اخبار اقتصاد ایران

دستاورد سرکوب دستمزد کارگری | بعضی از شغل‌های کاذب از کار در کارخانه به‌صرفه‌تر است

پیش بینی ها مبنی بر کاهش نرخ تورم اشتباه بود

یکی از اشتباهات بزرگی که در مورد دستمزد ۱۴۰۰ اتفاق افتاد این بود که حقوق ها را پایین نگه داشتند و انگیزه جامعه کارگری را پایین آوردند و نتوانستند تورم را کنترل کنند و همه اینها دست به دست هم داد و نتیجه این شد که رشد اقتصادی پیش نرفت. بالا

ایران تحلیل، روزنامه اعتماد نوشت: یکی از معضلاتی که دیر یا زود گریبانگیر اقتصاد کشور خواهد شد، کمبود نیروی کار در کارخانه هاست چرا که مسئولان حوزه کارگری می گویند دیگر دستمزد کارگران نیست. هزینه های زندگی خود را تامین می کند و درآمدها به گونه ای شده است که کارگران دیگر قادر به تامین نیازهای اولیه خود نیستند، زیرا تا ۸۰ درصد درآمد کارگران صرف مسکن و اجاره می شود و با توجه به هزینه های زندگی، ساعات کار طولانی است. و سختی کار در کارخانجات، کارگران به دنبال شغلی هستند که درآمد بیشتری داشته باشند، تصمیم به مهاجرت به کشورهای عربی یا انتخاب مشاغلی مانند کار در اسنپ و دستفروشی و … از جمله مشاغلی است که کارگران به آن روی می آورند. به جای کار در کارخانه ها

اما اکنون مشکل بزرگ تری وجود دارد که به نظر می رسد ریشه در «سرکوب دستمزدی» کارگران دارد.

علائم هشدار دهنده ای که نشان می دهد افسردگی دارید و باید آن را درمان کنید

هادی ابویی دبیر کانون عالی انجمن های صنفی کشور اعلام کرده است که در حال حاضر شاهد هستیم که کارفرماها شغل ایجاد کرده اند اما نیروی کار برای این شغل وجود ندارد، این شغل برگرفته از معیشت، معیشت کارگران است. باید واقعی دیده شود واقعیت جامعه این است که هزینه سبد حقوق یک کارگر حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان است، اما از آنجایی که چنین درآمدی برای کارگر در یک شغل دیده نمی شود، کارگر مجبور است دائماً به دنبال شغلی باشد که دارای یک شغل باشد. درآمد بهتر

کاهش کارگران کارخانه تشدید شد

ناصر چمنی رئیس سابق کانون عالی انجمن های صنفی کارگران درباره افت کارگران کارخانه ها به دلیل پایین بودن دستمزد گفت: سرکوب دستمزدها توسط دولت انجام می شود و همواره در شورای عالی کار تلاش شده است. کاهش نقش دولت در خصوص دستمزدها، زیرا در آیین نامه آمده است که دولت باید نسبت به حقوق و دستمزد بی طرف باشد و سعی کند نظرات دو گروه کارگر و کارفرما را به یکدیگر نزدیک کند.

چمنی در ادامه افزود: متأسفانه شاهد بودیم که دولت در خصوص تعیین دستمزد ۱۴۰۲ تصمیم خود را اتخاذ کرد و این تصمیم صرفاً به نفع کارفرمایان بود و این توافق سه جانبه را اعلام کردند و در خصوص افزایش حقوق کارمندان، افزایش ۲۰ درصدی را در نظر گرفتند و تقریباً به همین میزان برای کارگران در نظر گرفته شد.

پیش بینی ها مبنی بر کاهش نرخ تورم اشتباه بود

این فعال کارگری ادامه داد: با تورم بالا در کشور و طولانی بودن ساعات کار کارخانه ها، دستمزدها دیگر کفاف زندگی کارگران را نمی دهد و با وجود وعده کاهش تورم به ۱۵ درصد، همچنان شاهد رشد تورم بین ۴۵ هستیم. و ۵۰ درصد پیش بینی ها مبنی بر کاهش نرخ تورم اشتباه بوده است.

وی با بیان اینکه حقوق سال ۱۴۰۲ متناسب با نرخ تورم در نظر گرفته نشده است، گفت: اتفاقی که افتاد این بود که با وجود خط فقر ۳۰ میلیون تومانی که کارشناسان به آن اشاره می کنند و با نگاهی اجمالی به قیمت اجناس و تامین مایحتاج زندگی متوجه می شویم که در این شرایط اقتصادی خط فقر در همان محدوده ۳۰ میلیون تومان است و در خانواده های پرجمعیت این رقم از این هم بیشتر است.

برخی از مشاغل کاذب سود بیشتری نسبت به کار در کارخانه دارند

چمنی با بیان اینکه قیمت ها در رکود اقتصادی عمدا یا ناخواسته بالا می رود، خاطرنشان کرد: اگر خط فقر ۳۰ میلیون تومانی را با درآمد کارگران در نظر بگیریم که در محدوده ۱۰ میلیون تومان است و به ۱۲ میلیون تومان می رسد. با اضافه کاری باز هم شاهد این هستیم که این رقم حدود ۱۸ میلیون تومان از خط فقر فاصله دارد و در نتیجه کارگران به سمت مشاغل کاذب یا رانندگی در اسنپ می روند که این روزها بر تعداد آنها افزوده می شود. درآمد آنها به صورت نقدی است و برایشان ارزانتر از کار در کارخانه است. در جامعه کارگری، آنها به دلیل حقوق کمتر، اشتیاق کمتری برای کار در کارخانه پیدا می کنند. رئیس سابق کانون عالی انجمن های صنفی کارگران تصریح کرد: دسته ای از کارگران که خودرو ندارند چاره ای جز کار در کارخانه با درآمد کم ندارند و مجبورند همان شغل را حفظ کنند.

اختلاس ها از ریالی به دلاری تبدیل شده است

وی خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهات فاحشی که در خصوص حقوق ۱۴۰۰ رخ داد این بود که حقوق را پایین نگه داشتند و انگیزه جامعه کارگری را پایین آوردند و نتوانستند تورم را کنترل کنند و همه اینها دست به دست هم داد و نتیجه این شد. اتفاق افتاد که رشد اقتصادی افزایش پیدا نکرد، هرچند آمارهای دولتی حکایت از افزایش رشد اقتصادی دارد، اما بهتر است دولتمردان اعلام کنند که از چه فرمول هایی برای رسیدن به این رشد اقتصادی استفاده کرده اند.

چمنی با اشاره به افزایش دستمزدها بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، ادامه داد: سوء مدیریت دولتمردان باعث تورم شدید شده است و هر روز شاهد آن هستیم که اختلاس ها در حال افزایش است و از ریال به تومانی و از تومانی به تومانی تبدیل شده است. دلار و همین موضوع. باعث افزایش تورم شده است نه افزایش دستمزد کارگران که رشد تورم را بهانه ای برای پایین نگه داشتن دستمزدها کرده اند.

مهاجرت کارگران ایرانی به اربیل عراق

این فعال کارگری گفت: متاسفانه جامعه کارگری ایران به دلیل اینکه حقوق پایه در این کشور ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان است و به دلیل بالا بودن دستمزد در کشورهایی مانند عربستان به دنبال مهاجرت به عراق به ویژه شهر اربیل است. عربستان و بحرین و کویت همین تعداد کارگر ایرانی کافی نیست.

چمنی افزود: فرار مغزها از جامعه نخبگان به سرمایه داران و سپس مهاجرت کارگرانی که با فراگیری یک مهارت صنعتی به کشور دیگری مهاجرت می کنند تا بتوانند زندگی بهتری داشته باشند و این بدان معناست که ایران با سرمایه های خود سرمایه خود را می سازد. دست ها. به کشورهای همسایه پیشنهاد می کند که از این منابع ملی برای توسعه کشور خود و دستیابی به رونق اقتصادی استفاده کنند.

کارگران افغانی تمایل چندانی به کار در ایران ندارند

رئیس سابق کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که مهاجرت کارگران به کشورهای دیگر مطرح می شود، واردات کارگران افغانستانی است، اما دستمزد فعلی این کارگران مانند گذشته صرفه اقتصادی ندارد. کار و زندگی در ایران دستمزدها ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان نیست که کارگران خارجی رغبتی به کار در ایران داشته باشند چون دستمزد را با کشورهای حاشیه خلیج فارس مقایسه می کنند.

وی افزود: دستمزد کارگران در کشورهایی مانند ترکیه، عراق، آذربایجان، امارات و … دو تا سه برابر دستمزد کارگران ایرانی است و متاسفانه در شرایط فعلی دستمزد در ایران در پایین ترین سطح خود قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا