بانک و بیمه

دستورالعمل تملک سهام بانک‌ها ابلاغ شد

به گزارش افق میهن، این بانک در بخشنامه شماره ۱۴۷۲۴۵/۰۳ مورخ ۸ شهریور ۱۴۰۳ و متعاقب بخشنامه شماره ۳۱۷۰۷۸/۰۰ مورخ ۲۴/۱۲/۱۴۰۲ با موضوع اعلام تغییر در «دستورالعمل تملک سهام» اعلام کرد. «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی» با توجه به اینکه به استناد ماده (۲۲) قانون «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» مصوب ۱۴۰۲، هیأت انتظامی بانک مرکزی جایگزین هیأت انضباطی آیین نامه رسیدگی به سهام مازاد صاحب واحد با «قانون اجرای رهنمودهای کلی بند ۴۴ اصل ۴۴ قانون اساسی» متفاوت است.

تغییر در دستورالعمل خرید سهام از بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی

بازنگری «دستورالعمل تملک سهام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی» در رابطه با موارد مذکور در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و تغییرات ایجاد شده در این خصوص به شرح زیر در جلسه ارائه شد. جلسه مورخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۰۳ شورای عالی بانک مرکزی به تصویب رسید.

اصلاحیه ماده (۲۷) به شرح زیر است: مالکی که پس از انقضای مهلت های مقرر در این دستورالعمل همچنان بدون مجوز لازم مالک سهام مؤسسه اعتباری تا حد مجاز باشد. در صورت تجاوز از سقف مجاز، موسسه اعتباری مورد نظر در مجامع عمومی صاحبان سهام حق رای و مشارکت در افزایش سرمایه ندارد.

و بر اساس اعلام بانک مرکزی، حق رای در مجامع عمومی صاحبان سهام موسسه اعتباری مذکور، حق مشارکت در افزایش سرمایه این موسسه و دریافت کلیه وجوه حاصل از مازاد سهام از جمله سود نقدی، و غیره عواید حاصل از افزایش ارزش سهام مازاد به میزان تفاوت در مبلغ حاصل از فروش مازاد سهام. ارزش مازاد سهام در زمان انتقال به این صندوق به صندوق بیمه سپرده ها واریز می شود.

در صورتی که ظرف یک سال پس از تجاوز تعداد سهام سهامدار از حد مجاز، تعداد سهام سهامدار به حد مجاز کاهش پیدا نکند، صندوق بیمه سپرده می‌تواند مازاد سهام و مبلغ حاصل از آن را در بورس عرضه کند. فروش با توجه به کسر هزینه ها و سود ناشی از افزایش ارزش سهام مازاد برگردانده شده به سهامدار پرداخت خواهد شد.

چنانچه افزایش تعداد سهام مالک واحد در خارج از حدود مجاز قهری انجام شده باشد، آیین نامه این ماده یک سال پس از واگذاری اجباری مازاد سهام به صاحب واحد اجرا می شود.

اصلاح ماده (۲۹) به شرح زیر: بانک مرکزی می تواند با تصمیم هیأت انتظامی بانک مرکزی اجازه تملک سهام بیش از ۱۰ درصد را به سهامدار بدهد. لغو

بانک ها یک نسخه از اصلاحیه دستورالعمل فوق را با توجه به مفاد بخشنامه شماره ۹۶/۱۴۹۱۵۳ مورخ ۱۳۹۵/۰۵/۱۶ به کلیه اشخاص ذیربط و همچنین سهامداران این بانک ارسال نمایند / مؤسسات اعتباری غیربانکی اعلام می کنند. اطلاعات مربوط به تملک سهام از بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا