بانک و بیمه

دلار ۴۹ هزاری در شب چله| مدیریت بازار ارز تداوم نیابد، احتمال پرش قیمت ها وجود دارد!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از مدت ها قیمت دلار در محدوده ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان بود، اکنون و در روزهای پایانی پاییز قیمت این کالا در بازار غیر رسمی کاهش یافته و به محدوده ۴۹ هزار تومان رسیده است. کاهش قیمت ها نشان دهنده کنترل اساسی بازار ارز توسط بانک مرکزی است چرا که این بانک با اعمال سیاست های پولی توانست از افزایش غیرمنطقی قیمت ارز جلوگیری کند. البته در ماه های ابتدایی سال بسیاری پیش بینی می کردند که قیمت دلار در سال جاری به بیش از ۷۰ هزار تومان برسد اما مدیریت صحیح بازار مانع از وقوع این اتفاق شد.

نمونه آن اقدام بانک مرکزی برای پاسخگویی به نیازهای متقاضیان واقعی ارز در بازارهای رسمی و کنترل بازار برای جلوگیری از رشد غیرواقعی آن است که زمینه ساز رکود بازار معامله گران انتفاعی شده است. نمونه ای از راهکارهای اساسی برای جلوگیری از افزایش تقاضا در بازار ارز و به دنبال آن افزایش قیمت ها، بسیاری از دلالان سود در میدان فردوسی تهران و خیابان های اطراف دیگر مانند گذشته دلار نمی فروشند، زیرا بازار ، متفاوت نسبت به سال های گذشته، پر از مشتریانی که برای کسب سود می خواهند روی ارزهای خارجی سرمایه گذاری کنند. معامله در چنین بازاری تا حدی خالی است.

قیمت ارز در بازار آزاد به دلیل کاهش تقاضا کاهش می یابد، زیرا اگر فردی واقعاً به ارز نیاز داشته باشد، به راحتی می تواند این محصول را با قیمت مناسب در صرافی های معتبر یا بازارهای خاص خریداری کند.

کاهش تقاضا برای ارز باعث کاهش قیمت دلار شد

از طرفی با توجه به کاهش تقاضا، قیمت ارز در بازار آزاد نیز رو به کاهش است، زیرا اگر فردی واقعاً نیاز به ارز داشته باشد، به راحتی می تواند این محصول را با قیمت مناسب در صرافی های معتبر یا بازارهای خاص خریداری کند. تاثیر تثبیت نرخ ارز و تجمع معامله گران سود محور از بازار و همچنین کاهش تقاضای کاذب ارز باعث شده تا بسیاری از کانال های تلگرامی که قیمت غیر واقعی ارز را تعیین می کنند. دیگر فعال نیست، به همین دلیل است که نرخ ارز در بازارهای غیررسمی مسیر و خبری از اخاذی قیمت در این بازارهای نامعتبر نیست.

البته این ثبات قیمتی در بازار ارز و جلوگیری از افزایش غیرمنطقی نرخ آن نتیجه تدبیر بانک مرکزی در ساماندهی بازار و اعمال سیاست ارزی اصولی و شایسته در سال گذشته است که تضمین کرد. بازار موقعیت خود را صلح حفظ کرد. رویکردی که علاوه بر ثبات نرخ ارز در بازار این ماده اولیه باعث شده تا کمترین نوسانات را داشته باشد، مشکلی که در سال های گذشته وجود نداشت و بازار به طور مداوم با نوسانات پی در پی قیمت همراه بود. اما در سالجاری به جز چند روزی که در جریان حمله نیروهای حماس به صهیونیست ها که قیمت ارز به صورت هیجانی افزایش یافت، چنین نوساناتی در این بازار وجود نداشت.

اکثر کارشناسان معتقدند اجرای سیاست های خوب بانک مرکزی باعث تثبیت نرخ ارز شد. از سوی دیگر برخی کارشناسان بر این باورند که کنترل بازار در ساماندهی قیمت ها و اعمال سیاست های پولی تضعیف می شود و احتمال افزایش نرخ ارز وجود دارد.

اظهارات متفاوت کارشناسان درباره علل ثبات قیمت ارز و آینده مسیر آن

درباره دلایل تثبیت نرخ ارز طی سال گذشته اظهارنظرهای متفاوتی از سوی کارشناسان اقتصادی و بازار وجود دارد. اکثر کارشناسان بر این باورند که اجرای سیاست خوب بانک مرکزی و توجه مسئولان متولی سیاست پولی و بانکی این نهاد به تثبیت نرخ ارز نه تنها منجر به افزایش قیمت این گونه کالاها در بازار نشده است. در حال نوسان است، بلکه قیمت آن در مسیر نزولی است، به عنوان مثال نرخ ارز مدت هاست در محدوده ۵۰ هزار تومان بوده و هیچ افزایش قیمتی در این بازار وجود نداشته است که تاثیر منفی بر وضعیت کشور داشته باشد. اقتصاد

سقوط دلار از مرز روانی ۵۰ هزار تومانی به کانال ۴۹ هزار تومانی حاکی از آن است که با توجه به تحقق سیاست تثبیت اقتصادی و آرامش کامل بازار، افزایش قیمت ارز مانند گذشته اتفاق نخواهد افتاد. به طوری که حتی در شرایطی که قیمت این کالا در بازار کاهش یافته باشد، تقاضا برای خرید ارز وجود دارد، این امر به چشم نمی خورد، در حالی که در سال های گذشته که نرخ ارز کاهش می یافت، تقاضا برای خرید ارز در بازار بود. افزایش یافت. اما اکنون با وجود کاهش نرخ ارز، هیچکس حاضر به خرید ارز نیست. خرید کنید تا از این راه سود ببرید. از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند در صورت تضعیف مدیریت بازار در قیمت‌گذاری و اجرای سیاست‌های پولی، احتمال افزایش یا حتی افزایش نرخ ارز وجود دارد.

سرکوب قیمت ارز در شرایطی که نرخ تورم حدود ۴۰ درصد است، احتمالاً در آینده نرخ ارز را با مشکل مواجه خواهد کرد. اکنون به نظر می رسد که قیمت دلار با افزایش نسبتاً اندکی نسبت به رشد قیمت، افزایش یابد، بنابراین انرژی افزایش قیمت آن در ماه های آینده افزایش خواهد یافت. به تدریج خالی می شود

ضرورت رشد خزنده نرخ ارز برای کاهش انرژی فشرده، افزایش احتمالی قیمت آن!

محمد حسن نژاد، استاد دانشگاه و کارشناس بانکی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی بیان کرد: اگرچه اجرای سیاست بانک مرکزی به جای افزایش، باعث تثبیت نرخ ارز شده است، اما تداوم چنین روندی به دلیل رشد قیمت سایر کالاها در بازار منجر به فشردگی نرخ ارز می شود. بهار در آینده حدود ۴۰ درصد احتمال دارد در آینده مشکلاتی ایجاد کنند. اکنون به نظر می رسد قیمت دلار نسبت به رشد قیمت نسبتاً اندکی افزایش یابد، بنابراین انرژی افزایش قیمت آن در ماه های آینده به تدریج تمام خواهد شد.

وی با بیان اینکه انتشار خبر آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران و همچنین فاصله گرفتن ایران از تنش های بین المللی و منطقه ای باعث شد که قیمت ارز افزایش نیابد و تقاضا برای خرید آن وجود نداشته باشد، گفت: نرخ ارز پایین است. وضعیتی که تراز تجاری کشور منفی است و قیمت جهانی فلزات در حال افزایش است، چندان منطقی نیست. اگر بانک مرکزی در کنار سایر نهادهای اقتصادی و نهادهای تصمیم گیرنده اقداماتی را برای بهبود مثلاً شاخص های اقتصادی انجام ندهد، نرخ تورم به ۳۰ درصد می رسد و رشد اقتصادی افزایش می یابد.

اکنون قیمت ارز در بازار روند نزولی دارد و زمینه را برای خریداران دلار با قیمت نسبتا پایین فراهم کرده است، اما به گفته کارشناسان بازار، سرمایه گذاران نباید بی خیال شوند و با توجه به بازار ارز، برای کسب سود اقدام به خرید ارز کنند. و سرمایه گذاری در این محصول ریسک بالایی دارد

سرمایه گذاران ارزی نباید فریب نرخ ارز پایین را بخورند

البته بر اساس این گزارش برخی دیگر از کارشناسان می گویند; بر اساس آمار و ارقام مربوط به بهبود شاخص های اقتصادی کشور، این معضل اثر کاهشی بر بازار ارز برجای گذاشته و باعث شده تا نرخ دلار در بازار غیررسمی روند نزولی را آغاز کند. اکنون قیمت ارز در بازار روند نزولی دارد و این فرصت را برای خریداران دلار با قیمت نسبتا پایین فراهم می کند، اما به گفته کارشناسان بازار، سرمایه گذاران نباید بی خیال شوند و برای کسب سود اقدام به خرید ارز کنند، زیرا ارز بازار و سرمایه گذاری در این کالا دارای ریسک بالایی است، از سوی دیگر با توجه به تمرکز و توجه بانک مرکزی به جلوگیری از رشد غیرمنطقی قیمت در این بازار، سرمایه گذاران ارزی نباید بدون فکر وارد چنین بازاری شوند زیرا امکان وجود دارد. از دست دادن برای آنها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا