فناوری

دستاورد بزرگ ایلان ماسک؛ بیمار معلول نورالینک ازطریق افکارش شطرنج بازی می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بیمار ۲۹ ساله معلول Neuralink توانست موس کامپیوتر را حرکت دهد و با فکر کردن، بازی شطرنج را تجربه کند.

Neuralink استارت آپ پر حاشیه ایلان ماسک است که تراشه های مغز کامپیوتری تولید می کند. این استارت آپ در یک ویدئوی زنده نشان داد که چگونه اولین بیمارش با استفاده از تراشه ای که در مغزش کار گذاشته شده، شطرنج بازی می کند.

Noland Arbaugh، یک بیمار ۲۹ ساله نورالینک، پس از یک حادثه غواصی از شانه به پایین فلج می شود. او با استفاده از تراشه کامپیوتر مغزی Noralink در حین بازی شطرنج موفق شد نشانگر ماوس را روی صفحه لپ تاپ حرکت دهد. تراشه Neuralink در تلاش است تا به افراد کمک کند تا با تفکر، ماوس و صفحه کلید کامپیوتر را کنترل کنند.

در اوایل سال ۲۰۲۴، آرباگ تحت عمل جراحی قرار گرفت و یک تراشه Neuralink در مغز او کاشته شد. ماه گذشته، ایلان ماسک اعلام کرد که نولاند آرباگ تنها با افکار خود می تواند یک موش را کنترل کند.

در ویدئویی که به صورت زنده در شبکه اجتماعی X پخش شد، آرباگ گفت که جراحی بسیار ساده بود و او تنها یک روز پس از عمل توانست بیمارستان را ترک کند: “من هیچ اختلال شناختی ندارم.”

در ادامه ویدیو، آرباگ گفت که به دلیل فلج شدن مجبور شده تجربه بازی Civilization VI را برای همیشه فراموش کند. اما به لطف نورالینک توانست دوباره این بازی را انجام دهد: “شما (اشاره به نورالینک) این توانایی را به من دادید که دوباره این کار را انجام دهم و ۸ ساعت متوالی بازی کنم.”

بیمار ۲۹ ساله Nuralink گفت که فناوری توسعه یافته این شرکت هنوز کامل نیست و مشکلاتی دارد: “من نمی خواهم مردم فکر کنند که این پایان راه است. هنوز کارهای زیادی باید انجام شود. اما نورالینک قبلاً زندگی من را تغییر داده است.

گفته می شود که تراشه مغزی Neuralink هنوز در مراحل اولیه خود است و قرار است پیشرفت های بیشتری انجام شود.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا