بانک و بیمه

دست متقاضیان از وام فرزندآوری کوتاه‌تر شد| ۳۵۷ هزار نفر در صف تسهیلات فرزند

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی اخیرا گزارشی را در سایت رسمی خود منتشر کرده است که حاوی آخرین آمار و ارقام از پرداخت وام کودک تا پایان است. آذر برای ماه سال جاری در اختیار عموم قرار گرفته است. با این حال در حالی که مهدی سحابی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی آمار اولیه پرداخت وام کودک را اعلام کرده بود، گزارشی که اخیراً از سوی بانک مرکزی منتشر شده، جزئیات بیشتری از وضعیت پرداخت این تسهیلات را ارائه می دهد.

بررسی اعداد و ارقام این گزارش و مقایسه با آمارهای قبلی بانک مرکزی در خصوص پرداخت وام کودک نشان می دهد که با وجود افزایش وام های پرداختی بانک ها در ۹ ماهه امسال، تعداد این گزینه های پرداخت نسبت به مدت مشابه کاهش یافته است. در سال گذشته و همینطور در مورد افزایش متقاضیانی که برای دریافت این وام ثبت نام کرده اند.

بر اساس این گزارش شبکه بانکی کشور در طول آذر در این ماه در مجموع چهار میلیارد تومان وام فرزند به ۶۸ هزار متقاضی این وام پرداخت شد. بنابراین واجد شرایط برای تامین مالی از ابتدای سال تا پایان سال آذر ۵۵۸ هزار و ۹۳۸ وام کودک به مبلغ ۳۴ هزار و ۵۶۱ میلیارد دریافت کردند.

اگرچه بر اساس آمار بانک مرکزی میزان وام پرداخت شده در ۹ ماهه امسال ۳۹.۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است، اما تحقیقات نشان می دهد که در سال گذشته و در بازه زمانی ۱۰ فروردین تا ۲۴ آذر در این ماه بانک ها ۶۸۰ هزار وام برای تولد فرزندان صادر کردند. به عبارت دیگر، امسال و حتی در بازه زمانی طولانی‌تر، تعداد وام‌های پرداختی کودک ۱۸ درصد کمتر از سال گذشته بوده است.

اگرچه دولت سیزدهم و بانک مرکزی اوایل سال جاری بر سهولت دریافت وام های کوچک به ویژه وام ازدواج و زایمان تاکید کردند، اما کاهش پرداخت این وام ها منجر به افزایش متقاضیان این وام ها شده است.

بررسی ها نشان می دهد تعداد افراد منتظر وام فرزند که در ابتدای سال ۱۴۰۲ ۳۰۴ هزار نفر بود، در پایان پاییز امسال همچنان رو به افزایش بوده و به ۳۷۵ هزار و ۸۲۱ نفر رسیده است. به عبارت دیگر افزایش متقاضیان وام فرزند و ناکارآمدی شبکه بانکی در ارائه این تسهیلات باعث شده است که صف دریافت این وام نسبت به قبل طولانی تر شود، هرچند طی ۹ ماه حدودا ۵۵۹۰۰۰ فقره وام برای وام کودک از سال ۱۴۰۲ پرداخت شده است.

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، بانک ملی تا پایان سال ۱۲۶ هزار و ۵۹۶ فقره وام کودک به مبلغ بیش از هفت هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان پرداخت کرده است. آذر ماه بیشتر پرداخت این تسهیلات را تامین کرد. علاوه بر این، پس از بانک ملی، بانک های ملت، صادرات، تجارت و سپه بیشترین وام فرزند را بازپرداخت کرده اند. این در حالی است که کمترین میزان پرداخت نفقه کودک به بانک های ایران و ونزوئلا، قرض الحسنه رسالت و خاورمیانه اختصاص دارد.

همچنین بانک صادرات با ۶۶ هزار و ۲۷۳ کارمند و بانک کرزاد الحسنه رسالت تنها با یک نفر بیشترین و کمترین تعداد متقاضیان را در صف وام کودک به خود اختصاص داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا