بانک و بیمه

دست رد وزیر بر سینه کارگران برای تعیین دستمزد واقعی!| افزایش ۲۲ درصدی مزد، توهین به کارگران است

بازار؛ گروه بانک و بیمه: میزان دستمزد سال آینده کارگران شب گذشته پس از ساعت ها مذاکره در شورای عالی کار تعیین نشد و نمایندگان کارگری نسبت به رقم پیشنهادی وزیر کار که در این جلسه اعلام کرد اعتراض کردند. آنها جلسه شورا را ترک کردند و گفت: در تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده، آنچه در بودجه کارگران لحاظ شده است به اضافه ۲ درصد حداقل دستمزد کارگران نیز در نظر گرفته شود. برای امروز ۲۷ برنامه ریزی شده است اسفند به تعویق افتاده است.

بیانات سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و تامین اجتماعی در جلسه شورای عالی کار که در آن وی با بیان اینکه وظیفه ما تمکین به قانون است، خطاب به شرکای اجتماعی گفت: به عنوان دولت ما هستیم. نه در کنار کارمندان یا کارفرمایان. ما در کنار قانون و مجری قانون هستیم. ما نباید جامعه کارگری را نگران کنیم. کارمندان و کارگران نیازهای مشابهی مانند پوشاک، غذا و غیره دارند، در حالی که شرایط زندگی طبقه کارگر با یک کارمند متفاوت است، زیرا کارمندان دولت علاوه بر پایداری شغل خود در طول زمان از مزایای بسیاری برخوردار می شوند. از این امتیازات محروم هستند.

کارگران باید با همان دستمزد مصوب شورای عالی کار تا پایان سال زنده بمانند، در حالی که قیمت ها در بازار و هزینه های زندگی کارگران به دلیل افزایش تورم هر روز در حال تغییر است و قیمت ها روز به روز در حال افزایش است.

ثبات دستمزد و نوسان قیمت در طول سال

اگرچه افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت برای سال ۱۴۰۳ با توجه به تورم ۴۵ درصدی پاسخگوی نیاز آنها نیست، اما بدون شک دولت می خواهد معیشت کارکنان خود را در طول سال تامین کند اما کارگران همین رقم حقوق را دارند. هر چه شورای عالی کار تصویب کند باید تا پایان سال بدون تغییر اداره کنند. این در حالی است که قیمت ها در بازار روزانه تغییر می کند و به دلیل افزایش نرخ تورم و گرانی، هزینه های زندگی طبقه کارگر روز به روز افزایش می یابد. ثبات قیمتی که در بازار قابل مشاهده نیست، اما این ثبات (اعداد دستمزد در طول سال) همچنان برای کارکنان وجود دارد.

این در حالی است که نمایندگان کارمند شورای عالی کار با محاسبات خود به این نتیجه رسیده اند که هزینه تامین معیشت کارگران حدود ۲۵ میلیون تومان است و از سوی دیگر خط فقر نیز در همین محدوده برآورد شده است که یعنی وقتی تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده با عددی غیرمنطقی و دور از واقعیت تعیین می شود، طبقه کارگر مانند امسال زندگی بسیار سختی خواهد داشت زیرا درآمد به هیچ وجه پاسخگوی هزینه ها نیست.

متاسفانه نمایندگان کارمندان در مقابل سایر اعضا مانند نمایندگان کارفرما و دولت برای تعیین دستمزد واقعی کارکنان تنها هستند و حرف آنها شنیده نمی شود. دغدغه نمایندگان کارمندان این است که کارمندان بتوانند با امکانات مناسب زندگی آبرومندانه ای داشته باشند.میزان دستمزدی که باید در نظر گرفته شود.

تنهایی نمایندگان کارمند در شورای عالی کار

به گفته نمایندگان کارمندان، نرخ تورم ۴۲.۵ درصد است. بهمن امسال طبق بررسی های موسسه تغذیه ایران تعداد بهینه سبد معیشتی ۲۱ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان است. این تعداد بهینه سبد معیشتی بدون احتساب تورم مورد انتظار سال ۱۴۰۳ است که مطابق با تورم مورد انتظار سال آینده، این عدد بیش از ۲۵ میلیون خواهد بود. اما واضح است که سایر اعضای شورای عالی کار چندان به بحث سبد معیشت فکر نمی کنند و فقط سعی دارند حقوق سال آینده کارمندان را به عنوان حقوق کارمندان کشوری با ارزش کمی بالاتر بیندیشند.

هادی ابویی نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار درباره مذاکرات پیچیده تعیین دستمزد کارگران در سال آینده در این شورا گفت: متأسفانه نمایندگان کارگری از دیگر اعضا مانند کارفرمایان جلوتر هستند. نمایندگان و دولت برای تعیین واقعی دستمزد کارگران.» حتی اگر به محاسبه سبد معیشت و تورم موجود توجه شود، تنها آنها هستند و حرفشان در این زمینه روی صندلی نمی نشیند. تلاش ما این است که کارگران حداقل بتوانند با دستمزد منصفانه و معقول زندگی آبرومندانه ای داشته باشند که باید در نظر گرفته شود، اما سایر اعضا به نفع خود کار می کنند و به حرف ما گوش نمی دهند و این گونه به ما آسیب می رسانند. وزیر کار می‌گوید از طرفی شما را همراهی نمی‌کنند. نرخ دستمزد کارگران برای سال آینده باید ۲۲ درصد باشد که با توجه به نرخ تورم بالا و هزینه های هنگفت زندگی و همچنین تورم پیش بینی شده برای سال آینده و فشار فعلی، پیشنهادی توهین به این موضوع است. کلاس

در مذاکرات قبلی شورای عالی کار، نمایندگان گروه ها به این نتیجه رسیدند که سبد دستمزد باید ۱۹ میلیون باشد، اما اکنون چنین رقمی ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، بنابراین اگر چنین رقمی در نظر گرفته شود. حداقل دستمزد کارگران در سال آینده حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.

عدم اعتقاد نمایندگان کارفرمایان و دولت به سبد معیشت هنگام تعیین دستمزد!

وی با بیان اینکه امروز جزییات جلسه تعیین دستمزد کارگران در سال آینده در حال بررسی دقیق است، تصریح کرد: با توجه به تحقیقات و محاسباتی که انجام داده اند، این موضوع مربوط به نرخ تورم و معیشت کارگران است. سال ۱۴۰۳ فرا رسید آنها به این نتیجه رسیدند که کف حقوق کارگران در سال آینده باید ۱۵ میلیون باشد، عدد معقولی که مورد تایید سایر اعضای شورا قرار نگرفته و هر بار در جلسات بررسی حقوق و دستمزد نظر و نظر دیگری دارند، مثلاً یکی. افزایش شدید دستمزد کارگران پیشنهاد می کنند بالا نروید.

به گفته ابوی، در جلسات گذشته شورای عالی کار متقاعد شده بود که رقم دستمزد باید نسبت به سبد معیشت در نظر گرفته شود، اما اکنون می گویند; سبد معیشت ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است نه ۲۱ تا ۲۳ میلیون تومان در حالی که در مذاکرات قبلی به این نتیجه رسیده بود که سبد دستمزد ۱۹ میلیون باشد اما اکنون چنین رقمی ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. . بنابراین با احتساب چنین رقمی حداقل دستمزد کارگران در سال آینده حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود اما به نظر می رسد این رقم را قبول ندارند.

بر اساس این گزارش، جلسه تعیین دستمزد سال آینده کارگران عصر امروز با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار می شود و نظرات اعضا در تعیین رقم دستمزد لحاظ می شود. و در نهایت تصویب شود، اما معلوم نیست این رقم چقدر است و بر چه اساسی محاسبه می شود، زیرا مقامات دولتی و کارفرمایان سعی می کنند رقم حقوق را خیلی بیشتر از رقم در نظر گرفته شده برای کارکنان دولت نگه دارند. از سوی دیگر، نمایندگان کارگران در شورای عالی کار همچنان تاکید دارند که دستمزد کارگران باید بتواند برای این قشر رفاه نسبی ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا