اخبار اقتصاد ایران

دفاع اوجی از کارنامه‌اش؛ گاز خانگی قطع نشد و حملات سایبری را مهار کردیم :: افق میهن

وزیر نفت گفت: در دولت سیزدهم با تامین منابع ارزی کشور امنیت بنزین، گاز و سوخت فرودگاهی را تامین کردیم. گاز خانگی قطع نشد و حملات سایبری را متوقف کردیم. همچنین با جلوگیری از خام فروشی و ساخت پالایشگاه های جدید و ارتقای کیفیت پالایشگاه ها ظرفیت پالایشگاه را افزایش دادیم.

به گزارش افق میهن، جواد اوجی در جلسه چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ هیئت دولت با ارائه گزارش عملکرد سه سال اخیر وزارت نفت گفت: در دوران ریاست جمهوری آیت الله رئیسی اتفاقات خوبی در صنعت نفت افتاد که با همکاری رئیس جمهور و هیئت دولت محقق شد.

وی ادامه داد: در ابتدای کار دولت ۸۷ میلیون تن نفت، میعانات گازی روی آب و ۲۰ میلیون تن نفت سنگین و نیمه سنگین داشتیم و این یک چالش بزرگ برای کشور در سال ۱۴۰۰ بود. ابتدا این تهدید و چالش را به فرصت و صادرات میعانات گازی تبدیل کردیم. میعانات گازی روی آب و تولیدات روزانه که به آن اضافه می شد، اما امروز دیگر نیازی به صادرات میعانات گازی نداریم زیرا ظرفیت پالایشگاه ها و پتروشیمی ها را افزایش داده ایم.

وی خاطرنشان کرد: از خام فروشی جلوگیری کردیم و با این کار به ارزش افزوده تبدیل شدیم. ۴۶۵ میلیون دلار در سال هزینه کشتی هایی بود که میعانات گازی را روی آب ذخیره می کردند. در ابتدای دولت، تولید نفت از ۲.۱ میلیون بشکه به ۳.۶ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. در زمینه استفاده از برق خانگی در بخش میعانات گازی و پارس جنوبی و سایر پالایشگاه ها، جمع آوری گازهای فلر با کمک کارشناسان و توان داخلی انجام شده است و امروز ۱۶ میلیون تن گاز فلر را جمع آوری و فرآوری می کنیم.

وزیر نفت گفت: در سال ۱۴۰۲ میزان دریافتی از درآمدهای نفت و گاز ۲۸.۴ میلیارد دلار بوده است. در حالی که این عدد در سال ۲۰۱۹ بین ۷ تا ۹ میلیارد بوده است که ۳۶ میلیارد دلار در زمینه بهینه سازی تعریف کردیم.

وی ادامه داد: امنیت بنزین، گاز و سوخت فرودگاه ها را با تامین منابع ارزی کشور تامین کردیم. گاز خانگی قطع نشد و حملات سایبری را متوقف کردیم. با جلوگیری از خام فروشی و ساخت پالایشگاه های جدید و بهبود کیفیت پالایشگاه ها ظرفیت پالایشگاه ها را افزایش دادیم. امروزه ۲ میلیون و ۳۷۰ بشکه نفت به فرآورده های نفتی تبدیل می شود. ۵۰ میلیون تن به تولید گاز کشور اضافه کردیم. ما در این دولت ۶۳ درصد به تولید نفت و ۶ درصد به تولید گاز اضافه کردیم.
اوجی ادامه داد: در حوزه تولید ۹۶ میلیون تن بنزین به ۱۱۴ میلیون تن افزایش یافته است. در حوزه مصرف بنزین نیز از ۸۳ میلیون به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

وزیر نفت گفت: صادرات نفت از ۲۶۲ میلیون بشکه در سال به بیش از ۵۶۰ میلیون بشکه در سال افزایش یافت. ارزش صادرات نفت و میعانات گازی از ۹.۸ میلیارد دلار به ۳۶ میلیارد دلار رسیده است. حجم صادرات گاز مایع از ۳.۲ میلیون تن به ۶.۵ میلیون تن در سال افزایش یافته است. در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ گروه نفت و گاز منفی بود اما در سال ۱۴۰۰ رشد اقتصادی به ۲۰ درصد رسید.

وی ادامه داد: ۶ هزار و ۷۰۰ روستای محروم و صعب العبور را گازرسانی کردیم. بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر خط انتقال گاز ساخته شده است. وزارت نفت سه سال متوالی رتبه اول استفاده از شرکت های دانش بنیان را کسب کرده است و به جای شرکت های خارجی از توان شرکت های داخلی استفاده کرده ایم.

اوجی ادامه داد: ۴۵ تلاش در پروژه های استانی بر عهده وزارت نفت گذاشته شد که بخش زیادی از اعتبارات پروژه ها جذب شده است.

وزیر نفت گفت: از فرار و مهاجرت نیروی انسانی و کارشناسان صنعت نفت و گاز کشور جلوگیری کردیم. فارغ التحصیلان صنعت نفت را جذب کردیم. ۳۴۰۰۰ کارگر نفت مشغول به کار شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا