ترندهای روز

دستور اژه‌ای برای بررسی عوامل زندان‌ رفتن افراد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

رئیس قوه قضائیه به پژوهشگاه قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها دستور داد تا سازوکار و بسته جامع مطالعاتی-پژوهشی درباره علل و عوامل ورود افراد به زندان و راهکارهای جامعه‌پذیری و اصلاح زندانیان تدوین کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی; رئیس قوه قضائیه به مناسبت ۵ خرداد «روز ملی حمایت از خانواده زندانیان» در دیدار جمعی از خیرین در حوزه کمک به خانواده زندانیان ضمن تشریح عوامل موثر در جامعه پذیری مجدد زندانیان اظهار داشت: باید بسترهای بازگشت را فراهم کنیم. زندانیان به آغوش جامعه برسند و در این راه وظیفه و مسئولیت اصلی بر عهده ما در دستگاه قضایی است.

باید زمینه بازگشت زندانیان به آغوش جامعه را فراهم کنیم

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: رفتن به زندان یک امر استثنایی است; به این معنا که زندان رفتن خلاف اصل و قاعده است و استثنا محسوب می شود; انسان باید آزاد باشد، اما به هر حال یک سری مسائل پیش می آید که باعث می شود انسان دست به اعمالی بزند که ناگزیر باید در بند کشیده شود; تلاش ما باید در جهت به حداقل رساندن این استثنا باشد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: زمانی که فردی به حبس محکوم می شود باید در همان ابتدا شرایط و بسترهای بازگشت او به جامعه فراهم شود و این بازگشت باید به گونه ای باشد که نه خود شخص و نه اطرافیان و جامعه این احساس را ندارند. آنها نباید داشته باشند که با یکی از اعضای خانواده یا همشهری که به زندان رفته اند، طرف هستند.

قاضی افزود: در مرحله بعد باید شرایطی را فراهم کنیم که فرد آزاد شده از زندان به ندامتگاه بازنگردد. یعنی دیگر سراغ کارهای غیرقانونی و مجرمانه نمی رود. چنین فضایی نباید بر روحیه آزاد شده از زندان حاکم شود که «آب از سرم رد شده و چوب حراج آبروی من را خورده است و من دیگر در جامعه محلی عرب ندارم و حتی کسی هم نخواهد داشت. به من کار بده”!

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: خود محیط زندان باید بسترهای اصلاح و اجتماعی شدن زندانی را فراهم کند. زندگی یک زندانی در زندان نباید تلف شود. محیط زندان باید به گونه ای باشد که پس از بازگشت به آغوش جامعه، زندانی بتواند با فراگیری یک حرفه آبرومند خود را از آب بیرون بکشد و به یک نیروی اجتماعی کارآمد تبدیل شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی اظهار داشت: باید به گونه ای باشد که دغدغه زندانی در محیط زندان اصلاح و جامعه پذیری باشد؛ به همین دلیل باید در فضای زندان به عنوان یکی از دغدغه های زندانی در فضای زندان اقدام شود. این که زندانی در داخل ندامتگاه مدام به فکر خانواده و تحصیل، اشتغال و آینده فرزندانش باشد، می تواند آثار روانی مخربی برای او داشته باشد. اگر یکی از بستگان نزدیک زندانی در حین گزینش برای استخدام در مشاغل اداری به دلیل رابطه خویشاوندی با آن فرد زندانی دچار مشکل شود، می تواند بر روحیه زندانی و او نیز تأثیر بدی داشته باشد. خانواده.

دستور محسنی آژه ای به پژوهشگاه قوه قضائیه و سازمان زندان ها برای بررسی عوامل زندانی شدن افراد

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: به پژوهشکده قوه قضاییه و سازمان زندان ها دستور می دهم سازوکار و بسته جامع مطالعاتی-پژوهشی در خصوص علل و عوامل زندانی شدن افراد و راهکارهایی برای جامعه پذیری و اصلاح زندانیان تدوین کنند. . در این بسته مطالعاتی-پژوهشی باید مشخص شود که آیا نیازمند وضع و اصلاح قوانینی برای کاهش تعداد زندانیان هستیم یا خیر. در این بسته باید مشخص شود که چه آموزش‌ها و آگاهی‌های عمومی باعث کاهش تعداد زندانیان می‌شود. این بسته باید حاوی این نکته باشد که چه روش های آموزش حرفه ای به زندانیان مفیدتر و پربارتر است. در بسته مطالعاتی- پژوهشی مذکور روش های ارتباط و تعامل زندانی با زندانبان و زندانی و خانواده وی گنجانده شود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: این سازوکار و این بسته مطالعاتی-پژوهشی باید در معرض دید عموم مردم و نیکوکاران قرار گیرد تا مسیر کار خیر و نیکوکاری برای علاقمندان فراهم شود. گاهی انسان می خواهد کار خیری انجام دهد، اما نمی داند در حال حاضر کدام کار خیر اولویت دارد; گاهی انسان توان مالی ندارد، اما می تواند با افکار و عقاید خود کمک کننده باشد. افرادی هم هستند که لزوماً پول یا ایده ندارند، اما با حرفه و شغل خود می توانند به زندانیان و خانواده هایشان کمک کنند. مجموعه این مسائل باید در سازوکاری که در قوه قضائیه تعبیه کرده ایم، لحاظ شود. اعتراف می کنم که ما با نبود این سازوکار جامع مواجه هستیم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: نکته ای که هم ما در قوه قضائیه و هم شما مردم و خیرین باید به آن توجه ویژه داشته باشیم این است که کمک و دستگیری زندانیان و خانواده های آنان باید با حفظ آبروی آنان همراه باشد و این قطعا مورد ثواب کار نیک را دو چندان می کند.

قاضی افزود: بسیاری از افرادی که مرتکب جرم شده اند و محکوم شده اند قابل بازگرداندن و جبران هستند. ممکن است افرادی باشند که تمام پل های پشت سر خود را ویران کرده باشند، اما بسیاری از جنایتکاران را می توان برگرداند و جبران کرد. بنابراین ما باید بستر این بازگشت و جبران باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژی در ادامه خطاب به محمدی رئیس سازمان زندان ها گفت: باید در زمینه کمک به زندانیان و خانواده های آنان هدفمندتر و با اولویت حرکت کنیم. در گام اول باید پیشگیری از زندانی شدن افراد را مد نظر قرار داد و سپس به جامعه‌پذیری، اصلاح، تربیت حرفه‌ای، ترک عادت‌های بد و رشد دانش و آگاهی در زندان کمک کرد. همچنین باید شرایطی را فراهم کنیم که رابطه بین زندانی و خانواده اش هدفمندتر شود. همچنین باید شرایطی را فراهم کنیم که ارتباط نزدیک تری بین خیر و مستحق برقرار شود.

رئیس قوه قضاییه در پایان سخنان خود گفت: زندانی پس از خروج از زندان به چه شغل و تجارتی می پردازد؟ نحوه رسیدگی به سلامت و تحصیل، ازدواج، اشتغال و آینده فرزندانش و خانواده اش مجموعه مسائلی است که گاه ما نیز در قبال آنها وظایفی داریم.

توجه ویژه سازمان زندانها به خانواده زندانیان

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه «محمدی» رئیس سازمان زندانها و اقدامات حفاظتی و تربیتی با اشاره به نامگذاری روز پنجم خرداد مثل یک روز نسیم مهر (روز حمایت از خانواده زندانی) تصریح کرد: در سازمان زندان ها به موازات همه مأموریت ها و مأموریت های سازمانی خود اعم از اقدامات امنیتی، انتظامی، فرهنگی، آموزشی، حرفه آموزی و اشتغال، سعی شده است به خانواده ها توجه ویژه ای داشته باشیم. زندانیان به ویژه خانواده های نیازمند. بودن

وی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در زمینه های «تأمین مستمری ماهانه»، «تحویل بسته معیشتی، کالا و جهیزیه»، «ارائه خدمات پزشکی و دندانپزشکی»، «آموزش و مشاوره» و «تأمین فرصت شغلی برای خانواده زندانیان» گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور و شورای عالی قضایی به استان هرمزگان، با تلاش حمایت ها یک کلینیک دندانپزشکی و یک کلینیک پزشکی در بندرعباس ویژه استفاده خانواده زندانیان به بهره برداری رسید. انجمن زندانیان مرکز این ولایت.

رئیس سازمان زندان ها با اشاره به اینکه بیشترین تعداد زندانیان غیربومی در زندان های بیرجند و کرمان حضور دارند، گفت: با توجه به اینکه در بیرجند مجتمع اسکان بهزیستی را برای خانواده های زندانیان غیربومی تدارک دیده ایم. که برای دیدار با زندانیان خود به این استان می آیند. اخیرا یکی از خیرین نیز برای رفاه حال خانواده های زندانیان غیر بومی این شهر مجتمع مسکونی دیگری در کرمان احداث کرده است.

در ادامه «کجانی» از خیرین حاضر در این جلسه با بیان اینکه مجتمع خیریه امام موسوی کاظم (ع) اصفهان در ۱۲ سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به خانواده های زندانیان خدمات ارائه کرده است و گفت: طی سال گذشته علاوه بر ارائه خدمات اشتغال، درمان، تحصیل، مسکن و کمک هزینه مسکن، ۵۰۰ زندانی نیز توسط خیریه امام موسی کاظم (ع) اصفهان آزاد شدند.

قبول ۶۳۰ میلیارد تومان بدهی توسط قضات اصفهانی در سال گذشته

وی افزود: همچنین ۸۸۸ زندانی با ظرفیت یک هزار و ۱۰ میلیارد تومان در سال گذشته با کمک ستاد دیه اصفهان آزاد شدند که از این تعداد حدود ۶۳۰ میلیارد تومان مورد قبول قضات قرار گرفت.

کوجانی بیان کرد: باید فرهنگ سازی کنیم که بازگشت زندانیان به زندان به حداقل برسد و اگر این امر محقق شود می توان گفت کار اساسی انجام داده ایم.

حکم رئیس قوه قضائیه که موجب قدردانی از خیرین زندانی شد.

کریمی از دیگر خیرین حاضر در این جلسه با بیان اینکه تا امروز هیچ مسئولی در کشور از خیرین در زمینه آزادی زندانیان و کمک به خانواده زندانیان دعوت نکرده و سخنان آنها را نشنیده است، گفت: رئیس جمهور قوه قضائیه با این مضمون که “گاهی ممکن است کارهایی که لوطی ها در یک محله انجام می دهند توسط شورای حل اختلاف انجام نشود” قلب ما را به درد آورد.

وی با بیان اینکه مردم کشور ما تشنه عشق هستند، گفت: تحریم های دشمنان علیه کشور ما زمانی به نتیجه مطلوب خود می رسد که خودمان همدیگر را تحریم کنیم.

کریمی همچنین از همکاری قضات با خیرین در زمینه جلب رضایت خانواده اولیای دم و رهایی محکومان از مجازات قصاص قدردانی کرد.

محمودی از دیگر خیرین حاضر در این جلسه با اشاره به خدمات دندانپزشکی رایگان خود و همسرش به خانواده های زندانیان، خواستار حمایت بیشتر دستگاه های ذیربط برای ادامه تحصیل فرزندان زندانیان شد. زندانیان”.

«نجمینیا» با اشاره به اقداماتی که خیرین در زمینه آموزش به زندانیان انجام داده اند، تصریح کرد: درخواست من این است که همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم در عرصه حرفه آموزی و ارائه آموزش های مختلف به زندانیان موفقیت های بیشتری کسب کنیم. .

«رمضانی» از دیگر خیرین حاضر در این جلسه در خصوص تحویل مسکن به تعدادی از خانواده های نیازمند زندانیان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: به فضل الهی و با تلاشی که انجام داده ایم توانسته ایم رضایت نامه را جلب کنیم. پدر و مادر در ۱۲ مورد انتقام. .

«عطایی» از دیگر خیرین حاضر در این جلسه با بیان اینکه جلوگیری از ورود افراد به زندان بسیار مهمتر از تلاش برای آزادی و رسیدگی به خانواده آنها است، گفت: باید با تقویت برادری در رفع فقر تلاش کنیم. کشور. ریشه کن کردن جامعه

وی ضمن تسلیت شهادت آیت الله رئیسی گفت: در حدود ۴۰ روز مانده به ایران تحلیلات ریاست جمهوری باید تلاش کنیم تا با ایجاد آشتی ملی در جامعه، اتفاقی بزرگ و ماندگار برای کشور رقم بزنیم. لازم به ذکر است در پایان این جلسه با حضور رئیس سازمان زندانها از جمعی از خیرین نمونه کشوری در زمینه کمک به خانواده زندانیان تجلیل و قدردانی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا