نویسنده داستان «فاستر» متن زیبای ادبی خود را اینگونه آغاز می کند: ابتدای روز یکشنبه بعد از اینکه من و پدرم از چمنزارها و گل های غیر بومی در کنار جاده منتهی به روستای «کلونگال» یعنی به جنوبی‌ترین قسمت‌های ایرلند منتهی می‌شد، از آن عبور کردیم، پدرم مرا به‌جای خانه به سمت قلب وکسفورد به سمت ساحل، جایی که خانواده و اقوام مادرم از آنجا بودند، راند. گرمای ماه آگوست و تابش آن با زمین های سبزی که سایه آن به طور غیرمنتظره ای جاده را روشن کرد و ما در حال عبور از دهکده ایرلندی بودیم که پدرم در یک بازی گاو قرمز ما را برد و به مردی باخت که او نیز پس از مدتی آن را فروخت، مکانی در کارنیو، که قبلاً بازاری برای تجارت و تجارت مردم بود، و من شگفت زده شدم که چیزی که آن را بسیار دوست‌داشتنی کرده بود این بود که متعلق به کاین سلا یا بخش مدرن وکسفورد بود. ” بود.
از نظر نوع و ویژگی های فیلم می توان به این نکته اشاره کرد که «کلم برد» برای اولین بار با خواندن داستان «فاستر» در سال ۲۰۱۸ از آن الهام گرفت و مجذوب ایده آن شد و در نهایت درام «دختر ساکت» را ساخت. زیرا داستان به بسیاری از موضوعاتی می پردازد که او در فیلم های کوتاه خود به آنها اشاره کرده است، مانند روابط پیچیده در خانواده، مسئله رشد عاطفی و روانی و مهمتر از همه، تأثیر عمیق پدیده غم و اندوه و توانایی آن دختر کوچک. بر ما دارد قالب روایت از دیدگاه اول شخص در زمان حال از دید یک دختر جوان جذاب است و از نظر فیلمسازی چالشی مسحورکننده و گیرا و همچنین لطیف را در خود دارد. و نکات ریز داستانی که کارگردان معتقد است که به قول خودش مجذوب وقایع شده است که چیزهای بزرگ و عمیقی را در جاهای کوچک یافته است و داستان با پایانی بر عقده های ذهنی و پاکسازی ذهنی این موضوع را القا می کند. جذابیت برای کارگردان از نظر ساخت فیلم، آنچه آن را مهم می کند، در درجه اول کارگردانی «بیرد» و بازی بازیگر اصلی و نوجوان «کاترین کلینچ» در نقش «کیت» و سپس دیگر بازیگران «آبه لین» است. و شوهر و پدر و مادرش. آنها “کیت” هستند.
فیلمبرداری در دوبلین در سال ۲۰۲۰ توسط کیت مک کالو آغاز شد که مهارت های خود را در فیلم های مستند ثابت کرده است. فیلم قبلی او با عنوان “Arracht” به کارگردانی “تام سالیوان” – که برنده جایزه اسکار ۲۰۲۱ در بخش بهترین فیلم بین المللی شد.
موسیقی فیلم بر عهده «استفان رنیک» است که پیش از این موسیقی فیلم «اتاق» به کارگردانی «لنی آبراهامسون» و موسیقی سریال «مردم عادی» را در پرونده کاری خود داشت. او در سال ۲۰۲۳ آلبومی متشکل از ۱۲ قطعه توسط شرکت ضبط “سیلور استریم” در ایرلند منتشر کرد.
این فیلم در ۱۱ فوریه ۲۰۲۲ برای اولین بار به جشنواره برلین راه یافت و جای خود را در بخش افق های نو باز کرد و در همان زمان به عنوان نماینده فیلم بین المللی از ایرلند انتخاب شد. طولی نکشید که در اسفند همان سال فیلم «دختر آرام» در جشنواره فیلم «گلاسکو» شناخته شد. علاوه بر جشنواره های انگلستان، اسکاتلند و ایرلند، در جشنواره های بین المللی ملبورن و هنگ کنگ، سپس در کره جنوبی و سپس در اسپانیا و در نهایت در جشنواره های بین المللی در اروپا، اروپای شرقی و سینماهای آلمان و آلمان نیز دیده شد. آمریکا.
راه ایجاد کرد
در زمینه نقد فیلم می توان به وب سایت آمریکایی «راتن تومیتوز» و نقد رسانه ای «متاکریتیک» اشاره کرد که هر کدام به ترتیب حدود ۹۷ درصد این فیلم را مثبت ارزیابی و نقد کرده و امتیاز ۷.۸ از ۱۰ را کسب کرده اند. سایر با ۸۹% از آنها ۱۰۰% امتیاز گرفتند.
به گزارش «آلیسیا هادیک» روزنامه نگار مجله انگلیسی «دروغ های سفید کوچک» داستان فیلم «دختر آرام» سادگی و معصومیت قلب کودکی است که فیلمبردار با به تصویر کشیدن تضاد، گرمای آن را نشان می دهد. در سختی‌ها و رنج‌هایی که «کیت» می‌گوید «با واقعیت‌هایی که در خانه‌اش با آن مواجه می‌شود، با محیط بیرون آن مقایسه می‌شود، گویی محیطی خارق‌العاده و رویایی را برای تماشاگر ارائه کرده است تا «کیت» خود را در آن بیابد. می توان گفت کندی سکانس های فیلم بزرگترین مزیت برای مخاطبان آن است که منجر به شناخت «کیت» می شود تا بتواند با او نفس بکشد و زندگی کند.کارهای روزمره مانند پوست کندن سیب زمینی و قدم زدن در جنگل دوست داشتنی شده است. خاطرات و عشق عمیق به طوری که خانواده جدید “کیت” قلب فیلم را تسخیر می کند و این صحنه ها مکان هایی هستند که به فیلم روح می بخشند تا نوع فیلم ایرلندی آشکار شود.زیبایی و شباهت کار می تواند باشد. برابر با فیلم «مامان کوچولو» ساخته «سلین سیاما» کارگردان فرانسوی محصول ۲۰۲۱ است که از سری فیلم‌های مرتبط با زندگی نوجوانان در موضوعاتی چون رشد و بلوغ و در نهایت تجربه‌های خاص است. از نوجوانان به این گروه بزرگ. انتقال فیلم ۷۲ دقیقه‌ای «مامان کوچولو» درباره دختر بچه‌ای است که از طریق یک حلقه زمانی به دوست دوران کودکی مادرش تبدیل می‌شود و همه چیز را از دید یک دختربچه تنظیم می‌کند تا درکی از غم را برای مخاطبش برانگیزد. به موازات آن در فیلم «دختر آرام»، این روند غم انگیز به جایی می رسد که برای بیننده قابل درک است. درام فرانسوی «مامان کوچولو» به هفتاد و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین دعوت شد که نمایش رسمی آن در سینماهای فرانسه از ۲ ژوئن ۲۰۲۱ و در آلمان از ۱۷ مارس ۲۰۲۲ آغاز شد.
روند نهایی کار و تحلیل درام «دختر آرام» از نظر مطبوعات و رسانه ها جذاب بود تا جایی که روزنامه «تایم» ایرلند به نقل از روزنامه نگار «دونالد کلارک»، «کیت» را یک ناظر بی نهایت منفعل که نقش ایفا می کند در این چالش بزرگ به بهترین شکل ممکن خود را شکوفا می کند و هیجان را تا حدی در بیان بیان می کند.
«هولگر تول» در نقدی که در سایت پورتال فیلم کودک و نوجوان آلمان منتشر کرده، خاطرنشان می‌کند که فیلم فضایی متراکم با بهره‌مندی از نورهای جادویی دارد که واقعاً فضا را با رنگ‌های گرم تابستانی و با مشاهدات خوب از زاویه‌ی نافذ تداعی می‌کند. چشمان قهرمان نوجوان فیلم رابریم به راحتی هر مخاطبی را وادار به عشق ورزیدن می کند و به ریزترین جزئیات توجه می کند به گونه ای که آسیب های عاطفی، روحی و روانی کودک به گونه ای نشان داده می شود که زن و شوهر بر روی او بیفتند. . تأثیر بگذارد و به گونه ای پیش برود که در عین حال پایان آشکاری از شجاعت و امید در او به همراه داشته باشد. “توئل” بار دیگر انتقاد خود را بر اساس گفته های تحلیلگر “آنی آلیس میلر” پیش می برد، فردی که سال ها اهمیت روابط خانوادگی را برای رشد کودکان یا حداقل یک مراقب دائمی برای آنها، فردی می داند. چه کسی کودک باید به او اعتماد کند فیلم به راحتی این نظریه را به شیوه ای بازیگوش اثبات می کند، حتی اگر صراحتاً قصد آن را نداشته باشد. «دختر آرام» را می‌توان یکی از موفق‌ترین و پردرآمدترین فیلم‌های ایرلندی‌زبان تا به امروز با هزینه تولید پایین و بازدهی بالا در سینماهای بریتانیا و ایرلند دانست. تا اکتبر ۲۰۲۲، ۲۲ هفته پس از اکران، این فیلم رقم رو به رشدی معادل یک میلیون یورو داشت که با اکران گسترده‌تر به شش میلیون دلار رسید.
مترجم: فاطمه علی اصغر
منبع: مجله اشپیگل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا