ترندهای روز

دستاوردی به کمک دانشمند ایرانی: هواژل آب‌پنیر از قطعات کامپیوترها طلا استخراج می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

گروهی از محققان با مشارکت یک دانشمند ایرانی از پنیر شیر ایروژل تهیه کرده اند که می تواند ذرات طلا را از قطعات کامپیوتر استخراج کند. قبلاً برای این منظور از مواد شیمیایی مصنوعی استفاده می شد که به محیط زیست آسیب می رساند، اما اکنون با این روش کار بازیافت زباله های الکترونیکی بسیار آسان می شود.

به گزارش پایگاه خبری شیمی و مهندسی، گروهی از محققان موسسه فناوری فدرال سوئیس (ETH) که «محمد پیدایش» دانشمند ایرانی نیز در میان آنها عضویت داشت، به آبپانیر رفتند و با کمک آن اقدام به ساخت خلاء که می تواند طلا را از قطعات کامپیوتر استخراج کند. بکش بیرون

چگونه دانشمندان به فناوری استخراج طلا از رایانه با استفاده از هواپیما دست یافتند؟

محققان ابتدا پروتئین های آب پنیر را در محلول اسیدی قرار دادند و آن را حرارت دادند تا پروتئین ها از توپ های کوچک به رشته هایی تبدیل شوند. سپس این محلول خشک و منجمد شد و حالت اسفنجی به دست آمد که سطح آن دارای منافذ زیادی است.

محمد پیدایش، مهندس شیمی در ETH زوریخ می گوید: «شما می توانید». [این اسفنج] روی یک گل قرار دهید. مزیت استفاده از هواپیما این است که سطح بالایی دارند.

محققان توانایی این حباب‌های هوا را برای جذب طلا از محلولی که حاوی فلزات دیگری مانند مس، سرب و نیکل نیز بود، آزمایش کردند. این هوا قادر بود تا ۹۳ درصد طلا را جذب کند و در عین حال کمتر از ۱۰ درصد سایر فلزات را حذف کند.

برای آزمایش این اسفنج پروتئینی در دنیای واقعی، محققان یک مادربرد کامپیوتر را در مخلوطی از اسید نیتریک و اسید هیدروکلریک حل کردند. سپس ایرفویل توانست یون های طلا را روی سطح خود جمع کند. محققان می گویند هر گرم از این هوا ۱۹۰ گرم طلا جمع آوری می کند. در آینده اگر این هوا بسوزد، طلا به صورت قطعات کوچک باقی می ماند.

محمد پیدایش می گوید: «با دیدن قطعات [طلا] “در خاکستر بسیار هیجان انگیز بود.” گفته می شود این قطعات طلا حدود ۹۱ درصد طلا هستند که تقریباً برابر با ۲۱-۲۲ قیراط است. این محقق ایرانی مدعی است که به کمک این راه حل می توان به طور همزمان مشکل زباله های الکترونیکی را حل کرد و فلزات گرانبها را به دست آورد.

نتایج این تحقیق در مجله Advanced Materials منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا