بانک و بیمه

دلار ۵۴ هزار تومانی و موقت را نخرید| ضرورت اجرای سیاست های ارزی برای جلوگیری از رشد بی منطق قیمتها

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از چند ماه ثبات قیمت ها، قیمت ها در بازار سکه و ارز چند روزی است که نوسان داشته و در مسیر رشد قرار گرفته است، به طوری که قیمت دلار که چند ماه در کانال ۴۹ هزار تومانی قرار داشت، در هفته های اخیر آنها را اعلام کردند. در حال حاضر نیز به طور غیر واقعی و تحت تأثیر جو روانی و هیجان حاکم بر بازار پس از اختلافات منطقه ای اخیر افزایش یافته است. این افزایش قیمت در بازار طلا تا حد زیادی به دلیل افزایش قیمت جهانی طلا باعث شده تا قیمت سکه قدیم به بیش از ۳۲ میلیون تومان برسد و هر گرم طلا نیز تقریبا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد.

افزایش قیمت با توجه به افزایش قیمت طلا در بازارهای بین المللی و تاثیر آن بر بازار داخلی طبیعی به نظر می رسد، اما مشخص نیست قیمت این محصول در روزهای آینده چقدر خواهد بود زیرا افزایش قیمت به گفته کارشناسان قیمت طلا در جهان ناشی از تاثیر اجرای سیاست های کلان اقتصادی نیست و مسائلی مانند تحولات بین المللی و سیاسی باعث شده است که در مسیر رشد قرار گیرد.

تحولات اخیر منطقه‌ای و بروز برخی مسائل و بحث‌های بین‌المللی اکنون این امکان را برای معامله‌گران سودجو و معامله‌گران ارز فراهم می‌کند که با افزایش نرخ دلار در کانال‌های غیررسمی و اخاذی قیمت‌ها در شبکه‌های اجتماعی، دلار را گران‌تر کنند و از ارزهای دیگر استفاده کنند.

بازگشت موقت معامله گران سود محور به بازار ارز

از سوی دیگر تحولات اخیر منطقه ای و بروز برخی مسائل و بحث های بین المللی اکنون فرصتی را برای دلالان و سوداگران ارز فراهم کرده است تا از کانال های غیررسمی و غیرقابل اعتماد نرخ دلار را افزایش داده و در شبکه های ارزی اخاذی کنند. جامعه با سوء استفاده از این شرایط دلار و ارزهای مختلف را گران می کند و مردم را مجبور به خرید آن در بازار می کند، اقدامی که به نفع آنهاست زیرا با این روش می توانند سودهای کلانی از معاملات ارز در چند روز به دست آورند. گل کاشتی

البته در هفته های اخیر نیز شاهد افزایش هیجانی قیمت ارز در بازار بودیم اما پس از گذشت چند روز بدون اینکه اتفاق خاصی در بازار رخ دهد، قیمت ها در بازار ارز به قیمت های قبلی خود بازگشتند. بازگشت این قیمت باعث شد بسیاری از سرمایه گذاران ارزی و تعدادی از مردمی که از روی اشتیاق این محصول را خریداری کرده اند، متاثر شود. این در حالی است که بانک مرکزی از دیرباز با اعمال سیاست های اساسی ارزی از طریق بازارهای رسمی نیازهای متقاضیان ارز واقعی را تامین کرده و مشکل خاصی در تامین این سرمایه مهم اقتصادی در اختیار مردم به ویژه متقاضیان ارز واقعی وجود دارد. به عنوان تاجر، بازرگان و فعالان اقتصادی. و… وجود ندارد.

سرمایه گذاری مردم در بازار ارز امروز به دلیل نوسانات قیمتی ناشی از تاثیر مشکلات و تنش های سیاسی در منطقه، منطق اقتصادی ندارد و به هیچ وجه توصیه نمی شود، چرا که بانک مرکزی به راحتی می تواند با سرمایه گذاری ارزهای اساسی، بازار را کنترل و مدیریت کند. سیاست های مبادله ای را معرفی می کند.

سرمایه گذاران نباید برای خرید ارزهای خارجی عجله کنند

البته با توجه به مدیریت اصولی بانک مرکزی در ساماندهی این بازار مهم اقتصادی و تامین همه جانبه ارز نیازمندان ارز در مراکز رسمی و معتبر، بازار ارز دیگر مانند سال های گذشته آشفته نیست. با صرافی هایی خارج از مراکز رسمی مواجه شده اند، سعی کرده اند از چنین بازاری خارج شوند. از سوی دیگر خریداران ارز نیز فرصت خرید این گونه کالاها را در بازارهای رسمی می بینند و به راحتی می توانند آن را با شرایط خود خریداری کنند، بنابراین توجهی به معامله گران طرف بازار ندارند. معامله گران سود محور که فقط در زمان های خاص وارد بازار فارکس می شوند تا بازار را تنگ کنند و از آب تیره ماهی بگیرند.

اکنون کارشناسان بازار تاکید می کنند; سرمایه گذاری مردم در بازار ارز امروز به دلیل نوسانات قیمتی ناشی از مشکلات و تنش های سیاسی در منطقه، منطق اقتصادی ندارد و به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا در درجه اول بانک مرکزی مانند شروع جنگ بین حماس و صهیونیست ها. ، زمانی که قیمت ها در بازار هیجانی ارز افزایش یافت، با اعمال سیاست های درست، پس از چند روز به راحتی به کانال قبلی بازگشت. علاوه بر این، از آنجایی که پایه و اساس بانک مرکزی به دلیل افزایش صادرات نفت و غیره تقویت شده است، کنترل قیمت ارز در صورت رشد غیرمنطقی آن در بازار چندان سخت و پیچیده نیست.

بانک مرکزی باید تدابیر خود را برای کنترل قیمت ها و ساماندهی بازار ارز با رهنمودهای اصولی به کار گیرد تا رشد هیجانی نرخ ارز در بازار باعث افزایش مجدد قیمت طلا و سکه در بازار نشود و اگر دا اگر اقداماتی در این زمینه انجام نشود، نمی توان انتظار داشت که معاملات به صورت طبیعی انجام شود

نوسان قیمت ها در بازار به دلیل تحولات سیاسی و تنش های منطقه ای

ابراهیم محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص علت نوسانات قیمت در این بازار و راهکار جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت در روزهای آینده گفت: نوسانات بیش از یک هفته ای قیمت طلا و سکه در بازار ناشی از رشد جهانی است. قیمت طلا و افزایش نرخ ارز داخلی اما با اقداماتی مانند ارائه سکه های بدون تاریخ توسط بانک مرکزی و تغییر نرخ ارز بین المللی در دو روز اخیر، قیمت سکه و طلا روند نزولی مشخصی را آغاز کرد. روند. با توجه به تحولات اخیر منطقه ای و تنش های سیاسی، فردا این موضوعات مشخص نخواهد شد. و در روزهای آینده چه تاثیری بر قیمت این کالاها و حتی دلار در بازار خواهد داشت؟

وی با بیان اینکه با شروع معاملات از اولین روز هفته، تاثیر رویدادهای اخیر منطقه ای بر نحوه تعیین قیمت ها در بازار طلا و سکه مشخص نبود، گفت: در چنین شرایطی، بانک مرکزی باید از تدابیر خود برای کنترل قیمت‌ها و ساماندهی بازار ارز با رهنمودهای اصولی استفاده کند تا رشد هیجانی نرخ ارز در بازار موجب افزایش مجدد قیمت طلا و سکه در بازار نشود. بازار و اگر اقدامات خاصی توسط بانک در این زمینه انجام شود. اگر متمرکز نباشد، نمی توان انتظار داشت که معاملات به طور طبیعی تسویه شود.

از آنجایی که افزایش قیمت سکه و ارز امروز مبنای اقتصادی ندارد، بانک مرکزی باید با اجرای سیاست های خود از افزایش غیرمنطقی و هیجانی قیمت ها جلوگیری کند. ثانیاً سرمایه گذاران ارزی نباید در چنین شرایط پرریسکی ارز خریداری کنند زیرا ممکن است متحمل ضرر شوند.

ریسک خرید ارز این روزها بسیار زیاد است

این کارشناس بازار خاطرنشان کرد: قیمت جهانی طلا که در روزهای اخیر روند نزولی داشته است، معمولاً به دلیل اتفاقات سیاسی، دائماً در نوسان قیمتی است. بازاری است که بانک مرکزی باید با اعمال سیاست های صحیح از رشد آن جلوگیری کند تا ثبات قیمت در بازار برقرار شود. به گفته محمد ولی، در هفته‌های اخیر آرامش نسبی در بازار طلا و سکه حاکم بود، اما تحولات منطقه‌ای منجر به تغییرات قیمتی در این بازار شد به طوری که قیمت سکه با وجود حباب ۵ میلیونی افزایش یافت و اکنون نرخ آن بیش از ۳۲ میلیون تومان و قیمت طلا حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر گرم است.

بر اساس این گزارش، اگرچه تحولات سیاسی و منطقه ای منجر به تغییر نرخ ارز و سکه در بازار شده است، اما از آنجایی که این افزایش قیمت مبنای اقتصادی ندارد، اما به گفته کارشناسان اقتصادی، این افزایش قیمت قبل از هر چیز مانع رشد از طریق اجرا خواهد شد. از دستورالعمل های آن قیمت ها غیرمنطقی و هیجانی می شود، ثانیاً سرمایه گذاران ارزی نباید در چنین شرایط پرریسکی اقدام به خرید ارز کنند زیرا در شرایط فعلی که ریسک معاملات بالا است، احتمال ضرر و زیان وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا