ورزشی

دستگاه شوک نبود، به ما دروغ گفتند!/ اگر مطلع می‌شدیم درجا زمین را ترک می‌کردیم

در هفته چهارم لیگ برتر، حادثه تلخ و دردناکی با جان باختن یکی از هواداران ملوان روی سکوها رخ داد که جامعه فوتبال ایران را متاثر کرد. حالا باشگاه ملوان اطلاعیه ای درباره ابعاد این اتفاق تلخ منتشر کرده است.

نکات کلیدی در بیانیه ملوان:

* باشگاه با شکایت بدون مماشات در مراجع قضایی پیگیر حق خود خواهد بود.

* کمک به مرحوم خوافی در «زمان طلایی» که باید انجام می شد، انجام نشد.

* پزشک ملوان AED (دستگاه شوک) را در آمبولانس ندید.

* یکی از اعضای خانواده مان را از دست دادیم و برای همیشه «یکی کمتر» هستیم.

* انتظار می رفت همه عوامل در قبال یک انسان رفتار و رفتار مسئولانه تری داشته باشند.

* ناظر مسابقه به اعضای تیم ملوان اطمینان داد که خبر درگذشت هوادار ملوان شایعه است.

باشگاه ملوان نوشت:

با گذشت بیش از ۲۴ ساعت هنوز صحنه ها و اتفاقات تلخ شامگاه ۲۳ می باشد شهریور ماه فولادشهر اصفهان از ذهن اهالی فوتبال پاک نشده است. روز سیاهی که ملوان در دیدار ملوان و سپاهان یکی از دوستداران وفادارش را روی سکوها از دست داد.

برای ما که امروز در سوگ هوادار واقعی خود مرتضی خائفی هستیم، نکاتی از این مسابقه وجود دارد که نمی توانیم برای استیفای حقوق باشگاه و هواداران خود از آنها چشم پوشی کنیم.

همانطور که از شواهد و تصاویر مشخص است، امدادرسانی به مرحوم خوافی در «زمان طلایی» که باید انجام می شد، انجام نشده است. آیا نقش نیروهای امدادی حاضر در ورزشگاه جز این نیست که در اسرع وقت پس از چنین حوادثی مداخله کنند و همه امکانات را برای احیا در اختیار بیمار قرار دهند؟ در واقع اگر حضور فیزیکی سرمربی ملوان روی سکوی تماشاگران نبود، روند انتقال بیمار به پیست ورزشگاه زمان بیشتری می برد.

برگزارکنندگان مسابقه با توجه به شفافیت متن آیین نامه در این خصوص باید تا روشن شدن کامل وضعیت متوفی مسابقه را متوقف می کردند. مطمئناً هیچ اتفاقی در آن لحظه مهمتر از نجات جان یک انسان نبود.

پس از انتقال بیمار به پیست ورزشگاه، علیرغم اصرار پزشک باشگاه ملوان برای احیای بیمار در محل، این درخواست مورد توجه قرار نگرفت و ماموران سعی کردند در سریع ترین زمان ممکن بیمار را با آمبولانس به بیمارستان منتقل کنند. حس و علم پزشکی حکم می کرد. در آن لحظه باید از بیمار دوری کرد و با مهیا نمودن تمامی امکانات موجود در ورزشگاه، عمل احیا را در محل با توقف کامل هر رویدادی انجام داد. لازم به ذکر است پزشک، مدیر رسانه و سایر اعضای باشگاه ملوان که در محل حادثه حضور داشتند، در آمبولانس مذکور که در کنار پیست بود، دستگاه AED (دستگاه شوک) را مشاهده نکردند و متوفی را داخل پیست قرار دادند. علاوه بر این با وجود وخیم بودن حال بیمار، او را به آمبولانس دیگری در راه بیمارستان منتقل کردند!

سرمربی ملوان برخلاف اظهارات غیرمسئولانه یکی از مسئولان برگزاری این دیدار، در دو نوبت خواستار توقف کامل بازی و لغو بازی شد. یک بار در لحظه حادثه در دقیقه ۲۵ بازی که سرمربی مستقیماً روی سکوهای ورزشگاه حاضر شد و بار دیگر حوالی دقیقه ۶۰ بازی که خبر فوت یکی از هواداران ملوان مخابره شد. سکوها رو به نیمکت که اظهارات صریح مدیر اورژانس ورزشگاه فولادشهر این ادعا را تایید می کند. با این حال ناظر مسابقه به اعضای تیم ملوان اطمینان داد که خبر درگذشت هوادار ملوان شایعه بوده است. بدون شک اگر در آن لحظه کادر فنی و اعضای باشگاه ملوان مطمئن بودند که هوادار ملوان در بیمارستان فوت کرده است و مسئولان مسابقه فقط برای پایان مسابقه ادعای کذب بودن این مسابقه را نمی کردند، اعضای تیم تیم ملوان بدون توجه به نتیجه مسابقه و با پذیرش تمامی عواقب بعدی زمین را ترک می کرد.

اما پس از این اتفاقات تلخ، انتظار باشگاه ملوان که در غم از دست دادن یکی از اعضای خانواده خود به سوگ نشسته بود، این بود که همه عوامل در قبال یک انسان رفتار و مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند و از تحریف متن قانون و فرار خودداری کنند. از واقعیت از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند تا جامعه فوتبال و خانواده آن مرحوم آسیب بیشتری نبینند.

در نهایت چیزی بالاتر از جان یک انسان و انسانیت نیست و مهم این است که ما از ۲۳ شهریور برای همیشه، ما یکی از اعضای خانواده خود را از دست داده ایم و برای همیشه “یکی کمتر” هستیم.

باشگاه ملوان در پی اتفاقات فوق با شکایت در مراجع قضایی تا حصول نتیجه نهایی و بدون مماشات پیگیر احقاق حقوق هواداران خود خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا