بانک و بیمه

دستاوردهای توافق پولی ایران و روسیه برای تمام منطقه 

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بر اساس قرارداد پولی تهران و مسکو، آنها تصمیم گرفته اند دلار آمریکا را به تدریج از عملیات بانکی و تجاری حذف کنند. بر این اساس دلار جایگزین روبل و ریال می شود. این همکاری باعث تقویت روابط تهران و مسکو در سطح دوجانبه یا در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا می شود. به عنوان بخشی از توسعه همکاری های مالی و بانکی ایران و روسیه، با ادغام سیستم پرداخت میر روسیه و سیستم بانکی شتاب ایران موافقت شد. سامانه میر راهی برای غلبه بر انسدادهای احتمالی پرداخت های الکترونیکی توسط سیستم های کشورهای غربی مانند ویزا یا مسترکارت است. به همین منظور، ایران نیز در سال ۲۰۱۳ سیستم بانکی شتاب را تأسیس کرد.

اگر مبادلات روسیه، ایران، چین و سایر کشورها از روبل، یوان، درهم و ریال توسعه یابد، مانع بزرگ در تجارت دو کشور برطرف خواهد شد. همچنین منجر به تقویت روابط بین کشورهای منطقه می شود و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی می توانند اشتراکات بیشتری داشته باشند.

تقویت روابط بین کشورهای منطقه

در رایزنی اخیر مقامات ایران و روسیه در خصوص توسعه همکاری های بانکی، مقرر شد در مبادلات بانکی از روبل، یوان، درهم و ریال استفاده شود. اگر مبادلات روسیه، ایران، چین و سایر کشورها از روبل، یوان، درهم و ریال توسعه یابد، مانع بزرگ در تجارت دو کشور برطرف خواهد شد. این امر نیز به تقویت روابط بین کشورهای منطقه منجر می شود و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی می توانند اشتراکات بیشتری داشته باشند.

به گفته رئیس بانک مرکزی، تمامی مقررات مربوط به پولشویی در ایران مطابق با قوانین بین المللی رعایت می شود و ایجاد نهادی مشابه «FATF» در بین کشورهای عضو بریکس فرصت مناسبی برای توسعه همکاری های بانکی بین کشورهای عضو است.

اتحادیه پولی آسیا (ACU) فرصتی را برای حذف دلار از تجارت بین کشورهای عضو، از جمله کشورهایی مانند هند و پاکستان، ارائه می دهد. پذیرش درخواست عضویت بلاروس و حضور روسیه فرصت های خوبی را برای توسعه همکاری های ایران و روسیه فراهم می کند

اجرای راه حل های انتقال پول و تسویه ارز یکی از موضوعات کلیدی است که در میان کشورهای عضو بریکس مورد بحث قرار می گیرد، زیرا اتحادیه پولی آسیا (ACU) راهی برای خروج دلار از مبادلات بین کشورهای عضو، که شامل کشورهایی مانند هند و پاکستان می شود، فراهم می کند. همچنین اعضای این اتحادیه را حذف کند. پذیرش درخواست عضویت بلاروس و حضور روسیه فرصت های خوبی را برای توسعه همکاری های ایران و روسیه فراهم می کند.

توسعه همکاری های مالی و بانکی

در این پروژه بانک میر بیزنس روسیه نقش محوری در تسهیل مبادلات دارد که تنها سهامدار آن بانک ملی ایران است. اگرچه این بانک در نوامبر ۲۰۱۸ در فهرست تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا قرار داشت، اما اکنون خارج از سامانه سوئیفت به عنوان شعبه بانک ملی ایران فعالیت می کند.

یکی دیگر از گام‌های مهم در توسعه همکاری‌های مالی و بانکی ایران و روسیه، توافقنامه همگام‌سازی «پیام‌رسان‌های بانکی» است. در همین راستا در بهمن ماه ۱۳۹۲ پیام رسان های بانکی ایران (SPAM) و روسیه (SPSF) معادل روسی سوئیفت متصل شدند و Sberbank و VTB بانک روسیه با ایجاد سامانه ملی پیام رسان ایران و روسیه به آن ملحق شدند. بانک‌های مرتبط: ۷۰۰ بانک روسی می‌توانند با ایرانی‌ها ارتباط برقرار کنند و پیام‌های مالی مبادله کنند.

علاوه بر این، معاملات شامل استفاده از سیستم مبادله ارز سپام به عنوان جایگزینی برای سوئیفت بود. همین راه حل برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه که قراردادهای پولی دوجانبه با ایران دارند و شریک تجاری اصلی کشور هستند، در دستور کار قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا