اخبار اقتصاد ایران

دشواری معیشت مردم از حد معمول خارج شده و ناترازی بانک‌ها غیرقابل تصور است

وزیر امور اقتصادی و دارایی به تشریح ابعاد مختلف مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم پرداخت و تاکید کرد: شرایط اقتصادی سخت است اما اراده اصلاح در دولت چهاردهم وجود دارد.

افق میهن، عبدالناصر همتی در مراسم معارفه خود به عنوان وزیر اقتصاد و تجلیل از وزیر سابق اقتصاد که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، بر تلاش برای عبور از شرایط سخت اقتصادی تاکید کرد. شرایط کشور و تصریح کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی نقش محوری در اقتصاد کشور دارد و باید تلاش کنیم از این نقش در کاهش مشکلات اقتصادی مردم استفاده کنیم.

وی افزود: خیلی ها گفتند در این شرایط سخت اقتصادی و اختلافات بودجه و بانکی که برخی از آنها به مرحله بحران رسیده است، چرا مسئولیت می پذیرید؟ اولاً من ارادت خاصی به آقای بیزیکیان داشتم و می خواستم به ایشان کمک کنم و ثانیاً با توجه به یافته های علمی و تجربه حداقل سه دهه در مدیریت اقتصادی، لازم بود این تجربیات را در این شرایط سخت به ایشان تقدیم کنم. کمک به مشکلات مردم

وزیر اقتصاد تصریح کرد: تمام تلاش نهادهای اقتصادی کشور باید بر چهار محور متمرکز شود؛ اول ثبات اقتصادی و کاهش تورم، دوم رشد اقتصادی بالا، سوم کاهش نرخ بیکاری و چهارم توزیع عادلانه درآمد و رفع فقر این چهار محور هستند.

همتی با بیان اینکه امیدواریم تلاش تیم اقتصادی دولت چهاردهم در این چهار حوزه به نتیجه برسد، تاکید کرد: اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت با این محور برگزار شد و به این نتیجه رسیدیم که اقتصاد شرایط به شرایط سخت و دشواری رسیده است. سختی معیشت مردم خارج از عرف است و باید برای آن چاره اندیشی کرد.

وزیر اقتصاد همچنین به دو مانع اصلی تحریم ها و حکمرانی برای بهبود شرایط اقتصادی اشاره کرد و تصریح کرد: تحریم ها موضوعی غیرتعیین کننده است و باید در سایر بخش های دولت تصمیم گیری و جمع بندی شود، اما باید بپذیریم که تسریع در توسعه و قدرت رقابت اقتصادی ما جهان را تحلیل می کند.

وی ادامه داد: با فرض وجود تحریم ها کار می کنیم و بر این اساس باید نحوه حکمرانی را اصلاح کنیم. بسیاری از مشکلات در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست‌های ارزی، بازار پول، بازار سرمایه، تجارت خارجی و مشکلات فضای کسب‌وکار به حاکمیت اقتصادی ما مربوط می‌شود و ربطی به تحریم‌ها و مسائلی مانند قیمت‌گذاری دستوری و دخالت دولت در اقتصادهای مختلف ندارد. بخش ها به این مشکلات دامن می زند.

وزیر اقتصاد یادآور شد: کسری ۱۷ میلیارد دلاری تجارت غیرنفتی قطعا ناشی از بد حکمرانی است یا اینکه با تورم ۳۵ درصدی دولت چهاردهم را تحویل می گیریم نیز ناشی از همین است. شاید بتوان گفت قبلا هم اتفاق افتاده است، اما این رقم بسیار بالاست چون ۵ سال متوالی تورم ۴۰ درصدی داشتیم. همچنین رشد مخارج مصرفی بخش خصوصی در تولید ناخالص داخلی کمتر از ۶ درصد بوده اما مخارج دولت ۱۲ درصد بوده که نشان می دهد تولید ناخالص داخلی به سمت توزیع بدتر می شود.

همتی تصریح کرد: مهمترین دستور کار ما بحث عدم تعادل بودجه است و امسال باید برای تعادل بودجه اقدامات جدی انجام شود. ناهماهنگی بانک ها غیرقابل تصور است، چنین وضعیتی را در نظام بانکی ندیده ایم و باید به طور جدی به آن رسیدگی شود.

وزیر اقتصاد در عین حال تاکید کرد: شرایط اقتصادی سخت است اما اراده اصلاح در دولت چهاردهم وجود دارد و به مردم این اطمینان را می دهیم که تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا بخشی از دردها و تنگناهای اقتصادی را کاهش دهیم. “

همتی با اشاره به ۱۴ چالش مهم اقتصادی که در برنامه های خود برشمرد و برای اخذ رای اعتماد به مجلس ارائه کرد، گفت: امیدواریم با هماهنگی ستاد اقتصادی دولت و حمایت دولت، این مشکلات به تدریج برطرف شود. شورای اسلامی

وی با قدردانی از بررسی برنامه های ارائه شده توسط شورای اسلامی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی ابراز امیدواری کرد با همکاری دولت و مجلس از مشکلات اقتصادی کاسته شود.

همتی در پایان از زحمات سید احسان خاندوزی در دوران تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی تقدیر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا