بانک و بیمه

دعوای دولت‌ها بر سر میزان بدهی برای معیشت اثر مثبتی ندارد

بازار؛ گروه بانک و بیمه: برای متعادل کردن کسری مالی، دولت‌ها باید بر درآمدهای پایدار حاصل از صادرات، مالیات و غیره تمرکز کنند، در غیر این صورت بدهی‌های ناشی از استقراض یا سیاست‌هایی که منجر به رشد پایه پولی و نقدینگی می‌شود، در واقع تورم را بر مردم تحمیل می‌کند.
به گزارش اقتصادی، بحث بدهی های دولت فعلی و دولت قبل به بحثی داغ تبدیل شده است. زیرا این مشکل به کسری بودجه و سیاست تورمی و حتی به فشار بر تولیدکنندگان از طریق مالیات مربوط می شود. بنابراین مهم نیست که کدام دولت بدهی بیشتری دارد. آنچه مهم است میزان اوراق منتشر شده، محل انتشار اوراق و سیاست جبران است. در غیر این صورت به کل اقتصاد کشور آسیب می رساند.

هر ساله دولت ها مجبورند برای پوشش کسری بودجه اوراق قرضه منتشر کنند. اما در برخی سال ها انتشار اوراق قرضه افزایش می یابد. به عنوان مثال دولت دوازدهم بیشترین حجم اوراق را در سال ۹۹ یعنی ۲۰۲ میلیارد تومان منتشر کرد. زیرا قیمت نفت به دلیل کرونا کاهش یافت. از سوی دیگر، ایران تحت فشار تحریم های فلج کننده قرار داشت.

بر این اساس دولت سیزدهم طی سه سال گذشته ۳۶۲ هزار و ۷۱۲ میلیارد تومان از اوراق دولت یازدهم و دوازدهم را بازپرداخت کرده است که تقریباً یک میلیون و ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است.

نسبت انتشار اوراق قرضه به G دی پ

در دولت سیزدهم طی سه سال ۷۷۵ میلیارد تومان اوراق منتشر شد. بخشی از آن صرف پرداخت اوراق معوق شد. همچنین بخشی نیز صرف اجرای پروژه های عمرانی شد.

بر اساس گزارش وزارت اقتصاد و دارایی، تامین مالی بودجه از طریق اوراق بدهی از سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است. به طوری که رابطه او با جی دی Pi رشد قابل توجهی را ثبت کرد. نرخ انتشار بدهی ۵ درصد تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۹ بوده است.

سهم اوراق در بودجه از ۱۶ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۳۲ درصد در سال ۱۳۹۹ افزایش یافت اما در سلطنت سیزدهم، سهم اوراق از کل بودجه رو به کاهش گذاشت. تا جایی که سهم اوراق از کل بودجه سال ۱۴۰۲ به ۱۵ درصد رسید.

از ابتدای دولت سیزدهم با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی، سهم نفت در بودجه کشور، نسبت انتشار اوراق مالی به جی. دی روند نزولی را دنبال کرد. این بدان معناست که طی سه سال بین ۲.۱ تا ۲.۸ درصد کاهش یافته است. در واقع، تقریباً دو برابر تعداد اوراق خزانه داری در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ فروخته شد.

سهم اوراق در بودجه نیز از ۱۶ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۳۲ درصد در سال ۱۳۹۹ افزایش یافت، اما در سلطنت سیزدهم، سهم اوراق از کل بودجه کاهش یافت. تا جایی که سهم اوراق از کل بودجه سال ۱۴۰۲ به ۱۵ درصد رسید.

تعداد اوراق مالی منتشر شده برای تامین مالی بودجه کاهش یافته است. در سال ۱۴۰۲ از ۳۵۲ میلیارد تومان اوراق مالی، ۲۲۴ میلیارد تومان برای پرداخت بدهی های قبلی منتشر شد. بنابراین میزان خالص اوراق منتشر شده در سال گذشته برای تامین بودجه عمومی حدود ۷ میلیارد تومان زیان ثبت شد.

مانده بدهی اوراق خزانه هر دولت همیشه توسط دولت بعدی پرداخت می شود. بدهی های دولت دوازدهم و سیزدهم بالغ بر ۳۶۲ هزار و ۷۱۲ میلیارد تومان در دولت سیزدهم پرداخت شد. ارزش اعلام شده معادل ۹.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی در قیمت های جاری ۲۰۱۹ است.
انتشار اوراق مالی توسط یک دولت برای دولت بعدی تعهداتی ایجاد می کند. آمارهای اخیر نشان می دهد که طی سه سال گذشته اوراق قرضه برای تامین مالی و بازپرداخت اوراق معوق منتشر شده است.

نقش اوراق قرضه مالی در تامین مالی بودجه
استفاده از اوراق مالی برای تامین مالی بودجه بهتر از استقراض از شبکه بانکی و بانک مرکزی است. اوراق قرضه بازپرداخت سرمایه و بهره بدهی ملی را مشخص و تضمین می کند. در حالی که استقراض از بانک ها انباشته باقی می ماند. علاوه بر این، تسویه حساب به دولت بعدی واگذار خواهد شد.

برای پروژه های عمرانی و عمرانی باید اوراق قرضه صادر شود. تا دولت های بعدی نه تنها ارزش افزوده ایجاد کنند، بلکه با وجوه حاصل از این طرح ها، اوراق قبلی را نیز بازپرداخت کنند. در غیر این صورت، دولت ها با سیاست هایی که منجر به رشد پایه پولی و نقدینگی می شود عملا شرایط خود را حفظ خواهند کرد.

توسعه انتشار اوراق در برنامه هفتم مورد توجه قرار گرفت. در واقع دولت طبق بند ب ماده ۱۰ قانون برنامه هفتم توسعه موظف است. تبدیل سالیانه تا سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی غیر اوراق به اوراق.

برای پروژه های عمرانی و عمرانی باید اوراق قرضه صادر شود. تا دولت های بعدی نه تنها ارزش افزوده ایجاد کنند، بلکه با وجوه حاصل از این طرح ها، اوراق قبلی را نیز بازپرداخت کنند. در غیر این صورت، دولت ها با اتخاذ اقداماتی که منجر به رشد پایه پولی و نقدینگی می شود، به طور موثر شرایط خود را حفظ می کنند.

با استفاده از اوراق قرضه در پروژه های ساختمانی، هزینه ها زودتر از منافع اقتصادی آشکار می شود. قبل از اجرای یک پروژه ساختمانی، مسئولان باید منابع سرمایه ای را برای تامین مالی پیش بینی کنند. بدون تامین مالی کافی، پروژه نمی تواند ادامه یابد. به این دلایل توجه به تامین مالی پروژه یکی از جنبه های مهم مدیریت پروژه است. بنابراین دولت باید برای تامین مالی پروژه ها از اوراق قرضه استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا