دستاورد خصوصیسازی ایرانخودرو برای مردم چه بود؟
خصوصی سازی در هر صنعت هنگامی که عملکرد ، تولید ، بهبود کیفیت و رضایت مشتری را بهبود می بخشد ، موفقیت آمیز تلقی می شود. تجربه ایران خدرو تاکنون تصویر دیگری را ارائه داده است. کاهش تولید ، مشکلات کیفی مداوم ، محکومیت فروش گران قیمت و عدم خدمات مادی برای افراد.
یکی از مهمترین تحولات صنعت خودرو در ایران سال گذشته ؛ انتقال مدیریت Khodro ایرانی به شرکت کروز. این اقدام ، که به عنوان خصوصی سازی معرفی شد ، اما توسط منتقدین اولیه ، منتقدین را “خصوصی سازی ناموفق از مدیریت” خواند. پس از گذشت چند ماه ، سوال اصلی دستیابی به این انتقال برای صنعت خودرو و مردم است.
کاهش تولید به جای جهش
مدیران جدید khodro ایران و مجموعه کروز بارها دریافتند که خصوصی سازی این شرکت منجر به جهشی در تولید می شود. با این حال ، گزارش رسمی وزارت بهداشت برعکس را نشان می دهد. پس از آمار تولید پنج ماهه امسال ، خودروهای این کشور ۵ درصد کاهش یافته است و ایران خمرو رشد منفی ۴.۹ درصد را به ثبت رسانده است. واضح بود که این فقط یک جهش در تولید نبود ، بلکه روند نزولی آغاز شد. حتی در زمان تولید کوتاه برای این مجموعه ، میراث زمان مدیریت قبلی یک سرویس مستقیم برای مدیران فعلی نبود.
توسعه محصول و کیفیت در رکود اقتصادی
پیش بینی می شد که حضور یک تولید کننده بزرگ سفر دریایی در رأس مدیریت خودرو ایرانی منجر به بهبود کیفیت محصولات و توسعه سبد اتومبیل شود. با این حال ، گزارش های میدانی و شاخص های کیفی نشان می دهد که تغییر کیفیت تغییر نکرده است. اتومبیل های ایرانی هنوز با مشکلات کیفی مشابه با دوره های دولتی ارائه می شود و پس از خدمات فروش ، این سرویس پیشرفت قابل توجهی ندارد. با توجه به قابلیت های کروز در زمینه تقسیم بندی ، با این حال ، انتظار کلی از بهبود کیفیت جدی.
قیمت گذاری و چالش گران قیمت
یکی از مهمترین زمینه های اختلاف بین ایران خدرو و دولت مسئله قیمت خودرو است. در چند ماه گذشته ، ایران خمرو بارها از اجرای مجوزهای دولت برای قیمت ها خودداری کرده است و این منجر به حکم دادگاه مقدماتی علیه شرکت شده است. حكم دادگاه صریحاً اظهار داشت كه تخلفات گران قیمت ایران به خودی خود افزایش یافته است و طبق سوابق قبلی ، این شرکت به جریمه شدید محکوم شد.
این نشان می دهد که خصوصی سازی نه تنها منجر به اصلاح رفتار اقتصادی ایران شده بلکه در برابر سیاست حاکمیت نیز در برابر شرکت مقاوم تر است. حکم دادگاه مقدماتی شهریور منتشر شد که با بررسی شواهد و تحقیقات در مورد این پرونده ، گزارش دادرسی کیفری و ماده ۵ دادرسی کیفری ، گزارش در مورد مقررات قانونی و نمایندگان قانونی شرکت ایران خمرو پذیرفته نشده است. تخلف گران قیمت این شرکت اصلاح شد و پس از محکومیت های قبلی ، این شرکت به ده برابر جریمه و اولین تخلف مجوز واحد محکوم شد.
چشمک زدن به جای پاسخگویی
به نظر می رسد که ایران جدید Khodro و شرکت Cruise برای جلوگیری از تعهد مسئولیت پذیری ، دستورالعمل را دنبال می کنند. در چند هفته گذشته ما اغلب دیده ایم که این مجموعه از عملکرد سایر مجتمع ها مانند وزارت رقابت ، شورای رقابت ، سازمان پشتیبانی ، طایزیر و حتی سایپا به منظور منحرف کردن افکار عمومی از کاهش تولید و مشکلات داخلی ایران سؤال کرده است. این رویکرد بیشتر به افزایش انتقاد و فشار نظارتی نسبت به اعتماد خصوصی است.
سوالات بی پاسخ
اکنون که حدود یک سال پس از گذشت خصوصی سازی ایران خمرو ، باید به سؤالات مهم به وضوح پاسخ داده شود:
- عملکرد واقعی خصوصی سازی برای صنعت و مردم چه بود؟
- آیا ما تولید یا توسعه محصول را افزایش داده ایم یا کاهش گردش خون را ثبت کرده ایم؟
- چرا با وجود وجود یک مؤلفه بزرگ ، کیفیت محصول بهبود نیافته است؟
- چرا ایران خدرو با اجرای مجوزهای قیمت دولت مخالف است؟
- منافع افراد و مصرف کنندگان در این کار کجا تعریف شده است؟
خصوصی سازی در هر صنعت هنگامی که عملکرد ، تولید ، بهبود کیفیت و رضایت مشتری را بهبود می بخشد ، موفقیت آمیز تلقی می شود. تجربه ایران خدرو تاکنون تصویر دیگری را ارائه داده است. کاهش تولید ، مشکلات کیفی مداوم ، محکومیت فروش گران قیمت و عدم خدمات مادی برای افراد. در چنین شرایطی ، البته جامعه نسبت به آینده این خصوصی سازی بدبین است و این سؤال جدی را ایجاد می کند که خصوصی سازی ایران برای مردم چه کاری انجام داده است؟