ترندهای روز

دستاورد دانشمندان آکسفورد: ساخت ماده‌ای که هر سطحی را به پنل خورشیدی تبدیل می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دانشمندان دانشگاه آکسفورد ماده جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند روی اشیایی مانند کوله‌پشتی، خودرو و گوشی‌های هوشمند به‌عنوان پوشش قرار گیرد و به‌عنوان یک پنل خورشیدی عمل کند.

طبق وب سایت رسمی دانشگاه آکسفورد، این پیشرفت قابل توجه به این معنی است که می توان مقادیر فزاینده ای از برق خورشیدی را بدون پنل های خورشیدی مبتنی بر سیلیکون تولید کرد.

مواد جاذب نور جدید دانشمندان آکسفورد به اندازه کافی نازک و انعطاف پذیر است که می تواند روی سطح تقریباً هر ساختمان یا شی معمولی قرار گیرد. با انباشتن چندین لایه جاذب نور در یک سلول خورشیدی منفرد (معروف به رویکرد چند اتصالی)، طیف وسیع تری از انواع نور رهگیری می شود و اجازه می دهد انرژی بیشتری از همان مقدار نور خورشید تولید شود.

موسسه ملی علوم و فناوری صنعتی پیشرفته ژاپن (AIST) به طور مستقل این ماده پروسکایت لایه نازک را برای ارائه بیش از ۲۷ درصد بازده انرژی تأیید کرده است. برای اولین بار، این ماده با عملکرد PV سیلیکونی سنتی و تک لایه مطابقت دارد.

دکتر شایفنگ هو، دانشجوی فوق دکتری فیزیک در دانشگاه آکسفورد، می گوید:

تنها با ۵ سال آزمایش از طریق روش انباشتگی یا چند اتصالی، راندمان تبدیل توان را از حدود ۶٪ به بیش از ۲۷٪ افزایش داده ایم. نزدیک به مقادیری که امروزه فتوولتائیک های تک لایه می توانند به دست آورند. با گذشت زمان، ما معتقدیم که این رویکرد می‌تواند دستگاه‌های فتوولتائیک را قادر به دستیابی به راندمان بسیار بالاتر، تقریباً بیش از ۴۵ درصد کند.»

مزیت این ماده در دریافت انرژی خورشیدی

تطبیق پذیری مواد بسیار نازک و انعطاف پذیر جدید کلیدی است. این ماده با ضخامت کمی بیش از یک میکرون، تقریباً ۱۵۰ برابر نازک‌تر از ویفر سیلیکونی است. فتوولتائیک‌های موجود عموماً روی پانل‌های سیلیکونی اعمال می‌شوند، اما می‌توان آن‌ها را تقریباً روی هر سطحی قرار داد.

باید دید که آیا چنین رویکردی می تواند جایگزین خوبی برای پنل های بزرگ انرژی خورشیدی باشد یا خیر. در هر صورت این مواد ویژگی شگفت انگیزی دارند و به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند کمک زیادی به مردم در دریافت انرژی خورشیدی می کنند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا