بانک و بیمه

دلار زدایی با تخصیص ارز زائران اربعین با دنیار| بانک مرکزی با تنظیم گری بازار، مانع از گرانی ارز شد

بازار گروه های بانکی و بیمه ای: چند سالی است که بانک مرکزی با مدیریت صحیح بازار ارز، علاوه بر حفظ منابع ارزی کشور، تلاش کرده است تا نیاز واقعی به این ماده اولیه را نیز به اشکال مختلف، البته اصولی و اصولی، تامین کند. حرفه ای در بازارهای رسمی این رویکرد باعث شده است که منابع ارزی کشور مانند سال های گذشته غارت نشود چرا که هم اکنون بازار ارز تا حدودی به ثبات رسیده و مانند گذشته خبری از نوسانات شدید قیمتی این کالای مهم در بازار آزاد نیست. .

بازاری که زمانی محل رشد دلالان سودجو و رانت خواران بود، اما در دو سه سال اخیر با تدابیر و سیاست های بانک مرکزی توانسته است پاسخگوی نیاز ارزجویان واقعی باشد نه تنها دلالان و سفته بازان این مرخصی بازار، بلکه تامین ارز مورد نیاز است. مردم و فعالان اقتصادی نیز تحت اصول و رویه های خاصی قرار می گیرند. اقدامات بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز و اصلاح ساختارها و زیرساخت های این بازار به گونه ای است که با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران، مدیران این بانک توانستند نواقص این بازار را بررسی و مشکلات را برطرف کنند. حوزه تعمیق مقررات و ایجاد زیرساخت های جدید در قالب سیستم ها.

پیش بینی می شود امسال حدود ۵ میلیون نفر برای مراسم اربعین حسینی به عراق سفر کنند. این در حالی است که بانک مرکزی همانند سال گذشته وجه نقد را در قالب دینار زائر به مسافران اربعین تخصیص داده است؛ اقدامی که هدف آن جلوگیری از افزایش نرخ ارز است.

جلوگیری از فشار بر بازار ارز با عرضه دینار به زائران اربعین

به گفته کارشناسان، برنامه های بانک مرکزی برای حمایت از ذخایر ارزی از بسیاری جهات قابل تقدیر است، چرا که رویکرد بانک مرکزی در اجرای سیاست ارزی از هدر رفت منابع ارزی کشور جلوگیری می کند و تجارت ارز را در اشکال مختلف تسهیل می کند. با پیمان‌های پولی دوجانبه یا چندجانبه، ضمن حفظ روابط نزدیک با کشورها، اقداماتی در کشورهای مختلف ارائه می‌شود.

یکی از سیاست هایی که بانک مرکزی بر آن تاکید دارد؛ جلوگیری از فشار بر بازار ارز به معنای جلوگیری از افزایش نرخ ارز در بازار است. به گفته محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، امسال حدود ۵ میلیون نفر برای زیارت به ویژه در مراسم اربعین حسینی به عراق سفر کنند. مشکلی نیست، برای پرداخت ارز اربعین امسال به زائران متقاضی و طبق برنامه ریزی های این بانک، زائران اربعین حسینی امسال نیز می توانند ارز لازم برای سفر اربعین را از طریق شعب منتخب شبکه بانکی پرداخت کنند. در تمام شهرها و روستاها شکل دینار حفظ شده است.

به گفته کارشناسان، تخصیص و عرضه دینار به زائران اربعین و همچنین حذف دلار از این بخش توسط بانک مرکزی گام مهمی در جهت دلار زدایی از اقتصاد کشور است، چرا که در این زمینه بانک مرکزی از دینار به جای دلار به عنوان ارز اختصاص داده شده به زائران اربعین استفاده می کند

حرکت مثبت بانک مرکزی به سمت دلاری شدن

به گفته کارشناسان، تخصیص و عرضه دینار به زائران اربعین و همچنین حذف دلار از این بخش توسط بانک مرکزی گام مهمی در جهت دلار زدایی از اقتصاد کشور است چرا که بانک مرکزی دینار اختصاص داده است. به عنوان ارز مورد استفاده زائران اربعین به جای دلار است. اقدامی که شاید سرآغازی برای حذف دلار و جایگزینی ارزهای ملی در مبادلات با شرکای تجاری و با استفاده از پیمان های پولی دو یا چند جانبه باشد. رویکردی که نمایندگان مجلس و اقتصاددانان معتقدند؛ پس از تخصیص ارز کشور هدف به جای دلار به عنوان بخشی از فرآیند تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، گام بعدی نیز باید در نظر گرفتن استفاده از ارزهای دو کشور به جای دلار برای بازرگانان باشد تا دلار به تدریج تخصیص یابد. مورد استفاده در بخش های مختلف مورد استفاده در اقتصاد کشور تا حدودی قابل حذف است.

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص اقدام بانک مرکزی برای تامین ارز زائران حسینی در مراسم اربعین گفت: این اقدام یک رویکرد منطقی و البته اقتصادی است و باید پذیرفت که در سال های اخیر نیز چنین بوده است. به استثنای یکی از هر دو سال، چنین سیاستی هنوز اجرا نشده است، باید پرسید. از سوی دیگر، از آنجایی که پرداخت ارز به صورت دلار به زائران اربعین، روند مبادلات ارزی را برای زائران سخت و گران می کند، در چنین مواقعی بسیاری از مردم برای دریافت دلار به بازار ارز هجوم می آورند و این موضوع مشکلاتی را به وجود می آورد که به دلیل فشار تقاضای بالا بازار ارز نیز سقوط می کند و قیمت ها روند صعودی را ثبت می کنند.

در حال حاضر برخی بازارچه های مرزی در مبادلات خود به جای دلار دینار دریافت می کنند، سیاستی که موجب تقویت منابع ارزی کشور می شود زیرا بانک مرکزی می تواند نیازهای زائران اربعین حسینی را بهتر برآورده کند.

دست بانک مرکزی با مالکیت دینار پر است

وی با بیان اینکه روابط خوب تجاری و اقتصادی ایران با عراق باعث افزایش درآمدهای ارزی کشور با واحد پول رایج عراق و عرضه فیزیکی دینار به عنوان یک نوع ارز در ایران شده است، افزود: اکنون بازارهای مرزی در تجارت وجود دارد. در مبادلات خود به جای دلار، دینار دریافت می کنند، سیاستی که با هدف تقویت منابع ارزی کشور صورت می گیرد، زیرا بانک مرکزی قطعاً می تواند ارز مورد نیاز زواره اربعین حسینی را با منابع ارزی مانند دینار تامین کند که نه تنها موجب آن می شود. مبادله دلار با دینار در صرافی ها و غیره در عراق برای سایر زائران دشوار است، اما چنین سیاستی از خروج دلار از کشور نیز جلوگیری می کند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در گذشته زائران اربعین برای تامین ارز مشکلات زیادی داشتند. مشکلاتی که باعث شد بازار ارز در تنگنا قرار گیرد و قیمت ها تا حدودی به دلیل تقاضای زیاد در بازارهای غیررسمی و آزاد افزایش یابد. اما اکنون دیگر اینگونه نیست چرا که زائران اربعین حسینی برای سفر به عراق نیاز به ارز دارند چرا که در چنین مواقعی با تنش در بازار ارز و صف های طولانی برای خرید این محصول و زائرین مواجه نخواهیم شد. در سفر به عراق نگران ارز خارجی نباشید.

بر اساس این گزارش، سیاست های بانک مرکزی در خصوص صیانت از منابع ارزی و استفاده از آن برای تامین ارز مورد نیاز متقاضیان واقعی در بازارهای رسمی کاملا شفاف و اصولی است. رویکردی که نشان دهنده مدیریت خوب بانک مرکزی در نظارت بر بازار و کنترل قیمت ها از طریق اجرای برنامه های اساسی است که به نظر می رسد این سیاست ها باید با مدیران کارآمد و قوی ادامه یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا