ترندهای روز

دستاوردی جدید با هوش مصنوعی؛ تشخیص اوتیسم از شبکیه چشم کودکان با دقت 100 درصدی

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محققان با گرفتن عکس از شبکیه چشم کودکان و استفاده از الگوریتم یادگیری عمیق هوش مصنوعی توانستند اوتیسم را با دقت ۱۰۰ درصد تشخیص دهند. این تحقیق از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار غربالگری برای تشخیص زودهنگام استفاده می کند، به ویژه زمانی که دسترسی به روانپزشک متخصص کودک محدود است.

بر اساس مقاله ای که در JAMA Network Open منتشر شده است، محققان کالج پزشکی دانشگاه یونسی در کره جنوبی روشی را برای تشخیص اختلال طیف اوتیسم یا ASD و شدت علائم آن در کودکان با استفاده از تصاویر شبکیه چشم که توسط الگوریتم هوش مصنوعی غربال شده است، توسعه داده اند.

در پشت چشم، شبکیه و عصب بینایی در دیسک بینایی یا نقطه کور به هم می رسند. این ساختار که به سیستم عصبی مرکزی می رسد، دریچه ای به مغز است و محققان از این طریق می توانند دسترسی آسان و ایمن به مغز داشته باشند. به عنوان مثال، محققان بریتانیایی اخیرا ابزاری برای تشخیص سریع ضربه های مغزی با تابش لیزر بی ضرر روی شبکیه ایجاد کرده اند.

تشخیص اوتیسم با کمک هوش مصنوعی

محققان ۹۵۸ شرکت کننده با میانگین سنی ۷.۸ سال را ایران تحلیل کردند و از شبکیه چشم آنها عکس گرفتند که در مجموع ۱۸۹۰ تصویر به دست آمد. نیمی از شرکت کنندگان مبتلا به ASD و نیمی دیگر گروه کنترل بودند. شدت علائم ASD با استفاده از جدول مشاهده تشخیصی اوتیسم (ADOS-2) و مقیاس پاسخگویی اجتماعی (SRS-2) ارزیابی شد.

یک شبکه عصبی کانولوشنال (CNN)، که یک الگوریتم یادگیری عمیق است، با استفاده از ۸۵ درصد از تصاویر شبکیه و نمرات آزمون شدت علائم ASD برای ساخت مدل‌هایی برای غربالگری شدت علائم اوتیسم آموزش داده شد. این هوش مصنوعی سرانجام در تشخیص کودکان سالم و اوتیستیک موفق بود.

به گفته محققان، مدل‌های هوش مصنوعی عملکرد امیدوارکننده‌ای را در تمایز بین ASD و TD (معمولاً کودکان در حال رشد) با استفاده از عکس‌های شبکیه نشان دادند. این مطالعه نشان می دهد که تغییرات شبکیه در ASD ممکن است ارزش بالقوه ای به عنوان نشانگرهای زیستی داشته باشد. جالب اینجاست که این هوش مصنوعی تنها با استفاده از ۱۰ درصد از تصویر حاوی دیسک نوری، این تشخیص های دقیق را انجام داده است.

از آنجایی که شبکیه چشم نوزاد تا سن چهار سالگی به رشد خود ادامه می دهد، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این ابزار می تواند برای شرکت کنندگان چهار سال زودتر استفاده شود یا خیر، مورد نیاز است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا