اخبار اقتصاد ایران

دسته چک‌های کاغذی امسال جمع می‌شود؟ | ۱۲ بانک در زمینه ارائه خدمات چک الکترونیک فعال هستند

بر اساس تکلیف قانونی مندرج در تبصره ماده (۱) قانون «اصلاح قانون صدور چک» مصوب ۱۳۹۶، زیرساخت صدور و مبادله چک الکترونیکی موسوم به سامانه چکاد از آبان از ماه ۱۴۰۱ شروع به کار کرد و بر این اساس توسعه محصول در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.

ایران تحلیل به نقل از باشگاه خبرنگاران، تا سه سال آینده با حذف دسته چک تمامی چک ها الکترونیکی می شود. با ایجاد محدودیت اعتباری برای چک، آخرین گام برای اجرای طرح چک الکترونیکی برداشته می شود و در صورت اجرای آن، آمار کلاهبرداری چک، آمار چک برگشتی و زندانیان چک برگشتی بیش از پیش کاهش می یابد.

به گفته مسئولان، در حال حاضر ۱۲ بانک در ارائه خدمات چک الکترونیکی فعال هستند و زیرساخت های فنی چک الکترونیکی در تمامی ۳۰ بانک کشور به طور کامل فراهم است.

بر اساس تکلیف قانونی مندرج در تبصره ماده (۱) قانون «اصلاح قانون صدور چک» مصوب ۱۳۹۶، زیرساخت صدور و مبادله چک الکترونیکی موسوم به سامانه چکاد از آبان از ماه ۱۴۰۱ شروع به کار کرد و بر این اساس توسعه محصول در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.

چک الکترونیکی مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، اسفند وی ماه گذشته از انتشار ۴۵۰ هزار فقره چک الکترونیکی در شبکه بانکی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۲ بانک در ارائه خدمات چک الکترونیکی فعال هستند و زیرساخت های فنی چک الکترونیکی در تمامی ۳۰ بانک کشور به طور کامل فراهم است. یعنی همه بانک ها چک های الکترونیکی بانک های دیگر را می پذیرند و نقد می کنند.

همچنین نعمت زاده یکی از کسبه بازار بزرگ تهران نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با آمدن چک الکترونیکی دیگر مشکل چک فیزیکی و کاغذی نداریم. در بحث زمان برای من شکل گرفته است.

پویان زاده یکی دیگر از فروشگاه های کیسبه بازار نیز گفت: چک الکترونیکی بسیاری از مشکلات ما از جمله بحث کلاهبرداری را حل کرده است، اما ای کاش همه بانک ها این خدمات را ارائه می کردند و برای استفاده از آن فرهنگ سازی می کردند.

همچنین مهران محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: در حال حاضر چک های الکترونیکی هر بانک در دستگاه های الکترونیکی همان بانک قابل نقد است و با توجه به اینکه مزیت اصلی این نوع چک این است که برای پول نقد باید به شعبه مراجعه کنید. خیر، زیرساخت های فنی نقدینگی چک هر بانک در ابزار سایر بانک ها توسط بانک مرکزی فراهم شده است و بانک ها باید توسعه ابزارهای خود را در دستور کار قرار دهند.

چک دیجیتال به تدریج جای خود را در بین مردم پیدا خواهد کرد

همچنین وی با بیان اینکه چک دیجیتالی به تدریج جایگاه خود را در بین مردم باز می کند، گفت: با حذف چک فیزیکی تا سه سال آینده تمامی چک ها الکترونیکی می شود. با ایجاد محدودیت اعتباری برای چک، آخرین گام برای اجرای طرح چک الکترونیکی برداشته می شود و در صورت اجرای آن، آمار کلاهبرداری چک، آمار چک برگشتی و زندانیان چک برگشتی بیش از پیش کاهش می یابد.

افزایش شفافیت معاملات با چک الکترونیکی

اما این ابزار پرداخت مزایای دیگری نیز دارد که فرزانی کارشناس بانکی گفت: این نوع چک جذابیت های خاص خود را دارد. تسریع در صدور چک، رفع دخالت، ضبط و جعل توسط دارنده چک و کاهش مراجعات حضوری از جمله مزایای آن است. صدور چک الکترونیکی و استفاده از فناوری اطلاعات در مبادلات باعث کاهش هزینه های مبادلاتی می شود. همچنین می تواند تسریع و شفافیت در معاملات را به همراه داشته باشد که می تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی نیز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: همانطور که اعلام شد آخرین گام برای چک ایجاد محدودیت اعتباری است. در این راستا لازم است علاوه بر فرهنگ سازی، اقدامات مربوطه تسریع شود.

۲۸ اسفند بانک مرکزی سال گذشته دستورالعمل اجرایی چک الکترونیکی و تفاوت آن با چک کاغذی را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. حال باید منتظر ماند و دید که توسعه و آخرین مرحله بحث چک الکترونیکی چگونه پیش خواهد رفت؟ باشگاه خبرنگاران جوان این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا