بانک و بیمه

در قانون جدید بانک مرکزی ناترازی بانک‌ها کم می‌شود

به گزارش افق میهن، حسین میثمی در خصوص موضوع نظارت شرعی شورای فقهی در قانون جدید بانکی مرکزی برای کمک به کاهش عدم تعادل بانکی گفت: امروز مشکل عدم تعادل بانکی یکی از چالش های اساسی است و در شبکه بانکی یکی از دلایل آن پایین بودن قدرت قانونی بانک مرکزی از لحاظ تاریخی است.

وی با اشاره به تقویت اختیارات قانونی بانک مرکزی برای نظر موثرتر بر شبکه بانکی کشور، گفت: در قانون جدید بانکی بانک مرکزی، اختیارات نظارتی بانک مرکزی به ویژه معاونت بانک مرکزی تقویت شده است. نظارت بانک مرکزی با قانون اخیر بانکداری که اختیارات جدیدی داده است، افزایش یافته است. پس از آن قدرت نظارتی بیشتری نسبت به قبل خواهد داشت. در تمامی این موارد بانک مرکزی موظف است شبکه بانکی کشور را برای برخورد با تخلفات بانکی مدیریت کند.

گسترش همکاری بانک مرکزی و قوه قضائیه

مدیر دبیرخانه شورای حقوقی بانک مرکزی افزود: علاوه بر این، همکاری بانک مرکزی با قوه قضاییه در قانون جدید بانکداری تقویت شده است که می تواند نقش مهمی در کنترل عدم تعادل بانکی و کاهش موثر آن داشته باشد.

میثمی خاطرنشان کرد: در حوزه ارتباط شورای فقه با اختلاف، ممکن است این امر مستقیماً شامل اختیارات شورای فقه نباشد، اما در عمل این رابطه وجود دارد. در شورای فقه ناظرانی هستند که بر اجرای قوانین نظارت می کنند تا تخلفی از مصوبات صورت نگیرد. به عنوان مثال در سیاست امحل (مهلت بازپرداخت تسهیلات و مطالبات) که از سوی بانک مرکزی صادر شد، این سیاست به تصویب شورای فقه نیز رسید و متولیان امر شورای فقه تا امروز در چندین سامانه این سیاست را دنبال می کنند. در این زمینه، چند سیستم دیگر به صورت مبله اتخاذ شده است. در آینده نیز معرفی خواهد شد.

نظارت بر شورای قافیه در راستای اهداف بانک مرکزی

وی در پایان خاطرنشان کرد: از این رو اقدامات پیگیری ناظران شورای فقهی نیز در راستای اهداف نظارتی بانک مرکزی بوده و به اجرای قوانین و مقررات بانک مرکزی کمک می کند و بدون شک با اجرای قانون جدید قانون بانکداری، امکان رفع عدم تعادل بانکی در بانک های خصوصی و دولتی برای مقابله موثرتر و بهتر از قبل وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا