بانک و بیمه

دستورالعمل اجرایی چک الکترونیک ابلاغ شد

به گزارش ایران تحلیل به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک در بخشنامه شماره ۰۲.۳۱۹۸۳۲ مورخ ۲۷ اسفند ماه سال و در راستای تکمیل اقدامات قانونی و تبیین مکانیزم اجرای خدمات مربوط به چک الکترونیکی، دستورالعمل فوق با تمرکز بر تفاوت های این کالا نسبت به چک های کاغذی به شرح زیر ابلاغ شد:

بر اساس تکلیف قانونی مندرج در تبصره ماده (۱) قانون «اصلاح قانون صدور چک» مصوب ۱۳۹۶، زیرساخت صدور و مبادله الکترونیکی چک موسوم به سامانه چکاد وجود دارد. آبان در ماه ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید و متعاقباً توسعه محصول در چارچوب قوانین و مقررات مربوط در دستور کار این بانک قرار گرفت. لذا در راستای تکمیل اقدامات قانونی فوق و تبیین مکانیزم اجرای خدمات مربوط به چک الکترونیکی، راهنمایی با تمرکز بر تفاوت های ناشی از این محصول نسبت به چک های کاغذی ارسال می گردد.

همانطور که در ماده ۹ دستورالعمل صدرالاشاره آمده است، سایر مقررات، الزامات و سازوکارهای اجرایی حاکم بر صدور و مبادله چک الکترونیکی ممکن است مشمول مقررات «قانون اصلاح قانون صدور چک» باشد. و مقررات مربوطه از جمله «دستورالعمل حساب جاری (ریالی)» و آخرین اصلاحات آن

در پایان این دستورالعمل، لازم است برای اجرای دقیق دستورالعمل پیوست، تمهیدات و تدابیر لازم اتخاذ و بر حسن اجرای آنها با اطلاع مراجع ذیربط نظارت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا