فناوری

دستاورد دانشمندان ایرانی: طراحی تراشه‌ غیرقابل هک که انجام محاسبات هوش مصنوعی با نور را ممکن می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محققان ایرانی زیر نظر پروفسور نادر عنقاتا، استاد دانشگاه پنسیلوانیا، یک تراشه فوتونیک سیلیکونی (SiPh) طراحی کردند که از امواج نور به جای الکتریسیته برای انجام ریاضیات پیچیده در آموزش هوش مصنوعی استفاده می کند. این تراشه محاسبات زیادی را به صورت همزمان انجام می دهد و نیازی به ذخیره اطلاعات حساس در حافظه کامپیوتر نیست. این باعث می شود کامپیوترهای مجهز به این تراشه عملا غیرقابل هک شوند.

بر اساس مقاله ای که در نیچر منتشر شده است، محققان ایرانی تراشه جدیدی طراحی کرده اند که از امواج نور برای انجام محاسبات پیچیده برای آموزش هوش مصنوعی استفاده می کند. این تراشه می تواند سرعت پردازش کامپیوترها را تا حد زیادی افزایش دهد و در عین حال مصرف انرژی آنها را کاهش دهد.

تراشه جدید محققان ایرانی بر اساس امواج نور

محققان ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا تراشه کامپیوتری جدیدی ساخته اند که محاسبات را با امواج نور انجام می دهد. این نوآوری می تواند سرعت انتقال داده ها را بهبود بخشد و میزان برق مصرفی را کاهش دهد که برای محیط زیست بسیار مفید خواهد بود.

مکانیزم این تراشه جدید توسط پروفسور دکاز به این صورت توصیف شده است که به جای استفاده از ویفر سیلیکونی با ارتفاع یکنواخت، با نازک کردن سیلیکون در مناطق خاصی و بدون افزودن مواد دیگر، می توان انتشار نور را در تراشه کنترل کرد. تغییرات ارتفاع را می توان به گونه ای توزیع کرد که نور در الگوهای خاصی پراکنده شود و محاسبات ریاضی را با سرعت بسیار بالایی انجام دهد.

«فیروز افلاطونی» دانشیار مهندسی برق و سیستم در دانشگاه پنسیلوانیا نیز گفت: این طرح جدید در حال حاضر برای کاربردهای تجاری آماده است و به طور بالقوه می تواند برای استفاده در پردازنده های گرافیکی سیستم های هوش مصنوعی سازگار شود.

یکی از مزایای اصلی این تراشه حفظ حریم خصوصی است. از آنجایی که بسیاری از محاسبات را می توان به طور همزمان انجام داد، نیازی به ذخیره اطلاعات حساس در حافظه رایانه نیست، که باعث می شود رایانه آینده با این فناوری غیرقابل هک شود.

جایگزینی برای سیستم ها و تراشه های قدیمی

پارادایم علوم کامپیوتر به سمت ابررایانه هایی تغییر می کند که می توانند یک کوئینتیلیون محاسبات را در یک ثانیه انجام دهند. با این حال، این ابرکامپیوترها همچنان بر اساس همان اصولی که در دهه ۱۹۶۰ تأسیس شد، کار می کنند.

محاسبات کوانتومی که از قوانین مکانیک کوانتومی برای ایجاد سیستم‌های کارآمدتر و قدرتمندتر استفاده می‌کند، جایگزین امیدوارکننده‌ای برای این سیستم‌های سنتی‌تر است، اما این فناوری هنوز در مراحل ابتدایی خود است و هنوز با مشکلات زیادی مواجه است.

از سوی دیگر، با رونق مدل‌های هوش مصنوعی، تقاضای زیادی برای رایانه‌هایی وجود دارد که بتوانند مجموعه‌های بزرگی از اطلاعات را پردازش کنند. با این حال، سیستم های محاسباتی فعلی ناکارآمد هستند و انرژی زیادی مصرف می کنند. در نتیجه، محققان در تلاش برای توسعه فناوری های جایگزین هستند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا