بانک و بیمه

دستورالعمل مرابحه پروژه‌ای به شبکه بانکی ابلاغ شد

به گزارش ایران تحلیل، دستورالعمل «پروژه مرابحه یا وام پروژه» کاربرد جدید قرارداد مرابحه است و در رابطه با طرح‌ها و پروژه‌های سطح کلان با هدف تأمین مالی پروژه‌های تولیدی، عملکردی مشابه قرارداد مرابحه در سطح خرد دارد. بخش واقعی اقتصاد به شبکه بانکی کشور گزارش شد.

«پروژه مرابحه یا وام پروژه» کاربرد جدید قرارداد مرابحه است و اغلب در بانک های اسلامی سایر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. این پیمان همانند پیمان مرابحه در سطح خرد در رابطه با طرح ها و پروژه های سطح کلان عمل می کند.

لازم به ذکر است که قرارداد مرابحه دارای نرخ سود ثابت و از پیش تعیین شده است و به همین دلیل اجرای پروژه مرابحه برای تامین مالی طرح های اقتصادی آسانتر از اجرای صحیح قراردادهای مشارکتی از جمله مشارکت مدنی است.

علاوه بر این، برخلاف قراردادهای مشارکت، که درآمد فقط در صورت انعقاد مشارکت و تحویل به مشتری یا فروش یا تحویل آن به مشتری در قالب قرارداد خرید اقساطی، با امکان تبدیل ارز قابل شناسایی است. در زمان تحویل کالا یا ارائه خدمت به مشتری و در مورد تسهیلات اعتباری اقساطی در زمان سررسید تسهیلات و در مورد تسهیلات اعتباری اقساطی در زمان سررسید هر اقساط، این امکان وجود دارد. برای شناسایی درآمد

در این خصوص مصوبه جلسه مورخ ۲۰/۱۰/۱۴۰۲ شورای حقوقی بانک مرکزی با موضوع «پروژه مرابحه به عنوان الگوی عملیاتی جدید برای اعمال قراردادهای مرابحه در شبکه بانکی کشور» را در زیر ملاحظه فرمایید. “. موارد زیر به شبکه بانکی ابلاغ شد:

«شامل استفاده از معاهده مرابحه برای تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی (شامل بخش تولید یا بازرگانی) و موضوع دستورالعمل اجرایی معاهده مرابحه و اصلاحات بعدی آن مصوب یکصد و دویست و سیزدهمین جلسه مورخ ۸ مهر ۱۳۹۴ سازمان پولی و پولی است. شورای اعتبار دوره مورد تاکید قرار گرفت.

توضیح بخشنامه به شرح زیر است:

بر اساس مفاد ماده (۹۸) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، قرارداد مرابحه به قراردادهای موضوع تبصره ماده (۳) قانون سود الحاق شد. بانکداری رایگان بر این اساس «دستورالعمل اجرایی قرارداد مرابحه» پس از تصویب شورای پول و اعتبار طی بخشنامه شماره ۱۴۱۶۹۶/۹۰ مورخ ۱۳۹۰/۶/۲۰ و اصلاحیه آن طی بخشنامه شماره ۳۴۷۲۷۸/۹۴ مورخ ۱۳۹۴/۱۱/۲۷. به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

با توجه به کامل بودن اپلیکیشن و حوزه موضوعی گسترده آن از نظر کالا و خدمات و مزایا، روش های مختلف بازپرداخت اعم از نقدی و اعتباری اعم از پرداخت و اقساط، توانایی گسترده ای در رفع نیازهای افراد دارد. اعم از حقیقی و حقیقی و حقوقی و مخصوصا شرکت های اقتصادی
در این راستا، طبق ماده (۲) دستورالعمل نظارتی، مؤسسه اعتباری می تواند مواد اولیه، قطعات یدکی، تجهیزات کار، ماشین آلات، تجهیزات و زمین را برای رفع نیازهای واحدهای تولیدی، خدماتی و بازرگانی و سایر کالاها تهیه کند. خدمات مورد نیاز این موسسات و نیز تهیه مسکن، کالا و خدمات مورد نیاز خانوارها، بنا به سفارش و درخواست متقاضی، اقدام به تملک و تملک املاک و خدمات مورد تقاضا نموده و سپس به آنها تحویل می دهد. متقاضی در قالب مرابحه. بنابراین قرارداد مرابحه تا حد زیادی می تواند جای خود را به قراردادهایی مانند مشارکت مدنی، مضاربه، بیع اقساطی، جعاله و استصناع بدهد و با تامین مالی پروژه های تولیدی، نقش مهمی در حمایت از بخش واقعی اقتصاد ایفا کند.

همچنین تحقیقات انجام شده نشان می دهد که طی دهه اخیر که استفاده از قراردادهای مرابحه در شبکه بانکی کشور رایج شده است، استفاده از قراردادهای مرابحه به طور معمول به تامین مالی خرد محدود شده است. علیرغم افزایش تعداد تسهیلات بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در قالب قراردادهای مرابحه در سال های اخیر، کمتر از ظرفیت های آنها برای تأمین مالی پروژه های تولیدی و بخش واقعی اقتصاد استفاده شده است.

بر این اساس، استفاده از «پروژه مرابحه یا وام پروژه» کاربرد جدید قرارداد مرابحه است که به طور گسترده در بانک های اسلامی سایر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد و از نظر عملکردی مشابه قرارداد مرابحه در سطح خرد انجام می دهد. طرح ها و پروژه ها در سطح کلان بله، توصیه می شود. با توجه به اینکه قرارداد مرابحه دارای نرخ سود ثابت و از پیش تعیین شده است، اجرای پروژه مرابحه برای تامین مالی طرح های اقتصادی آسانتر از اجرای صحیح قراردادهای مشارکتی از جمله مشارکت مدنی است. علاوه بر این، برخلاف قراردادهای مشارکت، که درآمد فقط در صورت انعقاد مشارکت و تحویل به مشتری یا فروش یا تحویل آن به مشتری در قالب قرارداد خرید اقساطی، با امکان تبدیل ارز قابل شناسایی است. در زمان تحویل کالا یا ارائه خدمت به مشتری و در مورد تسهیلات اعتباری اقساطی در زمان سررسید تسهیلات و در مورد تسهیلات اعتباری اقساطی در زمان سررسید هر اقساط، این امکان وجود دارد. برای شناسایی درآمد

در این خصوص مصوبه جلسه مورخ ۲۰/۱۰/۱۴۰۲ شورای حقوقی بانک مرکزی با موضوع «پروژه مرابحه به عنوان الگوی عملیاتی جدید برای اعمال قراردادهای مرابحه در شبکه بانکی کشور» را در زیر ملاحظه فرمایید. “. موارد زیر به شبکه بانکی ابلاغ شد:

«شامل استفاده از معاهده مرابحه برای تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی (شامل بخش تولید یا بازرگانی) و موضوع دستورالعمل اجرایی معاهده مرابحه و اصلاحات بعدی آن مصوب یکصد و دویست و سیزدهمین جلسه مورخ ۸ مهر ۱۳۹۴ سازمان پولی و پولی است. شورای اعتبار دوره مورد تاکید قرار گرفت.

بانک ها موظفند طبق بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳. ۹۶/۹۶ مورخ ۱۳۹۶/۵/۱۶ مورخ ۱۳۹۶/۵/۱۶ را به واحدهای ذیربط این بانک و مؤسسات اعتباری غیربانکی اطلاع دهند و با اجرای مناسب نظارت مناسب بر آنها انجام دهند. اگرچه سوالات و ابهامات احتمالی وجود دارد، اما معاونت تحقیق و تفحص از بانکداری اسلامی و دبیرخانه شورای فقهی بانک مرکزی آماده پاسخگویی به ابهامات و سوالات شبکه بانکی هستند. ‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا