بانک و بیمه

دستاوردهای تامین مالی خارجی در دولت سیزدهم

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی در مدت فعالیت خود در دولت سیزدهم منتظر تصویب موافقتنامه های الزام آور بین المللی برای گسترش تعاملات بانکی و رفع گلوگاه های ناشی از تحریم های سرکوبگرانه نماند و با توسعه دیپلماسی اقتصادی، روابط بانکی را با ایران گسترش داد. کشورهای همسایه و سایر کشورهای همسایه دو هدف اصلی را در این راستا دنبال کردند، اول آزادسازی منابع بلوکه شده کشور و دوم گسترش روابط بانکی بدون تحمیل هزینه های سیاسی به کشور.

به گزارش بانک مرکزی، اقدامات زیر در اداره کل وصول مطالبات ارزی و تامین مالی خارجی دولت سیزدهم انجام شده است:

تسویه مطالبات نفتی معوق از سریلانکا در قالب یک توضیح با چای

جمع آوری بدهی از نیکاراگوئه و گرجستان

پذیرش مطالبات جمهوری اسلامی ایران از انگلیس در خصوص خریدهای وزارت دفاع

وصول بخشی از مطالبات ارزی بانک مرکزی از شبکه بانکی کشور از طریق اجرای طرح های تسویه مطالبات و بدهی های ارزی و یا در ازای دریافت ارز حاصل از صادرات برق و گاز به عراق.

وصول مطالبات ارزی این بانک بابت سپرده گذاری در بانک های عامل به مبلغ ۲ میلیارد دلار

فراهم آوردن زمینه افزایش استفاده از فاینانس خارجی برای توسعه طرح ها و پروژه هایی که علاوه بر نیاز به ارز در حین اجرا و کسب ارز در حین بهره برداری، دارای ارتباطات قبلی و بعدی با سایر حوزه های صنعتی و معدنی نیز باشد.

ایجاد ابزارهای تامین مالی ارزی با کمک مرکز مبادلات طلا و ارز ایران از جمله برنامه ریزی برای تدوین سیاست های انتشار سایر اوراق قرضه ارزی از جمله پیش پرداخت ارزی، اوراق اجاره و بازرگانی.

فراهم کردن زمینه تامین مالی خارجی از کشورهای مختلف با انجام مذاکرات فشرده دوجانبه

فعالیت مجدد کمیسیون تسهیلات ارزی بانک مرکزی پس از سال ها رکود و نظام اولویت بندی و رتبه بندی طرح های استفاده از تسهیلات مالی خارجی تدوین و اجرا شد.

بر اساس این گزارش، نتایج و دستاوردهای تامین مالی خارجی طی سه سال گذشته به شرح زیر است:

انعقاد ۳ قرارداد تسهیلات خارجی کوتاه مدت (حداکثر یک ساله) به مبلغ ۵۲ میلیون یورو با شعب بانک های خارجی برای تسهیل واردات کالاهای اساسی، کالاهای ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی.

انعقاد ۳ قرارداد تامین مالی میان مدت اعتبار خریدار با استفاده از تسهیلات بانک تجارت ایران و اروپا (EIHB) به ارزش کل قراردادهای تجاری به مبلغ ۲۱۸ میلیون یورو برای اجرا و تکمیل پروژه های صنایع پتروشیمی دهدشت. پتروشیمی سراج گستران ریزال و مجتمع فولاد تربت حیدریه

ارائه طرح های نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان، فولاد استان بافت و انتقال نیروی برق مازندران برای استفاده از تاسیسات در چین به ارزش قرارداد تجاری ۱.۰۸۶ میلیون یورو.

انعقاد قرارداد تسهیلات با روسیه، در این چارچوب قرارداد استفاده از تسهیلات یک میلیارد یورویی یک بانک روسی، مذاکره و نهایی شده است که پیش بینی می شود تا پایان بهار امضا شود.

انعقاد قرارداد در مورد ترتیبات مالی جدید چین (بسته دوم) به ارزش ۹۹ میلیارد یوان در سال گذشته که شرایط مالی آن مزایای بیشتری نسبت به بسته قبلی برای کشور به همراه خواهد داشت. در این زمینه در گام اول ۷ پروژه به ارزش ۵ میلیارد یورو به طرف مقابل ارائه شد تا از این فرصت استفاده شود.

فعال سازی بسته اول چین فاینانس پس از وقفه چند ساله در معرفی طرح های جدید برای استفاده از منابع بسته اول. در این زمینه طرح هایی به ارزش حدود ۵ میلیارد یورو برای استفاده از این منابع به طرف مقابل ارائه شد و اعتبار اسنادی ۴ طرح افتتاح و فعال شد.

امضای قرارداد تامین مالی خارجی از یک بانک بلاروس در سال ۱۴۰۲. به این ترتیب شرکت های بزرگ معدنی تجهیزات سنگین معدن خود را به صورت اعتباری خریداری کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا