ورزشی

دستگاهای VAR ما غیرقانونی نیستند

علی ترقلی زاده درباره انتقادات به سیستم VAR گفت: از روزی که وارد فدراسیون فوتبال شدم نظرم این بود که یک تیم قدرتمند پشت تیم باشد و شامل همه چیز از جمله این استانداردسازی می شود. شاید VAR یکی از این مشکلات باشد که بتوانیم با هم آن را برطرف کنیم. ما ۳۵ داور تربیت کردیم، توهم بود؟ دستگاهی آوردیم که حدود ۳۰-۴۰ نفر آمدند و تایید فیفا را روی دستگاه ها دیدند، VAR فقط نقش کمک به بازی را دارد و همانطور که آقای مرادی گفتند تصمیم گیرنده نهایی داور است. وقتی در سال ۲۰۱۰ آقای پلاتینی با سیستم خط دروازه مخالفت کرد، گفت که نمی خواهد از تصمیم انسانی به تصمیم ماشینی برویم. ۱۵۰ سال است که انسان ها تصمیم می گیرند و حتی الان هم انسان ها تصمیم می گیرند، فقط ماشین کمک می کند. ما سیستم پیشنهادی فیفا و AFC را پیاده سازی کردیم. هیچکس وسط نبود و مصوبه هیات مدیره را داریم و دستگاه ها غیرقانونی نیستند. در جام جهانی و جام ملت ها هر تصویری به VAR داده شود همان تصاویر بررسی می شود. ما به دارایی های سازمان صدا و سیما نگاه می کنیم. ورزشگاه آزادی بالاخره ۱۱ دوربین دارد و اینطور نیست که بگوییم آنچه داریم VAR نیست و VAR چیز خارق العاده ای است که از آسمان می آید. اینطور نیست.

او پرسید چرا اسلوموشن VAR از تلویزیون پخش نمی شود؟ گفت: یک پروتکل وجود دارد. ۹۰ ثانیه به داور فرصت می دهند که برود و صحنه را ببیند، بعد برای تصمیم گیری تاخیر داریم. این تصویر شبیه تصویری است که ما به تلویزیون می دهیم. بگذارید یک چیز را توضیح دهم. نماینده صدا و سیما آمد صحبت کنیم، بحث کردیم که توافقنامه ملی داشته باشیم. در روز بازی استقلال و شمس آذر از آنها پرسیدم چرا وضعیت اینگونه است و گفتند که چهار اداره ما بازخورد داده اند و یک اداره مانده که ما هم نظر می دهیم. آنها پیشنهاد بسیار خوبی در مورد بهبود خنک کننده آن دادند. در مورد بحث VAR، ما تمام تلاش خود را می کنیم تا به بازی کمک کنیم. VAR قرار نیست جای داور را بگیرد. باید اطلاعات درستی به جامعه بدهیم به گونه ای که کمک کند. خانواده داور خانواده ما هستند و اگر قرار است بازی خوبی داشته باشیم، داور ما باید اعتماد به نفس داشته باشد. وقتی داور ما در جام جهانی سوت می زند مایه افتخار کشورمان است. ما با این شرایط حمله ایجاد می کنیم، اعتماد داور را می گیریم. داوران ما مطمئن هستند و به جای ۲ چشم و یک نفر، ۸ چشم و ۴ نفر تصمیم می گیرند. صداوسیما، رسانه ها، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید خانواده ای شوند تا این کشتی را به مقصد برسانند.

ترقلی زاده درباره احتمال قطعی شدن سیستم داوری در اواسط بازی استقلال و ملوان با اتاق VAR گفت: من و دیگران حق حضور در اتاق VAR را نداریم. به طور کلی، VAR یک دوربین دارد و برای حفظ محرمانه بودن آن است و آن دوربین در اتاق VAR است.

وی در خصوص قیمت هر دستگاه VAR گفت: در جلساتی که با فیفا داشتیم قیمت این سیستم تقریبا در حد استاندارد فیفا است. در این زمینه اولاً قیمت یک راز مالی است که وارد آن نمی شویم، اما هیچ واسطه ای نبود که بخواهد تخفیف بگیرد. تمام کار ما با فیفا بود و با آنها برخورد کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا