فناوری

در کلیت همه این وضعیت اینترنت را قبول کردیم، چاره‌ای هم نداریم/اینترنت ایران یک اینترنت پراختلال است/محکوم به استفاده از اینترنت فعلی هستیم؛ بار‌ها صحبت شده و نتیجه نداده/انگار می‌خواهند کسب و کار‌ها را در سطح پایین نگه دارند/اخبار در حوزه اینترنت و حجم اقتصاد دیجیتال، خود من را هم نسبت به ادامه راه سست کرده/شاید برای دولت، سرعت اینترنت، فیلترینگ و مهاجرت نیروی انسانی مهم نیست

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

کاهش سرعت اینترنت به یک خبر تکراری تبدیل شده است، اما مشکل اصلی همچنان پابرجاست و کاربران اینترنت در ایران که جمعیت زیادی را به خود اختصاص داده اند، شرایط بسیار سختی را تجربه می کنند. این شرایط سخت باعث افزایش مهاجرت در حوزه استارت آپ ها نیز شده است.

رضا الفت نسب یکی از اعضای سابق اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی درباره کاهش سرعت اینترنت در یک ماه اخیر به «طلسم» گفت: کاهش سرعت اینترنت چندان محسوس نبوده است. شرایط در این سه سال به قدری بد بوده که دیگر هیچکس به تغییرات سرعت اینترنت توجهی نمی کند و در کل همه آنچه را که داریم پذیرفتیم و چاره ای نداریم. اینترنت ایران یک اینترنت مختل است و ممکن است سرعت آن عمدتا کاهش یابد. یه جورایی همینه که هست! امروز اگر یکی بگوید وضعیت اینترنت خیلی خراب است دیگر تعجب نمی کنیم و به اینجا رسیده ایم. ما پذیرفتیم که با این وضعیت ادامه دهیم. اتفاقی که برای کاربر یا مشتریانی که می‌روند کاملا نادیده گرفته می‌شود. ما محکوم به استفاده از اینترنت فعلی هستیم و بارها در مورد آن صحبت شده و جواب نداده است.

وی در ادامه درباره پاسخگویی دولت در حوزه اینترنت گفت: به نظر من این اشتباه است که فکر کنیم فقط وزارت ارتباطات مسئول است. وزارت ارتباطات کارگزار است و تصمیمات در جای دیگری به او ابلاغ می شود و فقط مجری است. اولویت های دیگری در کشور وجود دارد وگرنه اگر به دنبال توسعه اقتصاد دیجیتال بودند تا به حال اینترنت با کیفیتی داشتیم.

وی افزود: امروز منشی پور اعلام کرد که تپسی را فروخته اند و در ارزش گذاری ها ۱.۸ همات را در نظر گرفتند. یکی از دوستان حساب کرد و گفت این پول به اندازه ۱۵ واحد ۲۰۰ متری شمال تهران است. به نظر من آنها می خواهند تجارت را در این سطح نگه دارند. آنچه ما امروز به آن نگاه می کنیم گزارش های بخش خصوصی است مبنی بر اینکه فروش آنلاین به اندازه ۵ درصد است. اینترنت یک معمای مهم است و هر اختلالی که داریم در جای دیگری خودش را نشان می دهد. اگر اینترنت ما بهبود یابد، تأثیر مثبتی بر سایر بخش‌های اقتصادی خواهد داشت.

الفت نسب درباره افزایش نرخ مهاجرت کسب و کارهای اینترنتی گفت: آمار دقیقی وجود ندارد اما می توان حدس زد. شهریور من ماه گذشته در توییتی نوشتم که باید منتظر شکل گیری اکوسیستم آنلاین ایران در کشورهای دیگر باشیم و چند هفته پیش دیدیم که چند مدیر کسب و کار اینترنتی ایرانی در کانادا گروهی تشکیل دادند و آن تصویر بسیار ترسناک بود. شاید مسئولین برایشان مشکل چندانی نداشته باشند و در سخنرانی ها گفته اند که تعداد کمی مانده است، اما واقعا برای فردی مثل من که سال ها در این تجارت فعالیت می کنم، تصویر ترسناکی بود. ما در حوزه نیروی انسانی بسیار احساس ضعف می کنیم. اخبار کنونی در حوزه اینترنت و حجم اقتصاد آنلاین باعث شده که بتوانم ادامه دهم. شاید دولت به سرعت اینترنت، محدودیت، فیلترینگ و مهاجرت نیروی انسانی اهمیتی نمی دهد، اما اینها دست به دست هم می دهند تا فعالیت اقتصادی آنلاین حرفی برای گفتن نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا