طلا و ارز

دلار تلگرامی په تاثیری بر قیمت کالاهای وارداتی دارد؟







یک کارشناس اقتصادی گفت: شاید نوسانات بازار آزاد ارز در فعالیت های سفته بازی موثر باشد; اما روی کالاهای وارداتی تاثیری ندارد.



به گزارش ایران تحلیل، میشم مهرپور درباره ارز ارائه شده توسط بانک مرکزی برای واردات کالا گفت: بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ با تامین حدود ۷۰ میلیارد دلار ارز برای واردات کالا، تمامی نیازهای کشور را پوشش داد. در سال ۱۴۰۱ بانک مرکزی حدود ۶۳ میلیارد دلار ارز برای کالاهای وارداتی تامین کرد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که کشور از نظر منابع ارزی و میزان تخصیص ارز مشکلی ندارد و به عبارتی تمام نیازهای کشور با ارز تخصیصی بانک مرکزی تامین شده است.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ میلیارد دلار از حدود ۷۰ میلیارد دلار ارز ارائه شده توسط بانک مرکزی با ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۵۰ میلیارد دلار باقی مانده با نرخ ارز مرکز مبادلات ایران حدود ۴۱ تامین شد. -۴۲ هزار تومان .

این کارشناس اقتصادی افزود: به عبارتی دلار بازار آزاد یا دلار تلگرام هیچ نقشی در ارزی که بانک مرکزی برای تامین کالاهای مورد نیاز کشور ارائه می کند، ندارد. یعنی سال گذشته کل نیاز ارزی کشور برای واردات کالا به طور متوسط ​​کمتر از ۴۰ هزار تومان تامین شد.

دلار تلگرام چه نقشی در اقتصاد کشور دارد؟

مهرپور درباره نقش دلار تلگرام در اقتصاد کشور گفت: دلار بازار آزاد جز در قاچاق کالا، فرار سرمایه و فعالیت های سفته بازی نقش دیگری ندارد. در همین زمینه در روزهای اخیر رئیس کل بانک مرکزی این سوال را مطرح کرد که کدام کالاهای شناسایی شده برای واردات ارز از بانک مرکزی دریافت نکرده اند و تاکنون پاسخی در خصوص عدم دریافت ارز داده نشده است. برای واردات کالا

این کارشناس اقتصادی در خصوص تامین ارز مورد نیاز کشور از سوی بانک مرکزی و دلیل افزایش قیمت دلار در تلگرام توضیح داد: انتشار برخی اخبار غیرواقعی باعث ایجاد التهاب و همچنین افزایش انتظارات تورمی در بازار شد و تقاضا است و دلالان فعالیت خود را آغاز کردند و پس از آن قیمت بازار تلگرام نیز افزایش می یابد که بخشی از این افزایش قیمت به دلیل جو روانی ایجاد شده در جامعه است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به عنوان مثال سال گذشته بانک مرکزی حدود یک میلیارد دلار ارز (با ارز ترجیحی یا مرکز مبادلات ارزی)، حدود ۲۰۰ میلیون دلار برای گوشت مرغ و بیش از ۴ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات اختصاص داد. واردات گوشت قرمز

مهرپور تصریح کرد: این در حالی است که ارز تخصیصی برای واردات کالا در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ با افزایش همراه بود، اما قیمت کالاهای وارداتی با ارز تخصیصی بانک مرکزی با رشد نرخ ارز در حال افزایش است. در کانال های تلگرام بنابراین افزایش قیمت اقلام ربطی به توزیع ارز ندارد و دلیل آن را باید در جای دیگری جستجو کرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کشور کمبود ارزی ندارد، تصریح کرد: با توجه به درآمدهای نفتی، منابع ارزی و مقایسه آمارها، مقایسه میزان ارز تخصیص یافته برای واردات کالا در سال ۱۴۰۲ با سال قبل نشان می دهد که برای واردات از مقالات کمبود ارز وجود ندارد.

مهرپور در پایان خاطرنشان کرد: شاید نوسانات بازار آزاد ارز بر فعالیت های سفته بازی، طلا و خودرو تأثیر بگذارد. اما دلار تلگرامی نقشی در تامین ارز کالاهای وارداتی نداشته است و بحث افزایش قیمت کالاها دلایل غیر واقعی و روانی دارد که علت آن را باید در تشدید انتظارات تورمی جست وجو کرد.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا