اخبار اقتصاد ایران

دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد؛ ادامه مذاکرات در جلسه فردای شورای عالی کار

اسدی: مزایایی که کارمندان دریافت می کنند با حقوق کارگران برابری نمی کند

جلسه امروز شورای عالی کار پس از بیش از ۷ ساعت مذاکره بدون تعیین دستمزد ۱۴۰۳ کارگر پایان یافت و مابقی مذاکرات به فردا موکول شد.

ایران تحلیل به نقل از تسنیم، جلسه امروز شورای عالی کار پس از ۷ سال مذاکره بدون نتیجه به پایان رسید و بقیه مذاکرات تعیین دستمزد هزار و ۴۰۳ کارگر فردا بیست و هفتم برگزار می شود. اسفند این ماه در جلسه بعدی شورای عالی کار به تعویق افتاد.

سولت مرتضوی وزیر کار در جلسه شورای عالی کار با اشاره به اینکه وظیفه ما رعایت قانون است خطاب به شرکای اجتماعی گفت: باید قانون را رعایت کنیم. انجام دادن. در تعیین حقوق و دستمزد باید مسائل کشور را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: ما به عنوان دولت با کارگران و کارفرمایان طرف نیستیم. ما در کنار قانون و مجری قانون هستیم. ما نباید جامعه کارگری را نگران کنیم. کارمندان و کارگران نیازهایی شبیه به بقیه دارند، مانند لباس، غذا و غیره.

مرتضوی گفت: پیشنهاد ما این است که آنچه در بودجه برای کارمندان در نظر گرفته شده به اضافه ۲ درصد حداقل دستمزد کارگران لحاظ شود. اگر موافقید صلوات بفرستید. در غیر این صورت پایان جلسه امروز را اعلام می کنم و بقیه مذاکرات به جلسه فردا موکول می شود. اما درخواست من این است که بدون حاشیه سازی جلسه شورای عالی کار، دستمزد کارگران طبق قانون تعیین شود و از این دغدغه رها شوند.

آیت اسدی نماینده کارگری با انتقاد از سخنان وزیر گفت: کارگران هیچ وقت نگفته اند که قانون را قبول ندارند. ما در جلسه شورای عالی کار ۸۰ درصد با دولت چانه زنی کردیم. مزایایی که کارکنان دریافت می کنند به اندازه غرامت کارگران نیست. بنابراین نمی توان حقوق کارگران را با کارمندان مقایسه کرد.

علیرضا میرغفاری عضو شورای عالی کار و نماینده جامعه کارگری در جلسه شورای عالی کار درباره حداقل دستمزد ۱۴۰۳ کارگر گفت: با توجه به نرخ تورم ۴۲.۵ درصدی. بهمن امسال نیز بر اساس دهک چهارم و بعد خانوار ۳.۳ (براساس سرشماری سال ۱۳۹۴) و بررسی های انستیتوی تغذیه ایران، عدد سبد معیشت بهینه ۲۱ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان است. این عدد بدون در نظر گرفتن تورم مورد انتظار سال ۱۴۰۳ سبد معیشتی مورد نظر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا