ترندهای روز

دستاورد محقق ایرانی: بزرگ‌ترین و دقیق‌ترین شجره‌نامه تاریخ پرندگان ایجاد شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یک تیم بین المللی از دانشمندان با استفاده از روش های محاسباتی پیشرفته، بزرگترین و دقیق ترین شجره نامه پرندگان را تا به امروز ایجاد کرده اند. پروفسور سیاوش میرعرب، محقق ایرانی دانشگاه کالیفرنیا نیز در این پژوهش حضور داشت. این شجره نامه شامل نمودار پیچیده ای از حدود ۹۳ میلیون سال روابط تکاملی بین ۳۶۳ گونه پرنده است که تقریباً ۹۲ درصد از کل خانواده های پرندگان را نشان می دهد.

بیت پین

بر اساس مقالات منتشر شده در Nature و PNAS، این شجره نامه به جزئیات الگوهای تکاملی پرندگان پس از انقراضی که دایناسورها را در ۶۵ تا ۶۷ میلیون سال پیش نابود کرد، می پردازد. پروفسور میرعرب درباره این تحقیق می گوید:

“هدف ما بازسازی کل تاریخ تکامل همه پرندگان است.”

دستاورد محقق ایرانی: بزرگترین و دقیق ترین شجره نامه تاریخ پرندگان ایجاد شد.

در واقع، تحقیق حاضر بخشی از پروژه “۱۰۰۰۰ ژنوم پرنده” (B10K) است که در آن دانشگاه کپنهاگ، دانمارک، دانشگاه ژجیانگ چین و دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، ایالات متحده همکاری می کنند و هدف آن برای تولید توالی ژنوم پیش نویس برای حدود ۱۰۵۰۰ گونه پرنده موجود.

بزرگترین و دقیق ترین شجره نامه پرندگان

برای ایجاد این شجره نامه، محققان از مجموعه ای از الگوریتم ها به نام ASTRAL استفاده کردند که توسط پروفسور سیاوش میرعرب و همکارانش برای استنتاج روابط تکاملی، با مقیاس پذیری، دقت و سرعت بی سابقه ای ساخته شده است. با استفاده از این الگوریتم ها، محققان داده های بیش از ۶۰۰۰۰ منطقه ژنومی را ادغام کردند و یک مجموعه آماری قوی برای تجزیه و تحلیل ارائه کردند.

دستاورد محقق ایرانی: بزرگترین و دقیق ترین شجره نامه تاریخ پرندگان ایجاد شد.

با کمک این الگوریتم‌ها، محققان تاریخچه تکاملی هر بخش را بررسی و ایجاد کردند. پس از آن قسمت های جداگانه این درخت را کنار هم گذاشتند و شجره نامه جامعی از پرندگان را تدوین کردند. به گفته محققان، برای بازسازی این شجره خانواده از دو استراتژی توالی یابی ژنی هر گونه و تعیین توالی گونه های مختلف استفاده شده است.

همچنین دانشمندان در مطالعات قبلی خود به اشتباه فلامینگوها و کبوترها را به عنوان خویشاوندان تکاملی کنار هم قرار داده بودند. با این حال، با تکرار تجزیه و تحلیل ژنوم ۳۶۳ گونه، یک درخت خانوادگی دقیق‌تر پدید آمد که کبوترها را از فلامینگوها دورتر می‌کرد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا