بانک و بیمه

دلارزدایی در بانک مرکزی کلید خورد

به گزارش ایران تحلیل، علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادلات طلا و ارز ایران گفت: برنامه ریزی کرده ایم تا بتوانیم ارز کشورهای همسایه یا مقصد را در اختیار مسافران ایرانی قرار دهیم.

وی افزود: اگر بتوانیم از ابتدا اسکناس کشور مقصد را به مسافر ایرانی بدهیم برایش راحت می شود. چون اگر دلار یا یورو تحویل بدهیم باید دو برابر هزینه مبادله بپردازند که این باعث کاهش هزینه هایشان می شود.

این مقام مسئول در خصوص برنامه بانک مرکزی برای تامین ارز سفر و زیارت اعلام کرد: ارز عراق به دینار، ارز عربستان به ریال، ترکیه به لیر و امارات متحده عربی به درهم پرداخت می شود. مطالعات انجام و اقدامات اجرایی پیگیری شد.

وی با تاکید بر اینکه میلیون ها مسافر به این کشورها داریم و البته تقاضای زیادی برای دلار ایجاد می کنند، تصریح کرد: ما عملا با همه این کشورها روابط تجاری داریم و با برخی از آنها قراردادهای پولی دوجانبه داریم اما نداریم. هر کدام با دیگران . بانک مرکزی نیز در تلاش برای از سرگیری پیمان پولی دوجانبه است.

وی همچنین با اشاره به دلاری شدن تاکید کرد: در کشور ما دلاری شدن اتفاق نیفتاده است، اما در بسیاری از کشورها نباید فکر کرد که دلاری شدن سیاست خاص کشور ما است و بحث دیپلماسی با آن همراه است، در حالی که سایر کشورها نیز به دلیل آن هستند. ریسک های دلار شروع شده است، ما در این راستا گام برداشته ایم و مرکز مبادلات نیز این کار را آغاز کرده است. کارهایی که باید در مرکز مبادلات انجام شود به پایان رسیده است، اما در مورد تهیه اسکناس کشورهای هدف، اقدامات اجرایی را دنبال می کنیم تا بانک های عملیاتی به مرحله اجرایی نهایی برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا